کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اهانت به اقوام ایرانی را جرم تلقی می‌کنم

7 خرداد 1400 ساعت 19:32

عصر روز جمعه رضایی در نخستین گفتگوی انتخاباتی خود در رسانه ملی به تبیین نگاه فرهنگی دولت «اقدام و تحول» پرداخت و گفت: اهانت به اقوام ایرانی را به عنوان یک جرم تلقی می‌کنم و لایحه آن را به مجلس خواهم فرستاد. زبان مادری اقوام ایرانی را در مدارس جاری و ساری خواهم ساخت.


عصر روز جمعه رضایی در نخستین گفتگوی انتخاباتی خود در رسانه ملی به تبیین نگاه فرهنگی دولت «اقدام و تحول» پرداخت و گفت: اهانت به اقوام ایرانی را به عنوان یک جرم تلقی می‌کنم و لایحه آن را به مجلس خواهم فرستاد. زبان مادری اقوام ایرانی را در مدارس جاری و ساری خواهم ساخت.
به گزارش ایسنا، محسن رضایی در ویژه‌برنامه «انتخاب و فرهنگ» در رادیو فرهنگ گفت: من محسن رضایی میرقائد هستم، فعلاً دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم. در بیست سال گذشته عمده سیاست‌های کلی اقتصاد ملی را به رهبر معظم انقلاب پیشنهاد دادم و متأسفانه این سیاست‌ها در دولت‌های گوناگون دنبال نشد و امروز می‌خواهم در خصوص دیدگاه‌های خودم در حوزه فرهنگی با مردم صحبت کنم.
وی با تأکید بر ضرورت تحول فرهنگی تصریح کرد: شرایط امروز کشور ما نیازمند تحول و جهش است. در امر اقتصاد و فرهنگ یا متوقف شده‌ایم یا به سوی عقب در حرکتیم. این وضعیت نامطلوب است و من و بسیاری از مردم از این وضع حال خوشی ندارند. ورود نااهلان و ناکارآمدان این وضعیت را ساخته و با این اوضاع نباید از مردم انتظار داشته باشیم که علی‌وار و فاطمی‌وار زندگی کنند.
وی اضافه کرد:ما نیاز به تحولی داریم که از مسئولین شروع شود. تحول فرهنگی و ارزشی هم باید از دولت شروع شود. ما نیاز به یک قیام فرهنگی و اقتصادی داریم. بدون یک قیام فرهنگی و اقتصادی قادر به سامان دادن پیشرفت در کشور نخواهیم بود. دولت من به فرهنگ توجه جدی می‌کند، نه به عنوان کالای لوکسی که در اختیار همه مردم نباشد.
رضایی در خصوص موضوع «جمعیت و ازدواج جوانان» گفت: ده سال است که با این پدیده آشنا هستم و از پنج شش سال پیش سیاست‌های کلی جمعیت را تقدیم رهبر انقلاب کرده‌ایم، ولی دولت‌ها و مجالس توجهی به این نداشته‌اند. ما به سرعت قانون این سیاست‌ها را تنظیم می‌کنیم. از تصمیم‌گیری‌های اشتباه در وزارتخانه‌های بهداشت و ... جلوگیری می‌کنیم و مقررات جدیدی را برای ساماندهی سالخوردگان تنظیم می‌کنیم. استفاده از پنجره جمعیتی را بیشتر خواهیم کرد و سن بازنشستگی را از 50 تا 70 سال خواهیم داشت. برنامه‌های ترویجی و تشویقی برای ازدواج جوانان را دنبال خواهیم کرد.
این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوریدر ادامه  گفت: یکی از کارهایی که دنبال خواهم کرد نظام آموزشی کشور را به یک سبد ذهنی حرفه‌ای تبدیل خواهم کرد. درصد آموزش‌های حرفه‌ای را افزایش خواهیم داد و از مهدکودک روحیه کار و خلاقیت را با زندگی دانش آموزان آشتی خواهیم داد و حرفه‌ای گری و تخصص گرایی را ترویج خواهیم کرد.
رضایی در خصوص موضوع «آموزش و پژوهش» نیز اظهارکرد: مسئله اساسی این است که از هدفی که شورای عالی انقلاب فرهنگی بر آن اساس تشکیل شده دور شده‌ایم. مدارس، دانشگاه‌ها، وزارت ارشاد و هنرمندان شاهد مشکلاتی هستند که از گسست تصمیم سازی و تصمیم‌گیری ناشی است. شورای عالی آموزش و پرورش، مدارس خصوصی و غیردولتی هر کدام مشکلاتی را پدید آورده‌اند که نظارت بیشتری را طلب می‌کند. ارتباط بین پژوهش، آموزش و صنعت را باید تقویت کنیم. به همین دلیل است که اکثر پژوهش‌های دانشگاهی ما به خارج از کشور می‌رود و به عنوان کالا به داخل کشور بر می‌گردد.
وی افزود: در دهه اخیر تلاش‌های خوبی در زمینه ارتباط دادن مقالات با نیازهای جامعه و کاربردی شدن علم و پژوهش انجام شده است. معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری حرکت خوبی داشته، پارک‌ها علم و فناوری و مراکز رشد باید تقاضای جامعه را دریافت کنند و رسالات دانشجویان ما برای بهبود پیشرفت کشور مورد استفاده قرار گیرند. نیازهای اجتماعی، صنعتی و کشاورزی باید به مقالات و پژوهش‌ها متصل شوند.
رضایی درباره «هنر طراز انقلاب اسلامی» عنوان کرد: اگر بین هنر و انقلاب پیوند برقرار می‌کردیم شاهد نوآوری‌هایی برای جهانیان می‌بودیم. صیقل یافتن روح انسانی مهم‌ترین کارکرد هنر است و مبنا تحول هنری می‌تواند باشد. پژوهش‌هایی مستند به قرآن و پژوهش‌های علمی می‌تواند هنر را تقویت کند. من مخالف دوگانه سازی هستم. دولت من دولت همه ایرانیان است. سابقه من هم همین را نشان می‌دهد که از همه نیروهای مفید و شایسته باید استفاده کنیم. هنرمندان انقلابی می‌توانند پیشران و پیشگام در تحول در گسترش هنر کشور باشند.
رضایی در خصوص «فرهنگ کار و آسیب‌های اجتماعی» نیز یادآورشد: نفرت از کار در ایران ذاتی نیست. راحت‌طلبی به جنبه تربیتی ایرانیان ربط دارد. مبنای نظام آموزشی را باید به تربیت و ساماندهی رفتاری بگردانیم. کار را باید از مدارس آغاز کنیم و سازگاری با کار را باید از مدارس آموزش داد. من زمانی که دبیرستان بودم، تابستان‌ها کار می‌کردم. وقتی دانشجو بودم هم در کارخانه ارج کار می‌کردم. ما باید به مسئله تربیت و روحیه خلاقیت و فعالیت و مهارت‌آموزی توجه کنیم. دانشکده‌های ما باید به مهارتکده تبدیل شوند. در کنار اندیشکده به مهارتکده نیاز داریم.
وی در بخش دیگری از این برنامه در خصوص نظرش درباره «شورای عالی انقلاب فرهنگی» و «شورای فرهنگ عمومی» گفت: متولیان فرهنگی همه در دولت نیستند. حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های فرهنگی مرتبط به نهاد رهبری هم کارهای خوبی را دارند. با مشورت مقام معظم رهبری اختیاراتی را برای شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهم گرفت و شورای انقلاب فرهنگی را به این سمت خواهم برد که تأثیرگذار باشد وگرنه بهتر است وظیفه این شورا را به نهادهای دیگر بسپاریم.
محسن رضایی درباره «فرهنگ مطالعه» عنوان کرد: شاخص کتاب‌خوانی و گرایش به کتاب بسیار پایین آمده و متأسفانه متون مجازی با حداقل تأمل و تعمق خطر جدی برای فرهنگ کتاب‌خوانی ایجاد کرده. دولت من یک یارانه فرهنگی از خرید کتاب تا تشویق نقد و مناظره درباره کتب را دنبال خواهد کرد. نظریه‌پردازی بدون ترویج فرهنگ مطالعه در کشور ممکن نیست. سعی می‌کنیم جوایز بین‌المللی و ملی برای کتاب‌خوانی به وجود بیاوریم.
وی درباره «حاکمیت نگاه تجاری در محصولات فرهنگی» افزود: دولت ما فرهنگ را به دو گروه فرهنگ زیربنایی و محصولات فرهنگی تقسیم خواهد کرد و سرمایه‌گذاری و حمایت مالی از این بخش‌ها صورت خواهد گرفت. محصولات فرهنگی از صنایع دستی تا گردشگری و میراث فرهنگی و سایر محصولات را با بازاریابی ترویج خواهیم کرد. گردشگری طبیعی و هنری و درمانی می‌تواند درآمد ملی ما را افزایش بدهد. نمایشگاه‌های فرهنگی آنلاین و سه‌بعدی را به صورت دائمی برگزار خواهیم کرد. متأسفانه در این دولت فرش و صنایع دستی ما 60 درصد کاهش فروش را تجربه کرد و این را علاج خواهیم کرد.
رضایی در ادامه بیان دیدگاه‌هایش درباره «فرهنگ و آموزش» گفت: در دولت من روحیه کار تیمی را در نظام آموزشی تقویت خواهیم کرد. هیچ دولتمردی در دولت من بدون پژوهش و کار جمعی، تصمیمی نخواهد گرفت. مدارس کادرسازی و تربیت زمامداران را تأسیس می‌کنم.
نویسنده کتاب ایران آینده افزود: تلاش خواهم کرد جوانان را در تمامی امورات کشور دخالت بدهم و سطوح آنها را ارتقاء می‌دهم. اهانت به اقوام ایرانی را به عنوان یک جرم تلقی می‌کنم و لایحه آن را به مجلس خواهم فرستاد. زبان مادری اقوام ایرانی را در مدارس جاری و ساری خواهم ساخت.
رضایی در پایان صحبت‌های خود گفت: حاج قاسم، قهرمان شکست‌ناپذیر ما بود و کاش امروز در کنار ما بود.به امید یک قیام فرهنگی و اقتصادی برای ایجاد تحول در زندگی ایرانیان.


کد مطلب: 151277

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/151277/اهانت-اقوام-ایرانی-جرم-تلقی-می-کنم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir