۰
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۵۸

زندگی نامزدهای ریاست جمهوری

داده کاوی ایرنا نشان می‌دهد هشتگ #امنیت یکی از اصلی‌ترین کلیدواژه‌های کاربرانی است که در شبکه‌های اجتماعی اعلام داشته‌اند پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد.
زندگی نامزدهای ریاست جمهوری
داده کاوی ایرنا نشان می‌دهد هشتگ #امنیت یکی از اصلی‌ترین کلیدواژه‌های کاربرانی است که در شبکه‌های اجتماعی اعلام داشته‌اند پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد.
به گزارش گروه داده کاوی ایرنا، فضای مجازی در هفته‌ های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌ های فعالیت نامزدها، رسانه‌ ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسایلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌ های مختلف جریان های سیاسی در شبکه‌ هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.
گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌ های مستمر خود و در فاصله کمتر از  ۲۰ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محور های مطرح شده در شبکه‌ های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی، پست‌ های تلگرامی و توییت‌ ها در بازه زمانی ۱۱ صبح  یکشنبه نهم اردیبهشت تا ۱۱ صبح دوشنبه دهم خرداد ماه جمع بندی شده است.
تلگرام و نقش انتخابات در تضمین‌ امنیت و آینده کشور
تحلیل وزیر دفاع از وضعیت انتخابات ریاست جمهوری  و حضور حداکثری مردم از جمله موضوعات بود که مورد توجه کانال های پربازدید تلگرامی قرار گرفت. یک کانال تلگرامی به نقل از امیر سرتیپ حاتمی نوشت: مشارکت حداکثری در انتخابات تضمین‌کننده امنیت و آینده کشور است.  هدف اول دشمنان ملت ایران، دلسرد کردن مردم، بی رنگ کردن انتخابات و تلاش برای حضور حداقلی مردم در انتخابات پیش‌رو است. هدف نهایی آنها اضمحلال و نابود کردن منافع ملی جمهوری اسلامی و عقب راندن کشور از جایگاه اقتدارِ خود است. مهمترین موضوعی که منافع و امنیت ملی کشور و آینده مردم را تضمین می‌کند حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات است. ان‌شاءالله به کوری چشم دشمنان این حماسه در ٢٨ خرداد ماه دسیسه استتکبار جهانی را علیه خودشان بازخواهد گرداند.
هشدار پلیس در خصوص کلاهبرداری و سوءاستفاده از ثبت‌نام بسته اینترنت رایگان انتخابات و همچنین پیام ستاد انتخابات به نامزدها درباره پروتکل‌های بهداشتی نیز از جمله موضوعات پربازدید در کانال های تلگرامی بود.
 سرهنگ وحید سلطانی پاجی معاون اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت اظهار داشت:  هموطنان برای ثبت‌نام بسته اینترنت رایگان انتخابات صرفاً باید از طریق سایت ictgifts.ir و بر اساس جدول اعلام شده، اقدام کنند. هیچگونه پیامک و سامانه دیگری برای دریافت این بسته اینترنتی وجود ندارد و هموطنان در صورت وصول پیامکی به منظور ثبت‌نام برای دریافت بسته اینترنت مذکور، به هیچ عنوان به آن پیامک پیامک توجه نکرده و اطلاعات فردی و بانکی خود در اختیار کلاهبرداران قرار ندهند و از پاسخگویی به تماسهایی مبنی بر دریافت این بسته اینترنتی خودداری کنند. هموطنان در صورت دریافت چنین پیامک هایی موضوع را از طریق مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ با پلیس فتا در میان بگذارند.  
جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور هم اعلام کرد: برای همه نامزدهای انتخابات این پروتکل‌ها را ابلاغ کرده‌ایم که همه ستادها باید آن را رعایت کنند. رعایت نکردن این پروتکل‌ها تخلف انتخاباتی بوده و قابل پیگیری است. اولویت‌ها برگزاری تجمعات در مکان‌های روباز است که باید از حداقل ظرفیت آن یعنی۳۰ درصد ظرفیت استفاده کرد. در همین اماکن هم فاصله اجتماعی و ماسک باید رعایت شود. کارناوال انتخاباتی ممنوع است.
نامزدهای ریاست جمهوری چگونه زندگی می کنند؟
یک کانال تلگرامی در پستی که در فضای مجازی بارها بازنشر شد در خصوص اموال و دارایی‌های ۴ نامزد انتخابات ریاست جمهوری از زبان خودشان چنین نوشت:
جلیلی:  خانه‌ای که مالک آن هستم ۱۲۵ متر است ولی الان در خانه سازمانی سکونت دارم که بزرگتر است و خودرو شخصی من هم پراید است. دفترچه بیمه من بیمه کارمندی است. در بورس سرمایه‌گذاری نکردم اما سال ۸۱، ۸۲ برای فرزندم در حد ۱ میلیون سهمی گرفتیم و الان هم خبر ندارم آن سهم چه شد! حدود سال ۸۰ هم بود که ۱.۵ میلیون وام برای آخرین بار گرفتم.
مهرعلیزاده: ۱۰ میلیون تومان حقوق بازنشستگی می‌گیرم. یک آپارتمان حدود ۲۷۰ متر دارم که به‌نام من، همسرم و بچه‌هایم است. یک باغچه هم دارم که مساحتش تقریبا همینقدر است.
زاکانی:  دو واحد ۹۵ متری در خیابان ایران دارم که در آن زندگی می‌کنم. همسرم یک خانه ۷۵ متری در پردیسان قم دارد. ماشین شخصی ندارم. درآمد پزشک هیئت علمی می‌گیرم. ۴.۵ میلیون به همسرم برای گذراندن زندگی می‌دهم.
رئیسی: منزل شخصی من ۱۴۰ متر است. خودرو شخصی ندارم و همسرم خودروی ایرانی دارد. حدود ۲۵ سال قبل ۴ میلیون تومان #وام گرفتم. در بورس سهام ندارم. دختران من بعد از اخذ مدرک دیپلم ازدواج کردند.  
تشکیل ستادها و اعلام حمایت تشکل ها
یک کانال تلگرامی منتسب به اصولگرایان و هواداران سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه «جبهه پایداری از آیت الله رئیسی اعلام حمایت کرد» نوشت: «مجید متقی‌فر» سخنگوی جبهه پایداری اعلام کرد که این جبهه سیدابراهیم رئیسی را به عنوان نامزد اصلح انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم می‌داند.  
یک کانال تلگرامی اصولگرا نیز درباره انتصاب رئیس ستاد انتخاباتی عبدالناصر همتی نوشت: «ولی الله فاطمی» عضو هیات مدیره بانک ملی، رئیس ستاد انتخاباتی عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شد.
سخنان محسن رضایی در باره تصویب لوایح  FATF بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی مختلف از جمله توییتر، اینستاگرام داشت. یک کانال تلگرامی در بازنشر بخشی از این سخنان از قول وی نوشت: با اخذ تضمین های لازم تلاش می کنم تا FATF تصویب شود. به دنبال صلح و امنیت در منطقه هستم. نمی خواهیم حتی گلوله ای نه تنها در ایران بلکه در منطقه شلیک شود. اقتصاد ایران باید سالم باشد و مبارزه با مفسدین بزرگ را شروع خواهیم کرد. من تضمین های لازم را می گیرم و تلاش می کنم تا FATF تصویب شود. آمریکا دولتی که من تشکیل بدهم را می شناسد و می داند اگر حرف بزنیم آن را عملیاتی می کنیم. بالا بردن ارزش پول ملی را وظیفه خود می دانم و دولت من ارزش پول ملی را تثبیت خواهد کرد.  
در پی برخی گمانه زنی ها در ارتباط با کناره گیری سعید جلیلی، یک کانال تلگرامی منتسب به اصولگرایان از قول بیژن نوباوه مشاور سعید جلیلی اعلام کرد: جلیلی به نفع هیچ‌کس کنار نمی‌رود؛ هم دولت دارد هم برنامه. مشاور سعید جلیلی در مورد تحلیل‌هایی مبنی بر کناره‌گیری جلیلی به نفع رئیسی گفت: اصلا موضوع کنار رفتن آقای جلیلی به نفع کسی مطرح نیست. آقای جلیلی سال ها کار با برنامه ریزی انجام داده است، بویژه در زمان تشکیل دولت سایه، وی مسائل و مشکلات را دیده است و طرح و برنامه دارد.  
یک کانال تلگرامی منتسب به اصلاح طلبان در پستی پربازدید با بیان این پرسش که «هر کاندیدای انتخابات چند میلیون رای دارد؟ » آورد: کار سخت رئیسی برای پیروزی در مرحله اول: برخلاف پیش‌بینی‌های مرسوم، کار ابراهیم رئیسی برای پیروزی در مرحله نخست انتخابات چندان ساده نیست. اگر ۴۰درصد واجدان شرایط پای صندوقها بیایند، رئیسی دست‌کم ۱۲ میلیون رای نیاز دارد اما با ترکیب موجود نامزدها، رسیدن به این عدد ساده نیست.
توییتر و تبیین نامزد اصلح از نگاه امام راحل (ره)
حسن رحیم پور استاد حوزه و دانشگاه بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب را بازنشر کرد و نوشت: کسانی که مردم را از رفتن پای #صندوق رأی منع و القاء بی‌فایده بودن #انتخابات را می‌کنند، دروغ می‌گویند که دلسوز مردم هستند، بنابراین به حرف آنها اعتنا نکنید حضرت آیت الله خامنه ای #انتخابات۱۴۰۰
سید محمدمهدی میرباقری در توییتی درباره تشخیص نامزد اصلح از نگاه امام راحل (ره) آورد: در انتخابات پیش رو، شک نکنید که از ابزار جنگ رسانه‌ای استفاده خواهند کرد تا جریان‌های غرب‌گرا را تقویت کنند. ما از امام راحل یاد گرفته‌ایم که هر کاندیدایی را امپراطوری‌های رسانه‌ای دشمن معرفی کنند، یقین پیدا می‌کنیم که آمدن او به نفع جبهه‌ی انقلاب اسلامی نخواهد بود.
رستم قاسمی نامزد انصرافی انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری توییت زد: برنامه های روی زمین مانده و قوانین در پستو جاخوش کرده بسیار است و نیاز به برنامه و قانون جدید نیست. اینبار مردم قبل ازشنیدن برنامه های خوش آب ورنگ به کارنامه افراد و واقعیت ها نگاه می کنند! #انتخابات پرشور صرفا در گرو گفتن واقعیات و کارنامه قوی است! دو صدگفته چون نیم کردار نیست...
کد مطلب: 151536
برچسب ها: انتخابات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *