۰
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۴۵

مهار آتش سوزی در سردشت

فرماندار شهرستان مرزی سردشت گفت: آتش سوزی در برخی مراتع و اراضی جنگلی این شهرستان از روز دوشنبه به طور کامل مهار شده و هم اکنون مشکلی در زمینه حریق در این مناطق وجود ندارد.
مهار آتش سوزی در سردشت
فرماندار شهرستان مرزی سردشت گفت: آتش سوزی در برخی مراتع و اراضی جنگلی این شهرستان از روز دوشنبه به طور کامل مهار شده و هم اکنون مشکلی در زمینه حریق در این مناطق وجود ندارد.
اقصی نخشی پور عصر روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این آتش سوزی بیشتر در حد فاصل مناطق " کولسه" و "زیرمیرگ " این شهرستان بود که به صورت مراتع نیمه مشجر بوده و شامل جنگل های این شهرستان نمی شد.
وی با بیان اینکه این آتش سوزی از روز جمعه آغاز و به صورت مقطعی مهار و دوباره شعله ور شده بود گفت: با تلاش و همت همه نیروهای بسیج ، نیروهای امدادی، سپاه، هلال احمر، همیاران طبیعت ، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی و اهالی روستاهای منطقه از روز گذشته آتش سوزی مهار و از سرایت به بخش های دیگر جلوگیری به عمل آمد.
فرماندار سردشت با بیان اینکه از شهرهای مهاباد و پیرانشهر نیز نیروهای کمکی به منطقه اعزام شده بودند افزود: با هماهنگی نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز چندین سورتی پرواز توسط بالگرد ویژه اطفای حریق در منطقه انجام گرفت و از عصر روز دوشنبه آتش سوزی به طور کامل مهار و خوشبختانه هنوز خبر دیگری مبنی بر شروع مجدد آن گزارش نشده است.
وی گفت: همزمان با این مناطق چندین حریق دیگر نیز در این مدت در مناطق "شلماش" ، "خانه خل" ، "ربط " و "قلعه رش" نیز به وقوع پیوست که بلافاصله با تلاش نیروهای امدادی مهار شد.
نخشی پور با بیان اینکه سرعت عمل اعضای مدیریت بحران در اطفای حریق بسیار مطلوب بود تاکید کرد: سخت گذر بودن منطقه و ارتفاعات آن از یکسو و از سویی دیگر وجود علف های خشک در مراتع این منطقه به اضافه وزش باد شدید، اطفای حریق را با مشکلاتی مواجه کرده بود به طوری که برای خاموش کردن آتش در برخی ارتفاعات از کوله پشتی برای انتقال گالن های آب جهت خاموش کردن حریق استفاده می شد.
نخشی پور اضافه کرد: در این حادثه در مجموع ۷۰ هکتار از مراتع نیمه مشجر دچار حریق شد و به بیش از ۵۰ اصله درخت نیز آسیب وارد شد.
فرماندار سردشت ادامه داد: در جلسه مدیریت بحران این شهرستان در روز یکشنبه که با حضور مدیرکل بحران آذربایجان غربی و چند نفر از مدیران استانی برگزار شد نسبت به تامین ۲ دستگاه خودرو آتش نشانی برای استقرار در بخش وزینه و ربط، پنج دستگاه موتورسیکلت ، ۴۰ دستگاه دمنده آتش، ۱۰۰ ست فلاکس بگ ، ۲ ست لباس ویژه اطفای حریق و یک دستگاه نردبان درخواست شد . 
به گزارش ایرنا، سردشت با ۹۰ هزار هکتار جنگل و ۳۰ هزار هکتار مرتع بیشترین جنگل‌های آذربایجان‌غربی را داراست؛ جنگل‌های سردشت جزو جنگل‌های زاگرس شمالی است که در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی دارای اهمیت زیادی است.
مهم‌ترین گونه‌های گیاهی سطح جنگل‌های این شهرستان بلوط ایرانی، بنه، بادام وحشی، گلابی وحشی و سرو کوهی و بیش از صد گونه دیگر است.
سردشت در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرزهای ایران با کشور عراق قرار دارد.
کد مطلب: 151642
برچسب ها: آتش سوزی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *