۰
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۴

چانه زنی ترکیه بر سر صادرات طلا به ایران

آمریکا آماده تحریم صادرات طلا و هرگونه سنگ قیمتی به ایران می شود
در حالی که آمریکا آماده تحریم صادرات طلا و هرگونه سنگ قیمتی به ایران می شود، دولت آنکارا که منافع خود را در این راستا در خطر دیده و وارد مذاکره با واشنگتن شده است.
چانه زنی ترکیه بر سر صادرات طلا به ایران
دولت آنکارا که به دلیل تحریم یکجانبه و غیرقانونی نفتی آمریکا و اتحادیه اروپا واردات خود را از ایران کاسته و به سوی واردات این محصول استراتژیک از دیگر کشورهای صادرکننده نفت با قیمت بالاتر شده، این روزها با نگرانی جدیدی به نام "طلا" روبرو شده است.
در حالی که دولت آمریکا در حال قرار دادن طلا و هرگونه سنگ قیمتی در فهرست تحریم های یکجانبه علیه ایران است، دولت آنکارا که به دلیل پرداخت بخش عمده ای از بهای نفت وارداتی از ایران از طریق صادرات طلا به طور مستقیم و غیرمستقیم از این تصمیم واشنگتن متاثر شده، به تکاپوی مذاکره با مقامات کاخ سفید برای معاف شدن از این تحریم افتاده است.
در همین راستا تانر ایلدیز وزیر انرژی ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در این خصوص با آمریکا مذاکره می کنید؟ تصریح کرد که در این زمینه با مقامات واشنگتن در تماس و مذاکره هستند. ایلدیز خاطرنشان کرد که مصوبات سازمان ملل درباره تحریم علیه ایران برای ترکیه لازم الاجراست، ولی تحریم های یکجانبه از سوی کشور ثالث در صورتی که به منافع ترکیه ضرر برساند، باید مورد بازنگری و ارزیابی مجدد از سوی آنکارا قرار گیرد. وی تاکید کرد تامین نفت و گازطبیعی مورد نیاز شهروندان ترکیه از اولویت های دولت آنکارا بشمار می رود. ایلدیز خاطرنشان کرد که به عقیده وی تحریم های جدید مشکلی برای ترکیه پیش نمی آورد.
از سوی دیگر حیاتی یازی جی وزیر گمرک و تجارت ترکیه نیز در همین رابطه با تاکید بر اینکه این قبیل مسائل نباید خیلی علنی شود در ادامه خاطرنشان کرد که این مسئله را باید در چارچوب حساس خودش بررسی کرد. وی افزود ترکیه از نظر نفت و گاز طبیعی وابسته به خارج است و باید این محصولات را از کشورهایی که مشخص هستند تامین کند و به همین دلیل دوستان ترکیه یا باید این کاستی را از لحاظ اقتصادی جبران کنند، یا اینکه ترکیه به دلیل شرایط اجتناب ناپذیر خود مجبور به ادامه رویه سابق خود است.
پیش از این نیز در رسانه های ترکیه آمده بود که دولت آنکارا بهای نفت و گاز وارداتی از ایران را به لیره ترک می پردازد و ایران نیز با خرید طلا از ترکیه اقدام به واردات آن می کند.
کد مطلب: 15167
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *