۰
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۷

نگاهی به روزنامه های جهان

از تنهایی افغانستان تا افزایش خشونت در آمریکا
نگاه بسیاری از رسانه‌های جهان امروز به موضوع افزایش خشونت در آمریکا و خروج زودهنگام نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان است.
نگاهی به روزنامه های جهان
نگاه بسیاری از رسانه‌های جهان امروز به موضوع افزایش خشونت در آمریکا و خروج زودهنگام نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان است.
آلبرت کوچویی ـ گوینده پیشکسوت رادیو ـ که هر روز با مرور تیترها و سرفصل‌های رسانه‌های جهان، مهمترین اخبار دنیا را روایت می‌کند، مطلب بالا را عنوان کرده است.
به گزارش ایسنا، برخی اخبار امروز (۱۸ خردادماه) روزنامه‌های جهان به شرح زیر است:
_ «اکونومیست» در گزارشی نوشته است: آیا افغانستان اکنون پس از خروج آمریکا می‌تواند از پس طالبان بربیاید؟ کارشناسان می‌گویند، ارتش افغانستان  ضعیف‌تر از آن هنگامی است که شوروی آن جا را ترک کرد. شبه‌نظامیانی که با دولت، در جنگ هستند نیز قدرتی ندارند. جو بایدن وعده خروج از افغانستان را در زمستان داد، اما زودتر از موعد آنجا را ترک کرد. او از منتقدان درگیری آمریکا در افغانستان بود. پایگاه قندهار که روزی خانه جت‌ها و بالگردها و پهپادها بود، امروز متروک است‌.
_ «ال پائیس»، نشریه اسپانیایی نیز نوشته است: لیبرال‌ها و جانیان در آمریکا، برمی‌خیزند. شهرها نیاز به حفظ امنیت مردم دارند. باید مراقب تکرار نشدن اشتباهات گذشته بود. این در حالی است که آمریکا با رشد تورم، درگیر است. شرکت‌های بزرگ، مسائل بزرگ را از یاد برده‌اند. آتلانتای ثروتمند، سخت مسلح شده است. جنایت، جنایت، جنایت. بیداد غارت و سرقت است و نبود عدالت در برابر جانیان. انتحار خانگی از سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۳ درصد افزایش پیدا کرده است.
 _«گاردین» نیز نوشته است: انتظار نداشته باشید با جدایی بنیامین نتانیاهو، جانشین‌های او تغییری در مسیر سیاست‌های آن کشور بدهند. به نظر نمی‌آید، هیچ یک از رهبران ائتلاف، علاقه‌ای در حل مسئله فلسطین داشته باشند. نه، هیچ تغییری در فرهنگ و نه حرکتی برای پایان بخشیدن به حکومت بر میلیون‌ها فلسطینی. از سوی دیگر همیشه هراس ائتلاف هفت حزب که امیدوارند، جای نتانیاهو را پر کنند نیز وجود دارد. 
_ «اکونومیست» نوشته است: تحلیل‌گران سیاسی می‌گویند با خلاص شدن از بنیامین نتانیاهو، بهترین فرصت برای پاک‌سازی سیاست‌های اسرائیل، پدید می‌آید. 
* از حاشیه خبرها: 
روزنامه فرانسوی «لوموند» با عنوان ساعت جهان، از فتح مریخ نوشته است: ایلان‌ماسک، رئیس موسسه ابر فن آوری سپیس ایکس، می‌گوید که در سال ۲۰۲۴ انسان را راهی مریخ می‌کند. با این همه پیر بارته لمی، روزنامه‌نگار علمی نشریه جهان، این سفر را هنوز مأموریت ناممکن می خواند. اما ایلان‌ماسک می‌گوید، سفینه پرنشین‌دار را در سال ۲۰۲۴ راهی مریخ می‌کند. پرسش دانشمندان اکنون این است که انسان در این سفر به سلامت، پا بر سر سیاره سرخ خواهد گذاشت؟ ۲۰۲۱ سال حمله انسان به مریخ بود. روسیه، آمریکا و چین، سیاره سرخ را هدف گرفتند. بشر در جست‌وجوی نشانه‌های زندگی و آب برای سلامت انسان آینده است.
کد مطلب: 152003
برچسب ها: جهان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *