۰
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۲

ورود واکسن «کووبرکت» تا پایان خرداد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه پیش بینی می‌‌شود واکسن کووبرکت تا انتهای خرداد ماه وارد مرحله عملیاتی شود، گفت:۸۴ درصد از واکسن‌‌های تولید شده در دنیا را پنج کشور استفاده کردند.
ورود واکسن «کووبرکت» تا پایان خرداد
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه پیش بینی می‌‌شود واکسن کووبرکت تا انتهای خرداد ماه وارد مرحله عملیاتی شود، گفت:۸۴ درصد از واکسن‌‌های تولید شده در دنیا را پنج کشور استفاده کردند.
به گزارش فارس، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه رصد بیماران کرونایی نتایج مطلوبی را به دنبال دارد، اظهار کرد: این فعالیت که به صورت ویژه در استان قم در حال انجام است باید در دیگر استان‌ها نیز الگوبرداری شود.
 وی از نظارت مطلوب کارشناسان بهداشت در استان قم یاد کرد و افزود: خوزستان و قم در حوزه رصد و مجازات مراکز متخلف در حوزه بهداشت عملکرد مطلوبی را به ثبت رسانده‌‌اند.
 سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: وضعیت استان قم همانند وضعیت کشور است؛ در مورد اعتبارات همان کمبودهایی که در سطح ملی داریم در استان قم نیز وجود دارد و بخش قابل توجهی از وقت ما برای تأمین اعتبارات مورد نیاز صرف می‌ شود.
 وی با اشاره به آغاز عملیات برون‌ سپاری از سال ۹۴ در قم، مطرح کرد: در کشور ما ادغام خصوصی و دولتی نتیجه مطلوبی به دنبال ندارد هر چند شعار حمایت از بخش خصوصی بسیار مطرح می‌‌شود اما متأسفانه در نهایت نمی‌‌توانیم با بخش خصوصی ارتباط خوبی برقرار کنیم و بهترین کار این است که اگر به دنبال برون‌ سپاری هستیم کار را به صورت کامل به بخش خصوصی واگذار کنیم. 
 
هدف از واکسیناسیون کاهش مرگ و میر افراد مبتلا است
  رئیسی در ادامه با بیان اینکه پنج شرکت بومی در حوزه تولید واکسن کرونا فعالیت می‌‌کنند و پیش بینی می‌‌شود واکسن کووبرکت تا انتهای خرداد ماه وارد مرحله عملیاتی شود، اظهار کرد: در مرحله اول یک میلیون دُز واکسن به گروه‌‌های هدف تزریق خواهد شد.
 وی با اشاره به اینکه هدف از واکسیناسیون کاهش مرگ و میر افراد مبتلا است، گفت: برای قطع زنجیره ویروس باید ۷۰ درصد از مردم واکسینه شوند.
 سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: تا هفت ماه آینده به تمام افراد در گروه‌‌های هدف در مرحله اول واکسیناسیون کرونا، واکسن تزریق خواهد شد. اگر ما به دنبال تولید واکسن داخلی نمی‌‌رفتیم کشورهای خارجی به راحتی اجازه فروش واکسن را به ما نمی‌‌دادند و حرف‌‌هایی که امروز دنیا از حقوق بشر و اموری از این دست می‌‌زند، گزافه‌‌ای بیش نیست.
 
بیشترین تعداد مرگ و میر مبتلایان کرونا در آمریکا مربوط به سیاه پوستان است
 رئیسی به بی‌ عدالتی در عرصه بین‌الملل اشاره کرد و گفت: کانادا و آمریکا و کشورهای اروپایی بیش از ۳ برابر جمعیت کشورشان واکسن خریدند و ۸۴ درصد از واکسن‌‌های تولید شده در دنیا را پنج کشور استفاده کردند. بیش از ۲ میلیون واکسن در آمریکا و چند کشور اروپایی ذخیره شده و تاریخ مصرف آن در حال اتمام است؛ این در حالی است که میانگین تزریق واکسن در برخی از کشورهای فقیر ۲۵ عدد در طول شبانه روز است.
 وی اظهار کرد:بیشترین تعداد مرگ و میر مبتلایان کرونا در آمریکا مربوط به سیاه پوستان است و سفید پوستان این کشور از امکانات درمانی بسیار بیشتری برخوردار هستند.
 به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت بی‌ عدالتی در عرصه بین‌المللی به حدی است که آمریکا به هم پیمان خود کشور کانادا تا قبل از اتمام واکسیناسیون در کشور خود اجازه فروش واکسن نمی‌‌داد و پس از اطمینان از واکسینیه مردم خود به این کشور واکسن صادر کرد.
 وی با بیان اینکه ساخت واکسن داخلی کرونا از اهمیت حیاتی برخوردار است، گفت: طبق قرار بین ایران و شرکت کوواکس، این شرکت باید تاکنون ۱۶.۸ میلیون  واکسن به ایران تحویل می‌‌داد که تاکنون فقط ۲ میلیون تحویل ما شده‌ است.
 
برای یک هزار و ۳۰۰ شغل در ایران پروتکل‌های بهداشتی تدوین شده‌ است
 به گفته رئیسی در ایران به ازای هر یک هزار تن جمعیت کمتر از یک و نیم تخت بیمارستانی وجود دارد؛ در حالی که این رقم در کشورهای اروپایی هفت تخت به ازای هر هزار نفر است اما برغم این موضوع شبکه بهداشت و درمان کشور عملکرد مطلوب‌ تری نسبت به بسیاری از کشورها از خود برجای گذاشته است.
 سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: در کنار عملکرد مطلوب حوزه بهداشت و درمان، بزرگان دینی و به ویژه مقام معظم رهبری با عمل واقعی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمک قابل توجهی به روند کنترل و مبارزه با این ویروس منحوس کردند.
 وی عنوان کرد: در کشورهای اروپایی ۶۲ درصد از سالمندان در خانه سالمندان نگهداری می‌‌شوند؛ در حالی که ۹۹ درصد از سالمندان ایرانی در کنار خانواده‌‌های خود زندگی می‌کنند و شکل و نحوه مراقبت از سالمندان در ایران بسیار مطلوب‌ تر از کشورهای مدعی بوده است.
 معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: برای یک هزار و ۳۰۰ شغل در ایران پروتکل‌‌های بهداشتی تدوین شده‌ است که نمونه چنین اقدامات کارشناسی شده در بسیاری از کشورها مشاهده نمی‌شود.
 
بهترین شکل از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ستادهای مربوط به اقامه نماز جمعه بوده است
 سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: قم یکی از استانهای پیشرو در حوزه سلامت و مبارزه بی‌ امان با ویروس کرونا بوده است.
 رئیسی یادآور شد: قم به دلیل ویژگی‌‌های خاص مواصلاتی و گردشگری مذهبی و ظرفیت‌های علمی یکی از استان‌های ویژه در کشور است و همین مساله کنترل و مبارزه با کرونا را با شرایط دشوارتری همراه کرده است.
 معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: از تولیت آستان‌های مقدس در قم و خراسان رضوی به دلیل همراهی با مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا در ایجاد محدودیت‌ها، قدردانی می‌‌کنیم. وزارت بهداشت آمادگی لازم برای تجهیز خانه‌های بهداشت روستایی و تامین تجهیزات درمانی در شهرستان‌های جدید این استان را به صورت کامل دارد.
 وی خاطرنشان کرد: بهترین شکل از رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی در سطح کشور در ستادهای مربوط به اقامه نماز جمعه انجام گرفته‌ است. اصناف و کسبه در طول دوران مقابله با کرونا همکاری قابل شایانی با ستاد ملی مقابله با کرونا داشتند. تقویت زیرساخت‌های درمانی یکی از نقاط مثبت کشور با شیوع بیماری کرونا بوده است
کد مطلب: 152015
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *