۰
شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۰

پایان شهریور آخرین مهلت پرداخت مالیات

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی گفت: کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا که بدهی مالیاتی آن‌ها تا پایان سال ۹۹ قطعی شده است مهلت دارند تا پایان شهریور ماه سال جاری مالیات خود را پرداخت کرده و در این ۶ ماه جریمه‌ای مورد محاسبه قرار نخواهد گرفت.
پایان شهریور آخرین مهلت پرداخت مالیات
 مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی گفت: کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا که بدهی مالیاتی آن‌ها تا پایان سال ۹۹ قطعی شده است مهلت دارند تا پایان شهریور ماه سال جاری مالیات خود را پرداخت کرده و در این ۶ ماه جریمه‌ای مورد محاسبه قرار نخواهد گرفت.
احمد مدبرنیا در نشست خبری اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی که امروز ۲۲ خرداد ماه در سالن اجلاس اداره کل امور مالیاتی استان برگزار شد در خصوص مهلت تسلیم ‌اظهار نامه مالیات افراد حقیقی و حقوقی اظهار کرد: آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی پایان خرداد ماه سال جاری است. در همین راستا اشخاص حقیقی که در گروه دوم یا سوم قرار می‌گیرند اگر میزان فروش آن‌ها در سال ۱۳۹۹ تا سقف ۱۶میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال باشد می‌توانند از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کنند.
وی افزود: اشخاص حقیقی زمانی مشمول تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم  قرار می‌گیرند که مالیاتشان در سال ۹۸ پرداخت شده باشد. در همین راستا اگر مالیات سال ۹۸ این افراد  قطعی صادر شده  باشد میزان مالیات این افراد تا سقف ۳ میلیون تومان نیاز به افزایش نخواهد داشت.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی ادامه داد: اشخاص حقیقی که مالیات آن‌ها بیش از ۳ میلیون و تا سقف ۶ میلیون تومان است با ۴ درصد رشد،  مالیات سال ۹۹ آن‌ها  قطعی می‌شود. افراد حقیقی که مالیات سال ۹۸ آن‌ها بیش از ۶ میلیون و تا سقف ۱۲میلیون تومان باشد با ۸ درصد رشد و همچنین افرادی که مالیات آن‌ها بیش از ۱۲ میلیون تومان است با رشد ۱۲ درصد،  مالیات سال ۹۹ آن‌ها قطعی‌ خواهد شد.
مدبرنیا  بیان کرد: اگر پرونده سال ۹۸ افراد حقیقی قطعی نشده باشد بر مبنای برگه تشخصی سال ۹۸ با همین درصد افزایش‌ مالیات آن‌ها می‌تواند قطعی‌سازی شود. در راستای تبصره یک ماده ۱۴۶مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اعطاء هر گونه معافیت، مشوق و نرخ صفر مستلزم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در مدت مقرر و با ارائه دفاتر، اسناد و مدارک است. افرادی که از این تبصره استفاده می‌کنند نیازی به دفاتر، اسناد و مدارک ندارند مشروط بر اینکه اطلاعات اظهارنامه ارسال شده مطابق با بانک اطلاعاتی سازمان مالیاتی باشد.
وی در مورد مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی خاطرنشان کرد: مهلت تسلیم اظهار نامه مالیاتی برای افراد حقوقی حداکثر چهار ماه پس از سال مالیاتی یعنی در پایان تیرماه خواهد بود. مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی صاحبان املاک نیز پایان تیر ماه خواهد بود.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی در راستای هفتادیکمین مصوبه ابلاغ شده ستاد ملی کرونا به سازمان امور مالیاتی  بیان کرد: در این راستا مشروط بر اینکه اصل مالیات تا پایان شهریور ماه سال جاری پرداخت شود افراد می‌توانند۱۰۰درصد بخشودگی تجمیع عوارض بگیرند. همچنین افراد یا کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا که بدهی مالیاتی آن‌ها تا پایان سال ۹۹ قطعی شده است مهلت دارند تا پایان شهریور ماه سال جاری مالیات خود را پرداخت کرده و در این ۶ ماه جریمه‌ای مورد محاسبه قرار نخواهد گرفت.
مدبرنیا افزود: در صورتی که اوراق مالیاتی اعم از مالیات مستقیم یا ارزش افزوده از تاریخ ۱۵فروردین ماه تا پایان خرداد ماه  ابلاغ شده باشد به مدت دو ماه مهلت اعتراض افزایش یافته است. در همین راستا در اجرای ماده ۲۳۸ قانون مالیات‌های مستقیم و ماده ۲۹ مالیات بر ارزش افزوده مدت توافق دو ماه اضافه شد. سامانه ارتباط مردمی ۱۵۲۶ آماده پاسخگویی سئوالات، انتقادات و پیشنهادات مودیان محترم است.
وی در رابطه با بحث فرار مالیاتی و عملکرد اداره مالیات در این حوزه تصریح کرد: در این راستا اداره‌ای به نام اداره مبارزه با فرار مالیاتی تشکیل شده است  که هدف آن شناسایی افرادی است که فرارمالیاتی دارند. سازمان امور مالیاتی با توجه به  هوشمندسازی نظام مالیاتی و طرح جامع مالیاتی در نظر دارد ریز داده‌ها را در مورد پرونده‌های مالیاتی تکمیل کند. شفافیت اقتصادی  منجر به عدالت مالیاتی می‌شود. با اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است بر این هستیم تا در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان وصول مالیاتی داشته باشیم.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی در بحث مالیات بر خانه‌های خالی تصریح کرد: در این خصوص سازمان مسکن و شهرسازی باید اطلاعات را به اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی اعلام نماید که تا امروز این مساله صورت نگرفته است.
مدبرنیا در مورد پرونده‌های مالیات شرکت‌هایی که محل فعالیت آن‌ها در استان نیست، ادامه داد: در این راستا ۴۳ مورد پرونده مالیاتی وجود داشته که در دو استان  فعالیت می‌کنند. ۷ مورد از آن مربوط به مودیان مالیاتی بزرگ بود. ۲۴ مورد پرونده‌ها به استان ارسال شده است و مابقی چون به استان ارسال نشده است که در دو جا فعالیت داشته‌اند. در رابطه با  این پرونده‌ها اقداماتی صورت گرفته است که سهم مربوط به استان  ارسال شود.  
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص دائمی شدن مالیات بر ارزش افزود و اقدامات صورت گرفته در این خصوص بیان کرد: هنوز این مساله به تصویب نهایی در شورای نگهبان نرسیده و این مورد در دست بررسی است. در حال حاضر  به روال سنوات گذشته مالیات بر ارزش افزوده در حال مطالبه است. تا زمانی که  قانون جدید ابلاغ نشود بر اساس قانون فعلی عمل خواهد شد.   
مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی در خصوص پرداخت مالیات بر سکه تصریح کرد: اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دریافت حداکثر ۱۵۵ قطعه سکه اقدام کردند، مشمول مالیات مقطوع هستند. این تعداد با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا از ۱۰۵ به ۱۵۵ عدد سکه  تغییر یافته است.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی  بیان کرد: حدود ۲۰ هزار شخص حقوقی فعال در مشهد فعالیت می‌کنند که ۱۴ هزار نفر از آن‌ها در سال گذشته اظهار نامه مالیاتی تسلیم کرده و ۶۰۰۰ نفر از آن‌ها اظهار نامه تسلیم نکرده‌اند. در سال گذشته در خراسان رضوی ۲۴ هزار اظهار نامه مالیاتی وجود داشته  که ۲۰ هزار مورد مربوط به مشهد و ۴۰۰۰ از آن مربوط به  سایر شهرستان‌ها است.
کد مطلب: 152177
برچسب ها: مالیات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *