; ?>; ?> مردم سالاری آنلاين - کرمانشاه بیشترین کاهش بارش را داشته - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل آبفا استان:

کرمانشاه بیشترین کاهش بارش را داشته

26 خرداد 1400 ساعت 17:48

مدیرعامل آب و فاضلاب کرمانشاه با بیان اینکه بیشترین کاهش بارش در کشور مربوط به کرمانشاه است، در خصوص وضعیت آب شهر کرمانشاه در تابستان پیش‌رو ابراز نگرانی کرد.


مدیرعامل آب و فاضلاب کرمانشاه با بیان اینکه بیشترین کاهش بارش در کشور مربوط به کرمانشاه است، در خصوص وضعیت آب شهر کرمانشاه در تابستان پیش‌رو ابراز نگرانی کرد.

علیرضا کاکاوند در نشست خبری که امروز (۲۶ خرداد) برگزار شد، با اشاره به خشکسالی کشور و کاهش بارش‌ها در ایران، گفت: بیشترین کاهش بارندگی در سراسر کشور مربوط به کرمانشاه به میزان ۱۹۰ میلی‌متر بوده است.
وی کاهش ۷۰ درصدی دبی چشمه‌ها که منبع اصلی تامین آب روستاهای استان است را از پیامدهای این خشکسالی دانست و عنوان کرد: در خصوص چاه‌ها نیز به طور میانگین سه لیتر در ثانیه کاهش دبی داشته‌ایم.
به گفته این مسئول، دبی سراب قنبر که یکی از منابع اصلی تامین آب شهر کرمانشاه است از ۳۰۰ لیتر در ثانیه در سال گذشته، اکنون به ۱۰۵ لیتر در ثانیه رسیده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه ادامه داد: در کنار کاهش منابع آبی، متاسفانه میزان مصرف همچنان بالا است، بگونه‌ای که در مناطق شهری ۱۷۴۱ لیتر در ثانیه ( ۱۰۵۰ لیتر آن مربوط به شهر کرمانشاه) و در مناطق روستایی ۲۸۳ لیتر در ثانیه کمبود آب داریم.
کاکاوند سرانه مصرف آب در کرمانشاه را ۲۲۳ لیتر در شبانه روز اعلام کرد و با بیان اینکه این عدد در کشور ۱۷۰ لیتر و در جهان کمتر از ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است، یادآور شد: در کنار مصرف بالای مشترکین، مصارف غیرمجاز و غیرمنطقی هم داریم.
وی معتقد است، این مصارف بالا منشا فرهنگی دارد و  آنچه از نحوه مصرف آب مشاهده می‌شود نشان می‌دهد بسیاری از مردم هنوز خشکسالی را باور نکرده‌اند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه راهکار اصلی رفع مشکل کم‌آبی شهر کرمانشاه را اجرای کامل طرح آبرسانی بلندمدت از سد گاوشان دانست که ۲۵۰۰ لیتر در ثانیه آب به شهر می‌رساند.
کاکاوند با بیان اینکه این طرح قرار بود سال ۱۳۹۴ اجرا شود اما هنوز عملیاتی نشده، خاطرنشان کرد:هم اکنون فقط ۷۰۰ لیتر در ثانیه از سد گاوشاه به صورت طرح اضطراری به کرمانشاه می‌رسد.
وی اظهار کرد: آنطور که شرکت آب منطقه‌ای قول داده، قرار است تصفیه‌خانه که بخشی از این طرح است به طور اضطراری برای هزار لیتر در ثانیه ( بجز ۷۰۰ لیتر کنونی) تا تیر ماه وارد مدار شود.
وی با بیان اینکه در کنار این طرح باید مخازن و خطوط انتقال بین مخازن نیز اجرا شود، افزود: بخشی از مشکل آب شهر کرمانشاه به واسطه کمبود ۱۲۹ هزار مترمکعبی مخازن در شهر است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه مسئولیت تامین آب را بر عهده شرکت آب منطقه‌ای دانست و با بیان اینکه آب و فاضلاب از آب منطقه‌ای آب می‌خرد و آن را به مشترکین می‌فروشد، گفت: زمانی که کمبود آب داریم همه آب و فاضلاب را مقصر می‌دانند.
هفت چاه جدید به کمک تامین آب کرمانشاه می‌آید
کاکاوند در ادامه از اقداماتی که برای کمک به تامین آب شهر کرمانشاه توسط آب و فاضلاب در حال انجام است نیز یاد کرد و گفت: سال گذشته یازده حلقه چاه جدید را برای شهر کرمانشاه وارد مدار بهره برداری کردیم و امسال نیز برای هفت چاه دیگر برنامه داریم که ظرف یک هفته آینده سه حلقه از این تعداد و تا ۲۰ روز آینده مابقی آنها وارد مدار می‌شود.
وی سپس درباره اینکه اکنون کدام مناطق شهر کرمانشاه بیشتر مشکل قطعی دارند، گفت: سال گذشته عمده مشکل در ظفر، نوکان و ... بود که اکنون این مناطق آرام شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه اظهار کرد: اکنون نیز مجبوریم از ساعت ۱۴ تا ۱۷ مخازن میدان جمهوری، فردوسی و زیباشهر را نیم بست کنیم که شبکه هوا نگیرد که مناطقی از جمله زیباشهر، متخصصین، سعدی، خیام، بهار، منزه و بخشی از ارتفاعات مهدیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی تاکید کرد: در سایر نقاط شهر قطعی روزانه نداریم.
همه چیز درباره قطعی آب محلات شهید جعفری و فردوسی
کاکاوند سپس به مشکل قطعی چند روزه آب در محدوده فردوسی و خیابان شهید جعفری اشاره کرد و گفت: متاسفانه در یکی از کوچه‌ها لوله گاز چسبیده به لوله آب کار شده بود که با عبور ماشین سنگین و وارد شدن فشار، لوله آب قیچی شده بود و به سختی نشت‌یابی شد.
کاکاوند با اشاره به تلاش فراوانی که برای پیدا کردن منشا این قطعی انجام شد، گفت: پیمانکار شرکت گاز که لوله گاز را اینگونه چسبیده به لوله ما کار کرده باید جوابگوی زیان قطعی آب پنج روزه شش تا هفت هزار مشترک این منطقه باشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تاکید کرد: هم اکنون مشابه این مشکل در زیباشهر نیز رخ داده و سه شبانه روز است که نیروها مشغول کار در این منطقه هستند.
پرت ۳۸ درصدی آب در کرمانشاه
کاکاوند در ادامه از وضعیت هدررفت آب در کرمانشاه هم یاد کرد و گفت: اکنون میانگین پرت آب در استان ۳۳ درصد است که از میانگین ۲۲ تا ۲۵ درصدی کشور بالاتریم.
به گفته این مسئول، میانگین پرت آب در شهر کرمانشاه نیز ۳۸ درصد است که البته نسبت به گذشته که ۴۱ درصد پرت داشتیم، کاهش یافته است.
وی بخشی از این پرت آب را مربوط به مشترکین غیرمجاز دانست و از شناسایی ۱۰ هزار مشترک غیرمجاز در کرمانشاه خبر داد که بسیاری از آنها خانه باغ های اطراف شهر هستند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه جرائم انشعابات غیرمجاز اثرگذار نیست، یادآور شد: اقداماتی برای مقابله با این معضل در نظر گرفتیم که طی ۱۰ روز آینده تحرک خوبی در برخورد با انشعابات غیرمجاز رخ می‌دهد.
کاکاوند خاطرنشان کرد: در زمینه آبیاری فضای سبز توسط شهرداری هم با مشکل جدی مواجهیم و آماده هستیم پساب تصفیه شده تصفیه خانه را برای آبیاری در اختیار آنها قرار دهیم.
۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آب و فاضلاب کرمانشاه
کاکاوند در ادامه از جهش ۱۲ برابری اعتبارات شرکت آب و فاضلاب در سال جاری خبر داد که با پیگیری‌های استاندار، نمایندگان مجلس، وزارت نیرو و آبفای استان به رقم ۱۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
وی اظهار کرد: البته هنوز ریالی از این اعتبارات تخصیص پیدا نکرده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه افزایش اعتبارات تنش آبی به رقم ۱۱۲ میلیارد تومان، اعتبارات حوزه فاضلاب از ۱۴ میلیارد تومان سال گذشته به ۱۹۰ میلیارد تومان و ... را از جمله این موارد دانست.
به گفته این مسئول اعتبارات آب روستایی نیز از حدود ۲۰ تا ۴۰ میلیارد تومان در سال‌های گذشته، امسال به ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
پیش‌بینی آبرسانی سیار به ۳۰۰ روستا
کاکاوند از برنامه‌هایی که برای آب روستاها در نظر گرفته شده هم یاد کرد و گفت: بنا داریم با این اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی، مشکل آب ۴۵۰ روستا را با حفر ۷۰ حلقه چاه مرتفع کنیم.
وی اظهار کرد: هم اکنون هم کار آغاز شده و پنج دستگاه حفاری شبانه روز در حال کار کردن هستند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه هم اکنون ۱۷۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شود، پیش‌بینی کرد این تعداد در اوج گرما به ۳۰۰ روستا برسد.
وی از تهیه چند دستگاه تانکر با همکاری هلال احمر، استانداری و خود شرکت آب و فاضلاب برای آبرسانی سیار به روستاها خبر داد و گفت: برای مابقی کار نیز با بخش خصوصی قرارداد بستیم.
  کاکاوند خاطرنشان کرد: اگرچه امسال با خشکسالی مواجهیم، اما وضعیت تامین آب روستاها بهتر از سنوات قبل خواهد بود.
آب ۲۱ هزار مشترک رایگان است
وی همچنین به طرح « آب امید» هم اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح آب مشترکانی که یک سوم الگوی مصرف آب استفاده کنند رایگان است که این الگوی مصرف در کرمانشاه ۱۵ مترمکعب بوده و آب مشترکان با مصرف صفر تا پنج مترمکعب رایگان محسوب می‌شود.
وی اظهار کرد: در ابتدای این طرح که اواخر سال گذشته اجرا شد آب ۱۴ هزار مشترک رایگان بود که این تعداد اکنون به ۲۱ هزار مشترک رسیده است.
به گفته این مسئول، در آینده تعداد مشترکینی که آب آنها رایگان است، بیشتر هم خواهد شد.
طلب ۸۰ میلیارد تومانی از مشترکین
وی همچنین از مطالبات ۸۰ میلیارد تومانی این شرکت از مشترکین هم خبر داد و گفت: ۳۵ میلیارد تومان از این رقم مربوط به مشترکین خانگی است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه ۱۰ میلیارد تومان از این بدهی را مربوط به دانشگاه علوم پزشکی و ۲۰ میلیارد تومان را مربوط به نهادهای نظامی و انتظامی دانست و عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شرایط کرونا را بهانه کرده، در حالیکه ۴.۵ سال است که پول آب نمی‌دهد.
وی گفت: این عدم پرداخت مطالبات در حالی است که اواخر سال گذشته مجبور به اخذ ۱۰ میلیارد تومان وام برای پرداخت حقوق کارکنان شدیم و برخی نیروها با تاخیر چند ماهه حقوق می‌گیرند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه از برنامه برای جداسازی ورود فاضلاب به رودخانه آبشوران هم خبر داد و گفت: کار در حدود یازده کیلومتر از مسیر ۱۷ کیلومتری رودخانه انجام شده و بنا داریم هرچه زودتر به اتمام برسد.
وی در پایان اشاره ای هم به سرقت تجهیزات داشت و گفت: روند سرقت‌ها کمتر و بسیاری از سارقان شناسایی شده‌اند، اما این مشکل هنوز وجود دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه سارقان دریچه ۱.۲ میلیون تومانی فاضلاب را ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان می‌فروشند، گفت:  اکنون از دریچه‌ای استفاده می‌کنیم که ارزش فروش چندانی ندارد.
کاکاوند از سرقت کابل‌های برق نیز یاد کرد و گفت: مجبور شدیم بخشی از کابل‌ها را با لوله در زمین مخفی کنیم یا برای برخی تجهیزات دزدگیر یا نگهبان بگذاریم.


کد مطلب: 152367

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/152367/کرمانشاه-بیشترین-کاهش-بارش-داشته

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir