۰
شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۴۴
نتایج نهایی شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد

میزان مشارکت ۴۸ درصد؛ آرای رئیسی ۱۸ میلیون

 با پایان شمارش آرای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، سیدابراهیم رییسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای به عنوان رییس جمهوری منتخب ایران انتخاب شد.
میزان مشارکت ۴۸ درصد؛ آرای رئیسی ۱۸ میلیون
 با پایان شمارش آرای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، سیدابراهیم رییسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای به عنوان رییس جمهوری منتخب ایران انتخاب شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، نکته مهم در مورد نتیجه این انتخابات تعداد بالای ارای باطله است که از رای هر کدام از کاندیداهای دیگر بالاتر است بطوریکه ۳ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ رای ماخوذه، آرای باطله است.
نکته مهم دیگر میزان مشارکت پایین انتخابات است بطوریکه از کل واجدین شرایط که ۵۹ میلیون  و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر بودند ، ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر در انتخابات مشارکت داشتند که این مشارکت ۴۸/۸ دهم درصد است . این کمترین میزان مشارکت در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری است. پیش از این در دومین دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی شاهد کمترین میزان مشارکت مردم بودیم که 50.66 درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند. در دو دوره گذشته که حسن روحانی رییس جمهوری شد میزان مشارکت حدود 73 درصد بود. ضمن اینکه در دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری، زمان اخذ رای تنها تا ساعت 24 تمدید شده بود چرا که از نظر شورای نگهبان، تمدید رای گیری تا بامداد روز بعد، امکانپذیر نبود. اما در این دوره، رای گیری تا ساعت 2 بامداد تمدید شد با این حال میزان مشارکت به پنجاه درصد هم نرسید.
تاکنون بیشترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری مربوط به انتخابات سال 1388 بود که 85 درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند و در نهایت، محمود احمدی نژاد رییس جمهور شد و میرحسین موسوی موسوی به نتایج انتخابات معترض بود. در سایر انتخابات برگزار شده، همواره میزان مشارکت زیر 80 درصد و در انتخابات دوره های چهارم و پنجم و ششم، که به ترتیب منجر به انتخاب ایت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی شده بود میزان مشارکت بین 50 تا 55 درصد بود.
جالب اینجاست که ابراهیم رییسی در دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری نزدیک به 16 میلیون رای کسب کرده بود و اکنون تنها با 2 میلیون رای بیش از دوره قبل به عنوان رییس جمهوری ایران انتخاب شد.
پس از رئیسی و ارای باطله، محسن رضایی میرقائد با سه میلیون ۴۱۲ هزار و ۷۱۲ رای و عبدالناصر همتی با دو میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۰۱ نفر در رتبه های سوم و چهارم قرار گرفتند و سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی هم با ۹۹۹ هزار و ۷۱۸ نفر در رتبه بعدی قرار گرفت.
 
کد مطلب: 152482
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *