۰
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۳
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

دسترسی به تاسیسات ایران محدود شده است

مدیرکل آژانس با تأکید بر این که توافق میان آژانس و ایران یک راه‌حل دائمی و پایدار نیست تأکید کرد که هم‌اکنون دسترسی این نهاد به تأسیسات هسته‌ای ایران بسیار محدود شده است.
دسترسی به تاسیسات ایران محدود شده است
مدیرکل آژانس با تأکید بر این که توافق میان آژانس و ایران یک راه‌حل دائمی و پایدار نیست تأکید کرد که هم‌اکنون دسترسی این نهاد به تأسیسات هسته‌ای ایران بسیار محدود شده است.
به گزارش فارس، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با «استفانی لیختنشتاین» خبرنگار اتریشی پایگاه خبری «پس بلو» (passblue) با اشاره به نزدیک شدن پایان مهلت توافق فنی ایران و آژانس در تاریخ ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه) تصریح کرد که این توافق یک راه‌حل پایدار نیست و نمی توان از آن به عنوان جایگزینی برای یک رویکرد راستی‌آزمایی مناسب از برنامه هسته‌ای ایران استفاده کرد و دسترسی آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران بسیار محدود شده است.
تمدید یا حفظ توافق فنی ایران با آژانس روز به روز دشوارتر می‌شود
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال تمدید توافق فنی ایران و آژانس پس از سوم تیرماه گفت: «من هنوز انتظار دارم ایران به من پاسخ دهد. من مجدداً به سراغ ایران می‌روند و به آن‌ها می‌گویم که باید یا به صورت مجازی یا حضوری بنشینیم و صحبت کنیم. همان‌طور که در آخرین کنفرانس خبری خود گفتم، تمدید یا حفظ این توافق که موقتی است، روز به روز دشوارتر می‌شود. آیا قرار است به این توافق موقت ادامه دهیم یا خیر؟ آیا 24 ژوئن پایان آن است؟ زیرا اگر چنین باشد، کارهایی را باید انجام دهیم که با حذف اطلاعات [ضبط شده بر روی دوربین‌های موجود در تأسیسات هسته‌ای ایران] آغاز می‌شود. این کار باید به شیوه‌ای مناسب با حضور ما انجام شود زیرا این تجهیزات ما است».
گروسی سپس در پاسخ به سؤالی مبنی بر آن که آیا آژانس خواهان حذف اطلاعات ضبط شده بر روی دوربین‌های آژانس در تأسیسات هسته‌ای ایران است، گفت: «قطعاً این طور نیست اما نمی‌خواهم برای همیشه به این شیوه ادامه دهیم».
آژانس نباید بیش از این در ایران محدود شود
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سپس با اشاره به محدود شدن دسترسی بازرسان آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران ادامه داد: «بسیار محدود است و به همین دلیل در گزارش آخر خود، جدولی را برای نشان دادن چیزهایی که بازرسان ما نمی‌بینند، وارد کردم. عموم مردم باید این مسئله را درک کنند. بنابراین آن چه می‌خواهم بگویم این است که در حال حاضر، ما نباید بیش از این محدود شویم، اما در عین حال، این توافق موقت، یک راه‌حل پایدار نیست و نمی‌توان آن را به عنوان جایگزینی برای رویکرد راستی‌آزمایی مناسب از برنامه هسته‌ای ایران دانست. ما بسیار تحت فشار هستیم».
پیوست فنی توافق ایران و آژانس در حال اجرا است
خبرنگار این پایگاه خبری در سؤال بعدی در ارتباط با ضمیمه فنی توافق موقت ایران و آژانس پرسید: «شنیده‌ام که ضمیمه فنی قرارداد موقت که جزئیات بازرسی‌هایی که آژانس می‌تواند انجام دهد، بار پیش تمدید نشد. آیا این صحت دارد؟
گروسی در پاسخ به این سؤال گفت: «می‌گویم که پویست فنی هنوز هم اعمال می‌شود. شرکای ایرانی ما به دلیل برخی ملاحظات سیاسی، خواهان ورود به تشریفات تمدید نبودند».
کد مطلب: 152552
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *