۰
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۴

اظهارات جنجالی اردوغان

اظهارات رئیس جمهوری ترکیه درباره همکاری با جمهوری آذربایجان در حفاری نفت در لیبی طی چند روز گذشته جنجال بزرگی را به پا کرده و سوال‌های متعددی را درباره کیفیت حضور ترکیه در خاک لیبی ایجاد کرد.
اظهارات جنجالی اردوغان
اظهارات رئیس جمهوری ترکیه درباره همکاری با جمهوری آذربایجان در حفاری نفت در لیبی طی چند روز گذشته جنجال بزرگی را به پا کرده و سوال‌های متعددی را درباره کیفیت حضور ترکیه در خاک لیبی ایجاد کرد.
به گزارش ایسنا، سایت الحره در گزارشی آورده است، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سفر خود به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان اظهار کرد: ترکیه و جمهوری آذربایجان در یک ساختار مشترک می‌توانند در حوزه هیدروکربن در ترکیه، لیبی و یا هر کشور دیگری با یکدیگر همکاری داشته و همین‌طور می‌توانند در زمینه استخراج نفت نیز با هم فعالیت کنند.
اردغان در ادامه گفت: ما در حال حاضر یک مجموعه در رابطه با نفت ترکیه داریم که با آن می‌توانیم گام مشابهی را در لیبی با دوست عزیزمان الهام علی‌اف (رئیس جمهوری آذربایجان) برداریم.
در مقابل علی التکبالی، عضو پارلمان لیبی در واکنش به این اظهارات اردوغان به الحره گفت: اردوغان به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویا لیبی متعلق به او است و اطمینان می‌دهد که هرگز از این کشور خارج نخواهد شد.
التکبالی با اشاره به اینکه رئیس جمهوری ترکیه می‌خواهد دوستی جمهوری آذربایجان با خود در برابر روسیه را تضمین کند، اظهار کرد: اردوغان قصد دارد به جهانیان و کنفرانس برلین ۲ ثابت کند که در لیبی باقی مانده، حکمرانی کرده و هر کاری که بخواهد انجام می‌دهد.
قرار است ۲۳ ژوئن جاری دور جدید کنفرانس برلین ۲ برای بررسی راه‌های برقراری ثبات در لیبی، بررسی مقدمات برگزاری انتخابات ۲۴ دسامبر آتی و نیز خروج سربازان و مزدوران خارجی از خاک این کشور برگزار شود.
خالد السکران، تحلیلگر سیاسی لیبی نیز تاکید کرد: اردوغان با این اظهاراتش به دنبال آن است که جمهوری آذربایجان را شریک شرکت‌های ترکیه‌ای کند که امتیاز حفاری نفت را از دولت وفاق ملی لیبی گرفته‌اند اما اردوغان حق ندارد وعده امتیازهایی در لیبی را به هیچ کسی بدهد و کشور لیبی هرگز قبول نخواهد کرد که اردوغان در چنین توافق‌هایی نماینده آن باشد.
این در حالی است که عبد الحمید دبیبه، نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی با ترکیه پنج توافقنامه در زمینه‌های مختلف امضا کرد.
این تحلیلگر سیاسی درباره احتمال اینکه دولت فعلی لیبی با امتیازهای جدیدی برای ترکیه و جمهوری آذربایجان در زمینه حفاری نفت موافقت کند، تاکید کرد: دولت فعلی اجازه امضای چنین توافقنامه‌هایی و یا دادن امتیازهایی در لیبی به هیچ کشوری را ندارد.
التکبالی نیز تاکید کرد: هیچ دولت انتقالی اجازه ندارد چنین توافقنامه‌هایی را امضا کرده و یا میزبان کشورهای دیگر باشد، نفت لیبی متعلق به تمام مردم آن است نه فقط دولت و دولت بدون موافقت پارلمان نمی‌تواند چنین توافقنامه‌هایی را امضا کند.
السکران در ادامه گفت: ترکیه برای امضای توافقنامه‌های همکاری نظامی با دولت مشروع لیبی در آن مقطع یعنی کابینه دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج وارد کشور شد.
او با اشاره به وضعیت ملتهب لیبی و احتمال بازگشت درگیری‌ها و تلاش دو طرف لیبیایی برای حفظ حامیان خارجی خود، بر لزوم اخراج تمامی مزدوران از خاک لیبی تاکید کرد و گفت: در شرق امکان اخراج مزدوران روس در هر زمانی وجود دارد اما در غرب نیروهای ترکیه‌ای همانند حاکمان رفتار می‌کنند و هیچ کسی نمی‌تواند از اردوغان بخواهد که آنها را از لیبی خارج کند. در واقع طرف غربی به این دلیل با خروج مزدوران وابسته به ترکیه مخالف است که خودش ارتشی ندارد و ترکیه تنها با یک موضعگیری جدی از سوی شورای امنیت لیبی را ترک خواهد کرد.
دیده‌بان حقوق بشر سوریه طی چند روز گذشته از بازگشت حدود ۱۴۰ شهروند سوری از لیبی به سوریه خبر داد.
کد مطلب: 152601
برچسب ها: نوعثمانی‌گری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *