۰
چهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۸

هشدار خیز جدید کرونا در قم

در جلسه ستاد مدیریت بحران که روز چهارشنبه با حضور استاندار قم ترتیب یافت، از افزایش تعداد مبتلایان کرونایی در استان و ساده انگاری عمومی و خیز جدید کرونا در استانهای جنوبی کشور بعنوان علائم عینی نسبت به احتمال خیز مجدد کرونا در قم تاکید شد.
در جلسه ستاد مدیریت بحران که روز چهارشنبه با حضور استاندار قم ترتیب یافت، از افزایش تعداد مبتلایان کرونایی در استان و ساده انگاری عمومی و خیز جدید کرونا در استانهای جنوبی کشور بعنوان علائم عینی نسبت به احتمال خیز مجدد کرونا در قم تاکید شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه، گفت: تعداد شهرهای قرمز کشور از ۸ شهر در هفته گذشته به ۲۲ شهر طی هفته جاری افزایش یافته و خطر این ویروس همچنان بر تمام نقاط کشور سایه افکنده است.
سیامک محبی یادآور شد: پیش بینی ها از ورود ویروس هندی در استانهای جنوبی کشور حکایت دارد و با ادامه این روند ممکن است شاهد موج جدید کرونای هندی در استانهای غربی و مرکزی باشیم.
به گفته وی، اگر وضعیت عادی انگاری جاری در جامعه در سریع ترین زمان ممکن مدیریت نشود باید طی ماه های آتی شاهد موج جدید این ویروس در کشور و از جمله قم با توجه به روند شیوع این ویروس به ویژه در استانهای جنوبی و جنوب شرقی باشیم.
وی تصریح کرد: در استان قم طی هفته گذشته شاهد افزایش تعداد مبتلایان کرونایی هستیم و هم اکنون امکان خارج ساختن بیمارستان امیرالمومنین(ع) از پذیرش بیماران کرونایی ممکن نیست.
رییس مرکز بهداشت قم گفت: با وجود کاهش تست های کرونایی در این استان اما تعداد افراد کرونا مثبت در یک هفته گذشته افزایش یافته است.
محبی ادامه داد: اگر وضعیت هفته جاری کرونایی در هفته آینده نیز ادامه یابد، باید شاهد تغییر وضعیت کرونایی این استان و ورود به شرایط دشوارتری باشیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: دانش کنونی مراکز علمی جهان در مورد ویروس کرونا ناقص است و هم اکنون مشخص نیست فردی که قبلا به ویروس ووهانی و انگلیسی مبتلا شده آیا امکان درگیری با ویروس هندی را دارد یا نه؟
محبی با اشاره به روند واکسیناسیون کرونا در این استان، گفت: ۱۲ هزار و ۳۰۰ دز واکسن جدید یکشنبه هفته جاری وارد قم شده است.
رییس مرکز بهداشت قم با بیان اینکه حدود ۶۰ هزار دز واکسن در قم به گروه های هدف تزریق شده است، ادامه داد: تزریق واکسن ایرانی طبق پیش بینی وزارت بهداشت از هفته آینده آغاز می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: یکی از چالش های امروز قم در رابطه با مدیریت بیماری کرونا عدم ارائه اطلاعات مسافران ورودی به این استان توسط هتل ها و مسافرخانه ها است.
محبی افزود: تالاری های پذیرایی یکی از پاشنه آشیل های خطرناک استان در مسیر مبارزه با کروناست و در چند روز گذشته فقط از یک مراسم برگزار شده در این تالارها ۱۸ فرد مبتلا به کرونا مثبت شناسایی شده اند.
وی با اشاره به اینکه فاصله گذاری اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی در آبمیوه و بستنی فروشی ها رعایت نمی شود، ادامه داد: روند کنونی رعایت پروتکلهای بهداشتی در بسیاری از مراکز خدمات رسان و تفریحی نگران کننده است.
رییس مرکز بهداشت قم با تاکید بر اینکه میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه در بانکهای خصوصی نامطلوب است، گفت: درصد استفاده از ماسک در این استان ۷۴ درصد برآورد می شود.
سهم ۲۷ درصدی بخش حمل و نقل عمومی در چرخش ویروس کرونا
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم نیز در این جلسه، بیان کرد: طبق گزارش وزارت بهداشت بخش حمل و نقل عمومی حدود ۲۷ درصد در چرخش ویروس دخیل است، اما با این وجود واکسیناسیون افراد شاغل در این سامانه ها جزو اولویت ها قرار نگرفته است.
عباس ذاکریان یادآور شد: روزانه ۵۰ هزار مسافر از طریق سامانه اتوبوس رانی و ۱۵۰ هزار مسافر در سامانه تاکسی رانی شهر قم جابه جا می شوند.
یونس علی پور معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم نیز در بخشی از این جلسه، گفت: با وجود بالا بودن حجم جمعیت در مراکز مذهبی قم به دلیل اعیاد جشن های دهه کرامت سعی شد تا از تراکم افراد کاسته و پروتکلهای بهداشتی رعایت شود.
مدیرکل ورزش و جوانان قم نیز گفت: در قم حدود ۵۵۰ باشگاه خصوصی و دولتی مشغول فعالیت هستند و از ابتدای سال جاری ۱۷ مورد از اماکن ورزشی متخلف پلمب شده اند.
رسول منعم گفت: در این استان ۵۰ هزار ورزشکار سازمان یافته، ۲۲۰ هزار ورزشکار غیرسازمان یافته به همراه ۵ هزار مربی ورزشی مشغول فعالیت روزانه در اماکن ورزشی هستند.
وی با اشاره به حاشیه یکی از مسابقات ورزشی در این استان طی هفته گذشته، ادامه داد: تمام رقابت های ورزشی انجام شده در این استان با رعایت پروتکلهای بهداشتی است اما گاهی برخی از ورزشکاران خارج از دستورالمعمل های ابلاغی اقدام به گرفتن عکس یادگاری می کنند که خلاف مقررات است.
عادی‌انگاری کرونایی حقوق عامه را در معرض تهدید قرار داده است
مدیرکل اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم نیز در ادامه جلسه، خاطرنشان کرد: وضعیت عادی انگاری کرونایی در این استان خطرناک است و با بی تفاوتی های اخیر حقوق عامه در معرض تهدید قرار گرفته است.
سعید کاویانی بیان کرد: برای حفظ حقوق عامه و سلامت مردم باید نظارت ها و پلمب واحدهای صنفی متخلف با قدرت بیشتری دنبال شود.
وی یادآور شد: تراکم جمعیت در مراکز تفریحی و رستورانهای شهر قم بسیار بالاست و در این شرایط برای جلوگیری از ورود استان به وضعیت خطرناک تر باید بر حجم برخوردهای سلبی افزوده شود.
رییس اتاق اصناف قم نیز بیان کرد: هفته گذشته ۴۶۹ بازدید از واحدهای صنفی انجام و برای حدود۶۰ واحد، پرونده در تعزیرات حکومتی استان تشکیل شده است.
حسن احمدلو اظهار داشت: تالارهای پذیرایی با ۳۰ درصد از ظرفیت خود مجاز به انجام فعالیت هستند ولی با این وجود رعایت پروتکلهای بهداشتی در این مراکز به خاطر آیین هایی که در آن انجام می شود دشوار است.
قم از روز بیست و نهم خردادماه از منطقه نارنجی وارد منطقه زرد کرونایی شد.
ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. «کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.
برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است. شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.
همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.
همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.
کد مطلب: 152662
برچسب ها: کرونا قم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *