۰
چهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۲

جنجال در مجلس بر سر جداول بودجه

بعد از طرح ادعای دست بردن در جداول بودجه توسط نماینده خرم آباد، رئیس مجلس به این موضوع واکنش نشان داد؛ واکنشی که مجددا با تذکر این نماینده مجلس مواجه شد.
بعد از طرح ادعای دست بردن در جداول بودجه توسط نماینده خرم آباد، رئیس مجلس به این موضوع واکنش نشان داد؛ واکنشی که مجددا با تذکر این نماینده مجلس مواجه شد.
به گزارش ایسنا، در ابتدای جلسه علنی امروز مهرداد ویس کرمی نماینده خرم آباد در خلال بررسی طرح تقویت امنیت غذایی کشور در تذکری گفت که به دلیل اتفاقی که در بودجه افتاده و بدون تصویب صحن ویرایش در بودجه رخ داده، به اعتماد ما به هیأت رئیسه آسیب وارد شده است.
بعد از این تذکر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس گفت: متأسفم پشت بلندگو می گویید در صحن یک چیزی تصویب شده و در متن چیز دیگری است، این ظلم به مجلس است. وظیفه من دفاع از مجلس بوده، خواهش می کنم دوستان رعایت کنند. حضرت آقا به ما تذکر دادند که موضوعاتی نگویید که بهانه به دست کسانی بدهیم که بخواهند مجلس را تضعیف کنند.
بعد از این صحبت های قالیباف مجددا ویس کرمی با استناد به ماده ۷۵ آیین نامه در تذکری اظهار کرد: من آقای قالیباف را فردی صبور و با متانت می دانم که در سال اولش ریاستش در مجلس این را شاهد بودیم و قابل تحسین بود اما امروز چند مطلب بیان شد که خلاف واقع بوده و لازم است به خاطر صبر در مذاکرات نکاتی را درباره آن توضیح دهم.
وی ادامه داد: اشکالی مطرح شد که هیأت رئیسه بعد از تصویب بودجه آن را ویرایش کرده و یا تغییراتی در بودجه اعمال شده است. این اشکال نه تنها  در ذهن بنده که بلکه در ذهن تعداد دیگری از همکاران هم بوجود آمده که هنوز هیأت رئیسه به آن جواب مستدل و رسمی نداده است. نمونه آن در حذف تبصره ۱۹ و کشت برنج است که از هیأت رئیسه می خواهم فیلم و تصویر آن را منتشر کنند یا دست بردن در جداول بعد از تصویب و در ایام تعطیلات مجلس.
این نماینده مجلس تأکید کرد: وظیفه هیأت رئیسه و رئیس مجلس روشنگری است. منتی بر سر ما ندارید. شما با رأی ما نمایندگان عضو هیأت رئیسه شدید. وظیفه تان این است که وقتی من نماینده سوالی دارم بدون حرف از بالا به پایین برای من روشنگری کنید. اصلا ما اشتباه کردیم که وقتی به آقای صباغیان جسارت شد سکوت کردیم که آن هم به خاطر مصالحی بود. حالا این وضعیت به همه تعمیم پیدا می کند. آقای صباغیان یک جمله ای گفت و ما نابودش کردیم. پس کی می شود در این مجلس حرف حق زد که تریبونش آزاد است و طبق قانون اساسی نماینده حق اظهار نظر در امور کشور را دارد؟
ویس کرمی گفت: خرج کردن از مقام معظم رهبری در امور جزئی اگر سوءاستفاده از جایگاه ایشان نباشد حتما جفا در حق ایشان است. تا کی می خواهیم این سید بزرگوار را حق حرف های خودمان بکنیم. ما باید هر حرفی که داریم در مجلس بزنیم. آقا جایگاه خود را دارند. لازم است این را هم بگویم که ما ارادتان به آقا کمتر از حضرات نیست.
وی افزود: آن هایی که به آقای قالیباف احسنت گفتند دقت کنند اگر بنا باشد هر انتقادی تضعیف مجلس محسوب شود پس در موارد محال که انتقادی وارد است چه باید کرد؟ آیا باید سکوت کنیم تا هیأت رئیسه هر کاری دلش می خواهد انجام دهد؟ من حتی می توانم به کلیت مجلس هم انتقاد کنم. مثلا شاید این را بگویم که خوب است در بازنگری قانون اساسی، در وظایف مجلس هم بازنگری شود. این چه اشکالی دارد؟ کجای قانون اساسی گفته که ما اجازه نداریم؟ اگر من به عنوان یک استاد دانشگاه با ۱۷ عنوان کتاب نتوانم این حرف ها را بزنم پس چه کسی می تواند این حرف ها را بگوید؟
این نماینده مجلس گفت: بین هیأت رئیسه و کلیت مجلس تفاوت است بنابراین تضعیف شخص رئیس و هیأت رئیسه با تضعیف مجلس دو مقوله جداست پس خواهشا مغالطه کل و جز نکنید.
وی همچنین اظهار کرد: طبق قانون اساسی نماینده حق اظهار نظر در تمام مسائل کشور را دارد. البته حق تهمت زدن به کسی را ندارد. ما می گوییم روشنگری کنید. ما نگفتیم شما دزدی و یا خدایی نکرده ظلم کردید ولی ابهامی در ذهن من و برخی نمایندگان است که باید روشن شود.
وی درباره ولایت فقیه هم اظهار کرد: من درباره ولایت فقیه حداقل ۵۰۰ صفحه مطلب مکتوب دارم آن هم در دهه ۷۰ و ۸۰ که خیلی ها برای رأی ژست اصلاح طلبی گرفته بودند با شجاعت از ارزش های انقلاب دفاع کردم. در دانشگاه اصفهان و در قلب دولت اصلاحات جلسه می گذاشتم و از ولایت مطلقه فقیه صحبت می کردم. به این کار هم افتخار می کنم. هر چه هم ضربه خوردم به خاطر دفاع از ارزش ها و جایگاه ولایت فقیه بوده است.
ویس کرمی خاطر نشان کرد: بدترین تضعیف مجلس انجام کارهایی است که کلیت مجلس را زیر سوال می برد. هر کسی هر ضربه ای خورد از درون خورد؛ از این می ترسم که فردا آقای رئیسی تشریف آورند برخی بگویند علیه آقای رئیسی حرف زدن خلاف اسلام و مسلمانان است پس من کجا باید از حق مردم مظلوم خود دفاع کنم؟ اگر مجلس خطایی کرد کجا باید آن را بیان کنم؟ پس دیگر این حرف ها را درباره مهرداد ویس کرمی در مجلس تکرار نکنید چون هیچ اثری ندارد. من هم تابع جو نبوده و نیستم.
کد مطلب: 152668
برچسب ها: جداول بودجه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *