۰
چهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۳

وزارت بهداشت: واکسن رایگان است

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان این‌که واکسن ایرانی کرونا برای مردم رایگان خواهد بود، گفت: قیمت واکسن‌هایی که در ایران تولید می‌شود بیش از ۶۵ تا ۷۰ درصد حداقلِ قیمت مشابه خارجی، نخواهد بود.
وزارت بهداشت: واکسن رایگان است
سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان این‌که واکسن ایرانی کرونا برای مردم رایگان خواهد بود، گفت: قیمت واکسن‌هایی که در ایران تولید می‌شود بیش از ۶۵ تا ۷۰ درصد حداقلِ قیمت مشابه خارجی، نخواهد بود.
کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ با بیان این‌که قیمت گذاری واکسن‌های ایرانی کرونا هنوز انجام نشده است، اظهار داشت: برای قیمت گذاری باید هزینه تمام شده تولید و قیمت واکسن کرونای مشابه خارجی را مدنظر قرار داد. قیمت واکسن‌هایی که در ایران تولید می‌شود نیز بیش از 65 تا 70 درصد حداقلِ قیمت واکسن مشابه خارجی(با فناوری مشابه) نخواهد بود.  
وی افزود: افرادی که متقاضی واردات واکسن‌های خارجی بودند الان به اینکه اعلام می‌شود قیمت واکسن ایرانی کرونا 65 درصد واکسن مشابه خارجی خواهد بود، انتقاد دارند که نشان دهنده این است که افراد مقاصد و منافعی در واردات واکسن دارند که تولید داخلی واکسن کرونا این افراد را ممکن است از حیز انتفاع خارج کند!
 جهانپور ادامه داد: واکسن‌های خارجی که فناوری آنها مشابه واکسن برکت است در دنیا 12 تا 16 دلار قیمت دارند.  
تجهیزات ساخت واکسن کرونا با ارز نیمایی وارد می‌شود 
سخنگوی سازمان غذا و دارو تأکید کرد: تجهیزات ساخت واکسن کرونا با ارز 4200 تومانی وارد نشده و برای واردات تجهیزات ساخت دارو و واکسن، از ارز نیمایی استفاده می‌شود.
توضیحات وزارت بهداشت درباره ادعای مطرح شده مبنی بر قیمت 200 هزار تومانی واکسن ایرانی
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره قیمت پیشنهادی 200 هزار تومانی برای واکسن برکت تصریح کرد: این قیمت به صورت علی الحساب توسط هیئت امنای ارزی مطرح شده و باید توجه داشت که هیئت امنای صرفه جویی ارزی در قیمت گذاری واکسن کرونا مرجع نیست و تنها خریدار است. در واقع واکسن خارجی با فناوری مشابه، بین 300 تا 400 هزار تومان قیمت داشته است و بنابراین قیمت پایه بین هیئت امنای ارزی و برکت به صورت علی الحساب 200 هزار تومان توافق شده است ولی سازمان غذا و دارو در نهایت باید قیمت گذاری واکسن کرونا را انجام دهد ولی هنوز این سازمان قیمت گذاری نکرده است.
وی در پایان تأکید کرد: از آنجا که فناوری‌های واکسن‌ها متفاوت است قیمت واکسن‌ها نیز مشابه نخواهد بود بنابراین نباید انتظار داشت که تمام واکسن‌های ایرانی قیمت مشابه داشته باشند؛ البته واکسن کرونا برای مردم رایگان خواهد بود و وزارت بهداشت این واکسن‌ها را خریداری می‌کند و به صورت رایگان به مردم تزریق می‌کند.
کد مطلب: 152688
برچسب ها: واکسن کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *