۰
چهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۰

خشکسالی شدید حوضه‌های کرخه و دز

مدیر دفتر مطالعات منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: در دهه سوم خردادماه برداشت انفجاری از منابع آب برای کشت شلتوک رخ داده است به گونه‌ای که از ۲۶ تا ۲۹ خردادماه، حدود ۳ هزار هکتار به اراضی آبگیری شلتوک افزوده شده است.
خشکسالی شدید حوضه‌های کرخه و دز
 مدیر دفتر مطالعات منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: در دهه سوم خردادماه برداشت انفجاری از منابع آب برای کشت شلتوک رخ داده است به گونه‌ای که از ۲۶ تا ۲۹ خردادماه، حدود ۳ هزار هکتار به اراضی آبگیری شلتوک افزوده شده است.
علی شهبازی در جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون که امروز (دوم تیرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، در خصوص دستور کار تامین حق‌آبه رودخانه‌های کارون و دز اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی در سال آبی جاری، با خشکسالی شدید به ویژه در حوضه‌های دز و کرخه مواجه شده‌ایم.
به گزارش ایسنا، وی افزود: در حوضه آبریز دز نسبت به متوسط دراز مدت، بیش از ۵۰ درصد و در حوضه کرخه ۴۸ درصد کاهش آورد داشته‌ایم.
مدیر دفتر مطالعات منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: زمانی که در مورد تامین نیاز زیست محیطی صحبت می‌شود، تمام تنظیم جریان آب بر عهده سدها است. در پی این شرایط جلسات متعددی برای مدیریت خشکسالی برگزار شد که در نهایت ۲۷ اردیبهشت‌ماه برنامه مدیریت خشکسالی در خردادماه تا شهریورماه تصویب و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.
شهبازی افزود: مجموع آب قابل برنامه‌ریزی برای همه حوضه‌های آبریز ۵ میلیارد و ۱۸۹ میلیون مترمکعب است. بر اساس این برنامه، یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون مترمکعب برای نیازهای زیست محیطی و کیفیت آب شرب رودخانه‌ها تصویب شد که این میزان آب، حدود ۲۰ درصد از مجموع آب قابل برنامه‌ریزی برای خردادماه تا شهریورماه است.
وی بیان کرد: در نخستین ماه اجرای برنامه مدیریت خشکسالی، از سد دز ۲۵۳ میلیون مترمکعب معادل ۲۲ درصد از حجم در نظر گرفته شده برای مدیرت خشکسالی، خروجی داشتیم.
مدیر دفتر مطالعات منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی اصلاحی در ۱۸ خردادماه با پذیرش ریسک بالاتر، ۱۰۰ میلیون مترمکعب از حجم ذخیره احتیاطی که برای پایان شهریورماه برای سد دز در نظر گرفته شده بود، کاهش یافته است.
شهبازی عنوان کرد: در حوضه آبریز کارون نیز در برنامه اولیه ۳ میلیارد مترمکعب رهاسازی تعیین شده بود که به ۳ میلیارد و ۳۵۴ میلیون مترمکعب افزایش یافته است. بر اساس برنامه‌ریزی جدیدی که انجام شده، در صورت عدم انحراف از برنامه، انتظار می‌رود در انتهای کارون حدود ۷۰ متر مکعب بر ثانیه آب برای موارد زیست محیطی رهاسازی شود.
وی بیان کرد: در خردادماه امسال متوسط دبی رودخانه کارون در اهواز ۲۰۶ مترمکعب بر ثانیه بوده است اما در مدت مشابه در سال ۹۷، ۲۲ روز کمتر از ۱۳۰ مترمکعب در ثانیه را تجربه کردیم.
مدیر دفتر مطالعات منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: در خردادماه به طور متوسط حدود ۶ مترمکعب در ثانیه نسبت به برنامه عقب بودیم اما در پایان خردادماه به دلیل برداشت‌های ناگهانی و گسترده در رودخانه دز و کارون به ویژه برای کشت شلتوک در برخی روزها دبی رودخانه به کمتر از ۱۶۰ مترمکعب در ثانیه هم رسید.
وی افزود: میانگین دبی رودخانه کارون در خردادماه امسال ۲۰۶ مترمکعب در ثانیه اما در مدت مشابه در سال ۹۷، ۱۲۱ مترمکعب در ثانیه بوده است از نظر کیفی شرایط خوبی داریم.
شهبازی بیان کرد: سیستم پایش و رصد دقیق برای رودخانه‌های خوزستان آماده‌سازی کرده‌ایم که به صورت لحظه‌ای رودخانه‌های استان خوزستان رصد و با آستانه‌های تعریف‌شده رصد می‌شوند.
مدیر دفتر مطالعات منابع آب سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: در دهه سوم خردادماه برداشت انفجاری از منابع آب برای کشت شلتوک رخ داده است به گونه‌ای که از ۲۶ خردادماه تا ۲۹ خردادماه، حدود ۳ هزار هکتار به اراضی آبگیری شلتوک افزوده شده است.
وی بیان کرد: علاوه بر تصاویر ماهواره‌ای، یک شبکه سنجش پهپادی را در خوزستان فعال کرده‌ایم و از این طریق از نقاطی که انحراف برداشت دارند، تصویربرداری می‌شود. در دو روزی که بحث انتخابات زیاد بود، حجم وسیعی آب برای کشت شلتوک برداشت شد.
شهبازی با اشاره به تصاویر خشک شدن انتهای رودخانه دز، افزود: بخشی از این وضعیت به دلیل همین مساله است. در حال حاضر این اراضی شلتوک در حال آبگیری هستند و آب برگشتی ندارند.
وی گفت: نگرانی ما از پایان تیرماه و اواسط مردادماه است. در این بازه زمانی آب برگشتی این اراضی را خواهیم داشت و شوری قابل ملاحظه‌ای وارد رودخانه‌ها خواهد شد.
کد مطلب: 152693
برچسب ها: خشکسالی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *