۰
جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۰

توقف دلار در کانال ۲۴ هزار تومانی

تلاش دلالان بازار ارز برای افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر ناکام ماند، به طوری که دلار در هفته‌ای که گذشت بین کانال‌های ۲۳ هزار و ۲۴ هزار تومان در نوسان بود.
توقف دلار در کانال ۲۴ هزار تومانی
تلاش دلالان بازار ارز برای افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر ناکام ماند، به طوری که دلار در هفته‌ای که گذشت بین کانال‌های ۲۳ هزار و ۲۴ هزار تومان در نوسان بود.
به گزارش ایرنا، بازار ارز در حالی از اولین فصل سال را سر گذراند که امیدوار نسبت به احیای برجام و تصویب FATF معاملات خود را تنظیم کرد. امیدواری که در این فصل به دست نیامد و به این ترتیب در این فصل قیمت دلار عمدتا در کانال ۲۴ تومان معامله شد.
تهران- ایرنا- 
به گزارش روز جمعه ایرنا، قیمت دلار در بازار آزاد از نیمه‌های خردادماه بود که مجددا به کانال ۲۴ هزار تومان صعود کرد، اما همواره در طی روزهای گذشته، در نوسان میان بازگشت به کانال ۲۳ هزار تومان و رشد در این کانال قیمتی قرار داشت. نوسانی که البته بیشترین حد آن در روز ابتدایی هفته‌ای که گذشت و پنج‌شنبه پیشین، اتفاق افتاد.
روز پنج‌شنبه (یک روز پیش از برگزاری انتخابات)  قیمت دلار تا نزدیکی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان هم افزایش یافت که بیشترین قیمت دلار از ابتدای اردیبهشت‌ماه تا به امروز است. اما در روز شنبه برخلاف انتظار بسیاری از فعالان بازار ارز، این روند صعودی متوقف شد و در آخرین معاملات این روز قیمت دلار تا محدوده ۲۳ هزار ۶۰۰ تومان سقوط کرد. به همین دلیل طی این دو روز نوسانی قابل توجه در بازار ایجاد شد که برخی تحلیل‌گران آن را به مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و برخی دیگر به بروز امیدواری‌هایی در حصول به توافق برجام مرتبط دانسته‌اند.

بررسی نمودار تغییرات قیمت دلار و یورو در این هفته، نشان می دهد که با وجود این علائم مثبت اما توان بازار برای تداوم روند کاهشی بسیار محدود بود. بنابراین امیدواری شکل گرفته و روند کاهشی قیمت‌ها، حداکثر تا روز یکشنبه دوام آورد و مجددا مسیر تغییرات قیمت ارز به سمتی رفت که دلار به کانال ۲۴ هزار تومانی بازگشت. بازگشتی که باز هم فعالان بازار ارز مهم‌ترین علت آن را تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای می‌دانستند. به گفته این افراد، اتمام ششمین دور مذاکرات وین، بدون دستیابی به توافق و همچنین اعلام خبر توقف موقت مذاکرات هسته‌ای مهمترین دلایل بازگشت روند صعودی قیمت‌ها به بازار بود.
از سوی دیگر به اعتقاد برخی از تحلیلگران اقتصادی، بازارساز نیز روز شنبه با انجام عرضه پرقدرت در نزدیکی قیمت بازار، تاثیر زیادی بر کاهش یکباره قیمت ارز در ابتدای این هفته گذاشت. اتفاقی که در ادامه هفته با آن شدت تکرار نشد.
 

توجه به جهت نمودار افزایش قیمت همچنین نشان می‌دهد، روند افزایشی قیمت دلار تا محدوده  ۲۴ هزار ۲۰۰ تومان تا ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان در روز سه‌شنبه ادامه پیدا کرده، اما از روز چهارشنبه این شیب صعودی متوقف شده است. در نتیحه قیمت دلار در بالای مرز ۲۴ هزار تومان و تا حداکثر قیمت ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان نوسان محدودی داشت. عمده تحلیلگران دلیل توقف رشد قیمت را هم مجددا به مسئله احیای برجام مربوط می‌دانند. آن‌ها معتقدند اظهار امیدواری حسن روحانی در جلسه صبح چهارشنبه هیات دولت مبنی بر اینکه اگر به مذاکره‌کننده ارشد اتمی کشور اختیار کافی داده شود، یک روزه متن نهایی توافق برجام امضا خواهد شد، باعث شده است تا این فعالان بازار مجاب شوند تا در انجام معاملات خود احتیاط کرده و فعلا نظاره‌گر روند تحولات سیاسی باشند.
البته برخی دیگر از تحلیلگران بازار ارز، توقف رشد قیمت‌ها از روز چهارشنبه را مربوط به الگوی خودکار نوسانات بازار می‌دانند. به اعتقاد این گروه از کارشناسان، در روزهای اخیر هرگاه دلار به قیمتی بالاتر از ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسید، بازار دچار روند کاهشی شد و این روند تا محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان ادامه پیدا می‌کند و مجددا شاهد بازگشت قیمت دلار به کانال ۲۴ هزار تومان خواهیم بود. این گروه معتقد هستند که از روز چهارشنبه بازار در تکرار همین الگو وارد روند مرحله ریزشی خود شده است و احتمال می دهند قیمت دلار به زیر ۲۴ هزار تومان هم در روزهای آینده برسد.
به هر ترتیب، آنچه که در بررسی روند بازار ارز در اولین فصل از سال ۱۴۰۰ می‌توان دریافت کرد، توجه کامل فعالان این بازار به موانع تجاری در اقتصاد ایران است که عمدتا در تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا و البته تحریم‌ها بانکی خلاصه می‌شود. موانعی که فعالان بازار امیدوار هستند با احیای برجام طی مذاکرات وین تا حد زیادی برطرف شوند. به همین دلیل در فصل بهار شاهد بودیم هرگاه اخباری مبنی بر احتمال احیای برجام در فضای سیاسی کشور مطرح شد، بازار ارز با کاهش قیمت‌ها به استقبال آن رفت.
کد مطلب: 152747
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *