کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دستورات و رهنمودهای سه قوه برای مشکل خاموشی ها

قرار است قطعی برق با ماموریت حل شود

15 تير 1400 ساعت 18:03

این روزها یکی از دغدغه های مهم مردم قطع برق است که مشکلات بسیاری را برای زندگی، کار و اقتصاد، و حتی درمان و مسائل پزشکی مردم بوجود آورده و باعث نارضایتی جدی شهروندانی شده که امکان زندگی عادی را در کشور از دست داده اند. شاید بر همین مبنا است که طی روزهای گذشته عموم مسئولان کشور درباره معضل قطع برق سخن گفته اند یا خواستار حل موضوع شده اند؛ اما آیا با درخواست، دستور و ماموریت ویژه دادن این مشکل حل می شود یا اینکه صرفا رفتاری اداری است که نتیجه خاصی ندارد؟!


این روزها یکی از دغدغه های مهم مردم قطع برق است که مشکلات بسیاری را برای زندگی، کار و اقتصاد، و حتی درمان و مسائل پزشکی مردم بوجود آورده و باعث نارضایتی جدی شهروندانی شده که امکان زندگی عادی را در کشور از دست داده اند. شاید بر همین مبنا است که طی روزهای گذشته عموم مسئولان کشور درباره معضل قطع برق سخن گفته اند یا خواستار حل موضوع شده اند؛ اما آیا با درخواست، دستور و ماموریت ویژه دادن این مشکل حل می شود یا اینکه صرفا رفتاری اداری است که نتیجه خاصی ندارد؟!

ماموریت ویژه رییس جمهور به معاون اول
روز گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت پس از ارایه گزارشی از وضعیت تامین برق و تشریح دلایل و علل خاموشی ها، راه حل های کاهش تنش برقی کشور در روزهای اخیر مورد بررسی قرار گرفت وعنوان شد که عوامل عمده ای چون خشکسالی و کاهش تولید برق در نیروگاه های آبی و گرمای بی سابقه در سال جاری که به افزایش مصرف برق و طولانی شدن بازه زمانی پیک مصرف فصلی و سالانه برق انجامیده است، موجب تحت فشار قرار گرفتن شبکه تامین برق کشور شده است.
پس از آن حسن روحانی  رییس جمهور دستور داد، در جلسه ویژه ای به ریاست معاون اول و متشکل از دستگاه های مختلف، موضوع را بررسی و دستورالعمل اجرایی در حوزه های مختلف را تعیین و اعلام کند.
روحانی در این زمینه گفت: وزارت نیرو با همکاری همه دستگاه ها، می بایست با جدیت در اسرع وقت نسبت به حل معضل تامین برق اقدام  نماید.
وی با تاکید بر لزوم پاسخگویی به افکار عمومی ، توضیح و روشنگری مردم، گفت: خاموشی و قطعی برق امر موقتی است و در گذشته هم سابقه داشته و قابل مدیریت است ولی آنچه بیش از خاموشی ها می تواند آزار دهنده باشد قطع ناگهانی و بدون برنامه برق است.
رییس جمهور افزود: اگر در این زمینه مردم با توضیحات دقیق مسئولان، پاسخ ابهامات خود را دریافت کنند تا اندازه ای مشکل را قابل تحمل تر خواهد کرد و درصورتی که  قطع برق به شکل ناگهانی انجام نشود و از پیش اطلاع رسانی لازم صورت گیرد، خسارت و نارضایتی کمتری خواهیم داشت.
پس از آن هم وزیر و معاونان وزارت نیرو با حضور در دفتر معاون اول رییس جمهور گزارشی از آخرین وضعیت تولید و مصرف، راهکارهای جلوگیری از خاموشی و قطعی برق و مدیریت بهینه مصرف آن به معاون اول رییس جمهور ارائه کردند.

ابراز نگرانی جدی رئیسی
همچنین در دیدار وزیر نیرو با رئیس جمهور منتخب، ابراز نگرانی جدی خود نسبت به مشکلات قطعی برق برای مردم و صنوف را اعلام کرد .
وزیر نیرو که صبح دیروز به معاون اول گزارش داده بود، بعد از ظهر به دیدار سید ابراهیم رئیسی رفت و با وی دیدار و گفتگو کرد.
رییسی در این دیدار با ابراز نگرانی جدی از قطعی فراگیر برق در روزهای اخیر و مشکلات عدیده ای که بواسطه آن برای زندگی روزمره مردم و صنوف مختلف ایجاد شده، نسبت به لزوم رفع مشکلات پیش آمده تاکید کرد و درباره اقدامات این وزارتخانه برای عدم تداوم این وضعیت و تامین برق مورد نیاز کشور، گزارش خواست.

دادستان کل کشورهم  مامور پیگیری شد
رئیس قوه قضاییه نیز روز سه شنبه  در نامه‌ای دادستان کل کشور را مأمور پیگیری فوری قطعی‌های مکرر برق شهرهای مختلف کشور کرد.
 در نامه حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه به حجت الاسلام والمسلمین منتظری آمده است «با توجه به قطعی‌های مکرر برق بدون اطلاع قبلی در شهرهای مختلف کشور و خسارت‌ها و مشکلات ناشی از آن، در راستای احیای حقوق عامه و پیشگیری یا حداقل کاهش آسیب‌ها و خسارات مربوط، با فوریت، علت قطع برق و عدم اطلاع قبلی را بررسی و اقدام لازم و مقتضی معمول و نتیجه را به اینجانب گزارش نمایید».

دستور دادستان تهران برای پیگیری
دادستان تهران نیز در خصوص پیگیری قطعی‌های مکرر برق، گفت: دستور دادیم که موضوع را از طریق مسئولین مربوطه در حوزه برق پیگیری کنند.
علی القاصی‌مهر در خصوص قطعی‌های مکرر برق، گفت: دوشنبه، ۱۴ تیر جلسه‌ای در استانداری{تهران} تشکیل شد و ما به معاون خود در بحث پیگیری حقوق عامه دستور دادیم که موضوع را از طریق مسوولین مربوطه در حوزه برق پیگیری کنند و  این دستور را ابلاغ کردیم که موضوع پیگیری شود.
وی درباره این‌که آیا قصوری در این زمینه {قطعی برق}  رخ داده است؟ گفت: موضوع در حال بررسی است.
درخواست  جدول دقیق خاموشی ها از سوی مجلسی ها
هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس هم در گفتگویی تصریح کرد: ما راهی جز تولید برق نداریم. به میان آوردن تاثیر استخراج رمزارزها بر خاموشی ها بهانه ای بیش نیست. بر اساس آمار اکنون استخراج رمز ارز حدود هزار مگابایت برق در کشور مصرف می کند اما ما برای جلوگیری از خاموشی های روزانه به حدود ۱۰ تا ۱۱ هزارمگابایت برق نیاز داریم. اما اکنون تنها می توانیم دست به دست هم دهیم تا با مدیریت مصرف و خود خاموشی از این شرایط عبور کنیم. اگر دولت آینده نیز پس از استقرار قرار باشد همین شیوه را دنبال کند و به سمت تولید برق و انرژی های تجدید پذیر نرود؛ خاموشی ها مهمان ما خواهند بود. ما باید به دنبال افزایش ظرفیت تولید نیروگاه ها، تاسیس نیروگاه جدید و جلوگیری از هدر رفت برق باشیم.
وی افزود: اکنون به طور متوسط شاهد پنج ساعت خاموشی در سطح کشور هستیم که قطعا مردم را در ایام روز با مشکل مواجه می کند. اما اطلاع رسانی دقیق به مردم از زمان خاموشی ها امری ضروری است که باید از پیش اعلام شود و اگر تخلفی در این زمینه رخ داده قطعا آن را دنبال خواهیم کرد.

نتیجه این دستورات کی اعلام می شود؟
حالا پس از همه این دستورات و رهنمودها، این سوال پیش می آید که با توجه به اینکه مردم روز به روز بیشتر از وضعیت شکل گرفته ناراضی هستند و دچار مشکلات عدیده می شوند، نتیجه این دستورات کی اعلام می شود، یا به عبارت بهتر این دستورات چه زمان نتیجه عملی خواهد داشت و گرفتاری مردم حل خواهد شد؟! این موضوعی که متاسفانه امید چندانی به آن نیست و بر اساس تجربه باید گفت که باید به همین اندازه پیگیری مسئولان دلخوش کرد و بیش از این چیزی نخواست!

جواد سازگار
 


کد مطلب: 153269

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/153269/قرار-قطعی-برق-ماموریت-حل-شود

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir