۰
سه شنبه ۲۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۵

پابرجایی تحریم‌های ایران تا زمان احیای برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت متبوعش تحریم‌های یکجانبه خود علیه ایران را تنها زمانی خواهد برداشت که توافقات دیپلماتیک لازم برای احیای برجام انجام گرفته باشد.
پابرجایی تحریم‌های ایران تا زمان احیای برجام
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت متبوعش تحریم‌های یکجانبه خود علیه ایران را تنها زمانی خواهد برداشت که توافقات دیپلماتیک لازم برای احیای برجام انجام گرفته باشد.
به گزارش تسنیم، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران منوط به این است که یک فرآیند دیپلماتیک طی شود و مذاکرات وین برای احیای برجام به نتیجه مطلوب برسد.
ساعاتی قبل نشریه آمریکایی وال‌استریت ژرونال به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت بایدن در راستای تحت فشار قرار دادن ایران برای پذیرش توافق مد نظر آمریکا در مذاکرات احیای برجام در وین، برنامه تحریمی جدیدی را در دست بررسی دارد.
به گفته این منابع آگاه که وال‌استریت ژرونال به نام و سمت آنها اشاره نکرده است، گام‌های تحریمی جدید در صورتی اتخاذ خواهند شد که مذاکرات احیای برجام شکست بخورد. آنها در گفتگو با وال‌استریت ژورنال اعلام کرده‌اند که برنامه جدید شامل اجرای سرسختانه تحریم‌های کنونی و یا اتخاذ تحریم‌های جدید و اقدامات قانونی است که هرگونه ارتباط با صنعت نفت و کشتیرانی ایران را ممنوع می‌کند.
منابع آگاه به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند که یکی از برنامه‌هایی که پیش‌نویس آن در حال تهیه شدن است، این است که فروش نفت ایران به چین –که بزرگترین مشتری نفت ایران به شمار می‌رود- از طریق اعمال تحریم‌های جدیدی علیه خطوط کشتیرانی که به صادرات نفت ایران به چین کمک می‌کنند، متوقف شود.
یکی از این منابع آگاه با اذعان به اینکه بخش‌های زیادی در اقتصاد ایران باقی نمانده که هدف تحریم‌های آمریکا قرار نگرفته باشد و آمریکا گزینه‌های زیادی برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران ندارد، اظهار داشت: «[ممانعت از] فروش نفت ایران به چین یک غنیمت است.»
آمریکا در حالی همچنان روی سیاست شکست‌خورده موسوم به فشار حداکثری علیه ایران برای دستیابی به اهداف خود در مذاکرات وین حساب می‌کند که به گفته کارشناسان و نهادهای بین‌المللی، اثرات تحریم‌ها بر اقتصاد ایران کاملاً تخلیه شده است و تحریم‌های جدید اثر چندانی بر اقتصاد ایران نخواهند داشت.
آمارهای رسمی نهادهای بین‌المللی از جمله صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نشان می‌دهد که نرخ رشد اقتصادی ایران در سال گذشته میلادی علی‌رغم تحریم‌های آمریکا و بحران کرونا  مثبت بوده و انتظار می‌رود که اقتصاد ایران سال جاری را نیز با نرخ رشد مثبت پشت سر بگذارد؛ این در حالی است که بسیاری از کشورها جهان در سال گذشته میلادی تحت تأثیر همه‌گیری کرونا شاهد کوچکتر شدن اقتصاد خود بوده‌اند.
کد مطلب: 153855
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *