۰
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۳۴
سفیر ارمنستان در تهران اذعان کرد:

ایران؛ هفتمین همکار تجاری ارمنستان

سفیر جمهوری ارمنستان، ایران را هفتمین همکار تجاری ارمنستان دانست و گفت: در سال ۲۰۱۱ حجم مبادلات اقتصادی دو کشور به ۳۲۹ میلیون دلار رسید
گریگور آراکلیان در نشست با تولیدکنندگان و تجار کرمانشاهی در اتاق بازرگانی کرمانشاه، با اشاره به این که تراز تجاری دو کشور به نفع کشور ایران مثبت است، ادامه داد: می‌توان گفت در سال‌های اخیر تراز تجارت ارمنستان با ایران رشد ۴۰ درصدی داشته است.
او گفت: در حال حاضر ۵۰۰ شرکت تجاری ایرانی در ارمنستان فعالیت دارند.
آراکلیان درباره اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان هم افزود: ایجاد مرکز تجاری ایرانیان از دستاوردهای این اتاق است که در حال حاضر سهام آن در معرض فروش قرار دارد.
به گفته این دیپلمات ارمنی، این مرکز به صورت انتفاعی و با مدیریت کاملا ایرانی اداره می‌شود.
سفیر ارمنستان در تهران در مورد تاریخچه این کشور تازه به استقلال رسیده هم یادآوری کرد: ارمنستان با ترکیه، جمهوری آذربایجان و ایران مرز مشترک دارد و در دوران پس از استقلال، ایران همیشه به عنوان یک شریک تجاری با ارمنستان همکاری داشته است.
او افزود: در این کشور حدود ۶۰ دانشگاه وجود دارد که نقش به‌سزایی در توسعه فعالیت‌های اقتصادی این کشور دارند.
آراکلیان تجارت آزاد مبتنی بر اقتصاد بازار آزاد، ایجاد تنوع صنعتی، جذب سرمایه خارجی به عنوان ابزار تولید سرمایه، مدرنیزه کردن فعالیت های موجود و ... را مهم‌ترین اهداف اقتصادی ارمنستان پس از استقلال این کشور برشمرد.
به گفته وی ارمنستان در حال حاضر با ۲۱ کشور دنیا موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری متقابل دارد و زمینه افزایش همکاری‌ها با ایران نیز در این حوزه فراهم است.
نرم افزار، فلزات، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، مواد غذایی، مواد معدنی و ... از جمله مهم‌ترین کالاهای صادراتی ارمنستان است که آراکلیان به آن‌ها اشاره کرد.
او هم‌چنین تاکید کرد: در سال‌های اخیر صنایعی نظیر بیوتکنولوژی و علوم وابسته به آن، الکترونیک، انرژی اتمی و سایر انرژی‌ها در این کشور پیشرفت چشمگیری داشته‌اند.
سفیر ارمنستان در ایران با تاکید بر این که این کشور در سال ۲۰۰۳ به عضویت سازمان تجارت جهانی در آمده، خاطرنشان کرد: در این مدت حجم کلی سرمایه‌گذاری‌ها تا حدود سه برابر افزایش نشان می‌دهد.
آراکلیان تصریح کرد: از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۰۸ سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی این کشور ۱۰۰ درصد بیش‌تر شده است.
سفیر ارمنستان با اشاره به وجود پتانسیل‌های مختلف صنعتی و تجاری در این کشور، از تولیدکنندگان کرمانشاهی خواست بازدید از این کشور را در برنامه‌های خود قرار دهند.
کد مطلب: 15398
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *