۰
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۳

گاز ارزان به تاریخ پیوست

دوران گاز طبیعی ارزان قیمت ممکن است به پایان رسیده باشد.
دوران گاز طبیعی ارزان قیمت ممکن است به پایان رسیده باشد.
به گزارش ایسنا، بهای معاملات گاز طبیعی آمریکا پنجشنبه گذشته تحت تاثیر پیش‌بینی‌ها از گرم‌تر شدن دمای هوا در دو هفته آینده، به بالاترین قیمت ۳۱ ماه گذشته صعود کرد و افزایش قیمت‌های جهانی گاز قوی ماندن صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) آمریکا را تضمین می کند.
موسسه رفینیتیو پیش بینی کرده که میانگین تقاضا برای گاز شامل صادرات از ۹۰.۹ میلیارد فوت مکعب در روز در هفته جاری به ۹۴ میلیارد فوت مکعب در روز در هفته آینده افزایش پیدا خواهد کرد.
پیش بینی هفته آینده در واقع کمتر از میزان مورد انتظار است، زیرا بعضی از تولیدکنندگان برق به دلیل بالا رفتن چشمگیر قیمت گاز طبیعی، مجبور شده اند زغال سنگ بسوزانند. اما این اقدام به حدی کافی نخواهد بود که جلوی صعود قیمت گاز طبیعی را بگیرد.
این خبر خوبی برای LNG آمریکاست. صادرات LNG این کشور در فاصله ژانویه تا ژوئن سال ۲۰۲۱ به میزان ۴۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به ۹.۶ میلیارد فوت مکعب در روز رسید. آسیا بزرگترین مقصد صادرات آمریکا بوده و ۴۶ درصد از صادرات این کشور تا پایان ماه مه به آسیا روانه شده است.
طبق گزارش روزنامه فایننشیال تایمز، قیمت گاز طبیعی در اروپا و آسیا به دلیل محدود شدن عرضه، حجم اندک تولید در اروپا و صادرات کمتر از سوی روسیه، افزایش چشمگیری پیدا کرده است. متعاقبا قیمت گاز طبیعی در اروپا برای نخستین بار به حدود ۴۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت (۱۴ دلار به ازای هر واحد mmBtu) صعود کرده است. قیمت گاز در انگلیس به بالاترین حد ۱۶ سال اخیر رسیده و وضعیت در آسیا از این هم وخیمتر بوده و قیمتها به ۱۵ دلار به ازای هر واحد mmBtu افزایش پیدا کرده اند. انتظار می رود کمبود عرضه در هفته های آینده شدت پیدا کند.
تقاضا برای گاز طبیعی در سراسر جهان با روند بهبود فعالیت اقتصادی و بازگشایی اقتصادها رشد قوی پیدا کرده است. البته پدیده های جوی غیرمنتظره که ناشی از تغییرات اقلیمی بوده اند هم نقش قابل ملاحظه ای داشته اند. زمستان طولانی تر در اروپا و خشکسالی در کشورهایی مانند برزیل، مصرف گاز طبیعی را به شدت افزایش داده است.
آمریکا همواره علاقه زیادی به گاز طبیعی نشان داد و سوخت‌های فسیلی نقش مهمی را در سبد تولید برق این کشور ایفا می کنند و همزمان نیمی از خانه ها در این کشور از این سوخت برای گرمایش استفاده می کنند. با آغاز گذار از سوخت‌های فسیلی به انرژیهای تجدیدپذیر در بسیاری از ایالتهای آمریکا، گاز طبیعی به عنوان واسطی عمل می کند تا این روند به شکل آرام و بدون اختلالی سپری شود.
در واقع گاز طبیعی و LNG اکنون به عنوان پلی در گذار به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر دیده می شوند که به دلیل میزان آلایندگی کمتر آنهاست، زیرا ۳۰ درصد کمتر از نفت و ۴۵ درصد کمتر از زغال سنگ دی اکسید کربن منتشر می کنند.
و این وضعیت احتمالا به یک روند بلندمدت تبدیل می شود. هر چند که ترکیبی از موانع کوتاه مدت متعدد نظیر اختلالات عرضه، بهبود اقتصادی جهانی و توقف ساخت تاسیسات جدید صادرات LNG به روند صعودی قیمت گاز طبیعی دامن زده است اما این اتفاق نظر وجود دارد که تغییرات ساختاری که تحت تاثیر گذار به سومت انرژی پاک روی می دهند، به معنای آن است که قیمت بالای گاز متداول می شود.
عامل دیگری که این وضعیت را تشدید می کند، کاهش سرمایه گذاری در میادین گاز جدید در پی درخواست سرمایه گذاران و دولت‌های نگران از تغییرات اقلیمی است. به عنوان مثال قیمت بالای کربن در اروپا باعث شده است نیروگاه‌ها به سرعت به استفاده از گاز طبیعی روی بیاورند. چین بیش از قبل به استفاده از گاز متکی شده است و دولت‌های جنوب و جنوب شرق آسیا برای ساخت ده‌ها نیروگاه گازسوز به منظور تامین نیازهای رو به رشد برای برق برنامه ریزی می کنند. به علاوه سوئیچ به گاز طبیعی با نیاز به سرمایه محدودی که دارد، نسبتا سریع انجام می گیرد.
با معدود گزینه های اقتصادی دیگری که وجود دارند، دنیا به استفاده از گاز برای نائل شدن به اهداف سبز کوتاه مدت وابستگی بیشتری پیدا خواهد کرد. در واقع طبق پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، گاز طبیعی تنها سوخت فسیلی است که انتظار می رود در دهه جاری رشد قابل توجهی را ثبت کند و تقاضا برای آن نسبت به سطح پیش از شیوع کووید ۱۹ به میزان هفت درصد تا سال ۲۰۲۴ رشد خواهد کرد. تقاضا برای LNG قوی خواهد ماند و طبق پیش بینی شرکت مک کنزی، تقاضا برای LNG سالانه ۳.۴ درصد تا پایان سال ۲۰۳۵ رشد می کند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، عدم وجود سرمایه گذاریهای مالی به معنای آن است که عرضه گاز طبیعی همچنان محدود می ماند. به عنوان مثال پروژه های صادرات جدید معدود LNG که از اوایل سال ۲۰۲۰ تایید شده است، برای توسعه عظیم در قطر بوده اند. در این بین عربستان سعودی قصد دارد میدان گازی عظیم جفورا را توسعه دهد اما بخش عظیمی از این گاز احتمالا صرف پروژه هیدروژن سبز این کشور خواهد شد.
کد مطلب: 154638
برچسب ها: گاز
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *