۰
شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۷

تاثیر تماشای تصاویر طبیعت بر استرس

گشت و گذار در طبیعت از دیرباز تاثیری غیر قبل انکار در درمان مشکلات روحی انسان داشته است اما پژوهش‌ها ثابت کرده که تماشای یک عکس یا یک نقاشی زیبا از مناظر طبیعی نیز در کاهش استرس و نگرانی آدم‌ها تاثیرگذار است.
تاثیر تماشای تصاویر طبیعت بر استرس
گشت و گذار در طبیعت از دیرباز تاثیری غیر قبل انکار در درمان مشکلات روحی انسان داشته است اما پژوهش‌ها ثابت کرده که تماشای یک عکس یا یک نقاشی زیبا از مناظر طبیعی نیز در کاهش استرس و نگرانی آدم‌ها تاثیرگذار است.
به گزارش ایسنا، الجزیره در مطلبی به بررسی تاثیر تماشای تصاویر یا نقاشی‌هایی زیبا از مناظر طبیعی بر بهبود حال روحی انسان پرداخته و آورده است: تحقیقات نشان داده است که گشت و گذار در طبیعت اضطراب و استرس آدمی را کاهش می‌دهد و و ارتباط پیوسته با طبیعت سبب آرامش انسان می‌شود. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که حس و حال خوبی که انسان از گشتن در طبیعت به دست می‌آورد فقط محدود به این نیست که حتما در آن مکان زیبا حضور داشته باشد؛ بلکه دیدن یک عکس از منظره‌های زیبای طبیعی و حتی یک نقاشی از طبیعت می‌تواند انسان را به وجد آورده و حالش را بهتر و استرسش را کمتر  کند.
پژوهشگرانی با سرپرستی یک مرکز پزشکی در هلند این موضوع را به صورت عملی آزمایش کرده‌اند. در این تحقیق ۴۶ نمونه مورد بررسی قرار گرفتند تا مشخص شود که تماشای تصاویر زیبایی از طبیعت چگونه می‌تواند حال روحی بیننده را بهتر کند. در این آزمانش ضربان قلب و میزان استرس شرکت کنندگان هنگامی که در حال حل یک مساله ریاضی بودند اندازه گیری شد و سپس آن‌ها را در معرض تماشای تصاویری قرار دادند تا میزان تغییرات را محاسبه کنند. به گروهی از شرکت کنندگان تصاویری از محیط شهری در میان درختان و طبیعت و به گروهی دیگر تصاویری از محیط شهری خالی از هر گونه عنصر طبیعی و زیبایی نشان داده شد و مشخص شد، اشخاصی که تصاویر درختان و محیط‌های سرسبز را دیده‌اند سطح استرشان کاهش یافته است.
این آزمایش ثابت کرد که مشاهده عکس‌هایی از طبیعت یا نقاشی‌هایی از آن که فاقد صدا و یا بوی خوش طبیعت هستند هم می‌تواند به بهبود حال روحی بیننده کمک کند اما واضح است که بودن در طبیعت و تجربه مستقیم قدم زدن در میان مناظر زیبای طبیعی تاثیر بیشتری بر انسان خواهد داشت.
البته باید به این امر اشاره کرد که دیدن تصاویری زیبا از طبیعت و نقاشی‌هایی از طبیعت فقط می‌تواند به کاهش استرس و نگرانی، پس از وقوع کمک کند اما نمی‌تواند مانعی برای ایجاد استرس بوده و یا از آن جلوگیری کند.
روانشناسان توصیه می‌کنند که از گل و گیاهان طبیعی در محل کار و محیط مطالعه خود استفاده کنیم و اگر استفاده از گل و گیاه طبیعی مناسب فضا نیست، از تصاویر و نقاشی‌هایی با موضوع طبیعت استفاده کنیم.

در ادامه این گزارش آمده است: در مارس ۲۰۲۰ در حالی که جهان درگیر ویروس کرونا شده و ناامیدی و ترس از آینده بر همگان سایه انداخته بود، دیود هاکنی ـ هنرمند سرشناس انگلیسی ـ مجموعه‌ای از تابلوها با عنوان «بهار باید بیاید» را نقاشی کرد تا به مخاطبانش نشان دهد زندگی پیوسته ادامه دارد و باید به زندگی امید داشت. این هنرمند همیشه به طبیعت بها داده و معتقد است که انسان فقط با نگاه کردن به طبیعت است که می‌تواند روحش را بازسازی کند. بسیاری از ما نیز با شیوع بیماری کرونا و خانه نشینی به این امر مهم پی بردیم.
گالری داران و سرپرستان موزه‌ها نیز عنوان کردند که پس از بازگشایی موزه ها و گالری های هنری حال مردم با دیدن تابلوهایی از طبیعت بهبود پیدا کرد.

دیوید هاکنی
در آثار دیوید هاکنی عشق به طبیعت نمایان است و او از این نظر تحت تاثیر ون گوگ ـ نقاش برجسته هلندی ـ است. پژوهشگران معتقدند تغییر محل زندگی این هنرمندان در افزایش علاقه‌شان به طبیعت تاثیرگذار بوده است؛ زیرا هنگامی که ون گوگ به جنوب فرانسه نقل مکان کرد، شروع به استفاده از رنگ‌های روشن و زنده در نقاشی‌هایش کرد و آثاری کشید که بر بیننده تاثیری مثبت دارد. همچنین دیوید هاکنی پس از اینکه بعد از سال‌ها زندگی در لس آنجلس به یورک شر ـ شهرستانی تاریخی در انگلستان ـ بازگشت، توجه بیشتری به طبیعت و مناظر طبیعی نشان داد.
کد مطلب: 154760
برچسب ها: طبیعت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *