۰
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۳

واکسن "مدرنا" ۲ برابر "فایزر" آنتی‌بادی می‌سازد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که واکسن کووید-۱۹ "مُدرنا"(Moderna) دو برابر بیشتر از واکسن "فایزر"(Pfizer) آنتی‌بادی(پادتن) تولید می‌کند و همچنین ممکن است در پیشگیری از ابتلای افراد واکسینه شده بهتر عمل کند.
واکسن "مدرنا" ۲ برابر "فایزر" آنتی‌بادی می‌سازد
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که واکسن کووید-۱۹ "مُدرنا"(Moderna) دو برابر بیشتر از واکسن "فایزر"(Pfizer) آنتی‌بادی(پادتن) تولید می‌کند و همچنین ممکن است در پیشگیری از ابتلای افراد واکسینه شده بهتر عمل کند.
به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، با افزایش شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ در سال گذشته میلادی، دریافت واکسن کووید-۱۹ از اهمیت و اولویت بالایی برخوردار شد. یک سال بعد، با افزایش تعداد افراد واکسینه شده و صدور مجوز برای تزریق دوز یادآور، اکنون می‌توانیم بدانیم کدام واکسن در جلوگیری از ابتلا به این بیماری موثرتر است.
در حال حاضر یک مطالعه جدید می‌گوید در میان واکسن‌های ساخته شده با پلتفرم mRNA، واکسن "مُدرنا" دو برابر بیشتر از واکسن "فایزر" آنتی‌بادی ایجاد می‌کند.
قبل از همه‌گیری کووید-۱۹، هیچ واکسنی از این نوع که بر پایه آران‌ایِ پیام‌رسان(mRNA) باشد، برای استفاده در انسان تأیید نشده بود. اما نیاز مبرم به واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ و توانایی تولید آن در مقیاس وسیع منجر به این شد که واکسن‌های mRNA چراغ سبز را دریافت کرده و برای واکسیناسیون اکثر جمعیت ایالات متحده مورد استفاده قرار گیرند.
طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها(CDC) از حدود ۳۷۰ میلیون دوز واکسن که تاکنون تزریق شده است، حدود ۳۵۴ میلیون واکسن mRNA بوده است و واکسن "فایزر" بیش از ۲۰۹ میلیون دوز تزریق شده است.
در حالی که هر دو شرکت بر اساس داده‌های کارآزمایی بالینی خود ادعا می‌کردند که تاثیر بالای ۹۰ درصد برای این واکسن‌ها وجود دارد، هنوز هیچ اطلاعاتی در حوزه عمومی موجود نیست که تأثیر آنها را در دنیای واقعی روشن کند.
محققان یک بیمارستان غیر دانشگاهی در خنت بلژیک، کارکنان بیمارستان را برای مطالعه مقایسه‌ای این دو واکسن تحت بررسی قرار دادند. در مجموع ۱۶۴۷ نفر که هر دو دوز واکسن mRNA را دریافت کرده بودند، در مطالعه‌ای که میزان آنتی‌بادی آنها را قبل و شش تا ۱۰ هفته پس از تزریق دوز دوم اندازه گیری می‌کرد، شرکت کردند.
۶۸۸ شرکت کننده با واکسن مدرنا و ۹۵۹ نفر با واکسن فایزر واکسینه شدند. در هر دو گروه برخی افراد حاضر بودند که قبل از واکسیناسیون به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند و این افراد قبل از واکسیناسیون در مقایسه با افرادی که مبتلا نشده بودند، سطح آنتی‌بادی بالاتری را نشان می‌دادند.
در میان افرادی که مبتلا نشده بودند، آنهایی که با واکسن مدرنا واکسینه شدند، سطوح آنتی‌بادی بالاتری را تا ۲۸۸۱ واحد در میلی لیتر(U/ml) نشان دادند و این عدد در افراد واکسینه شده با واکسن فایزر ۱۱۰۸ بود.
بر اساس یک مطالعه جداگانه که در مجله نیچر(Nature) منتشر شده است، سطح آنتی‌بادی، پیش‌بینی کننده حفاظت ارائه شده توسط واکسن‌ها است و بنابراین، واکسن مدرنا احتمالاً محافظت بهتری در برابر این بیماری ارائه می‌دهد.
محققان در مقاله خود در پاسخ به این سوال که آیا سطوح بالاتر آنتی‌بادی همچنین منجر به حفاظت طولانی‌تر می‌شود یا خیر، گفتند که این موضوع باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
بر اساس این مطالعه جدید، دو دلیل قابل قبول برای سطوح بالای آنتی بادی تولید شده توسط واکسن مدرنا وجود دارد. یکی مقدار mRNA بالاتری است که در واکسن مدرنا وجود دارد(۱۰۰ میکروگرم)، در مقایسه با ۳۰ میکروگرم که در واکسن فایزر قرار داده شده است.
دلیل دوم، مدت زمان بین تزریق دو دوز آنها است. در حالی که دوز دوم واکسن فایزر سه هفته پس از اولین دوز تزریق می‌شود، دوز دوم واکسن مدرنا بعد از چهار هفته تزریق می‌شود.
مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه "آکسفورد" که خود نیز یک واکسن برای کووید-۱۹ ساخته و هم اکنون در بسیاری از کشورها جز ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد که تزریق دوز دوم ۴۵ هفته پس از دوز اول، منجر به افزایش پاسخ ایمنی می‌شود.
یافته دیگری از این مطالعه نشان داد که میزان آنتی بادی تولید شده بر اثر تزریق واکسن در بین افرادی که قبلا به کووید-۱۹ مبتلا نشده بودند، یک رابطه منفی با سن وجود دارد، به این معنی که میزان آنتی بادی در افراد جوان زیر ۳۵ سال بیشتر بوده و در افراد مسن کاهش یافته است.
همچنین در یک مقاله پیش‌چاپ جداگانه که هنوز مورد بررسی همتا قرار نگرفته است، محققان "کلینیک مایو" می‌گویند که واکسن مدرنا در مقایسه با واکسن فایزر محافظت بهتری در افراد واکسینه شده دارد.
کد مطلب: 155368
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *