۰
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۷
غلامعلی حداد عادل:

اجازه ندادیم چراغ آموزش فارسی خاموش شود

غلامعلی حداد عادل در مراسم راه‌اندازی سامانه آموزش وب‌محور زبان فارسی «مینا» گفت: با اینکه ۱۰ سال اخیر با شدت تحریم و مشکلات ارزی مقارن بوده است، همکارانم با سخت‌کوشی خود اجازه ندادند چراغ آموزش زبان فارسی خاموش و کم‌سو شود.
اجازه ندادیم چراغ آموزش فارسی خاموش شود
غلامعلی حداد عادل در مراسم راه‌اندازی سامانه آموزش وب‌محور زبان فارسی «مینا» گفت: با اینکه ۱۰ سال اخیر با شدت تحریم و مشکلات ارزی مقارن بوده است، همکارانم با سخت‌کوشی خود اجازه ندادند چراغ آموزش زبان فارسی خاموش و کم‌سو شود.
به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، رئیس بنیاد سعدی در مراسم رونمایی از سامانه آموزش وب‌محور زبان فارسی «مینا» که امروز (دوشنبه ۲۲ شهریور) با حضور عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما، به صورت حضوری و مجازی برگزار شد،  گفت: امروز از این لحاظ که شاهد دستاوردهای بنیاد سعدی هستیم، روز پربرکتی است.
او با بیان اینکه یکی از آثار قدرت یک کشور این است که زبانش از مرزهای خود فراتر می‌رود، افزود:  زبان فارسی در طول هزار سال گذشته فراتر از مرزهای ایران بوده است‌. این زبان بین اقوام بسیاری از مناطق آسیا از شبه قاره هند تا آسیای مرکزی مشترک بوده است. امروز در ایران ما وظیفه پاسداری از زبان فارسی در داخل کشور را داریم و باید نسبت به گسترش آن اهتمام داشته باشیم. حفظ این زبان در داخل کشور به عهده فرهنگستان زبان و ادب فارسی و در آن سوی مرزها به عهده بنیاد سعدی گذاشته شده است.
رئیس بنیاد سعدی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار کرد: در هرجای جهان که زبان فارسی حضور داشته باشد، ایران در آنجا حضور دارد و به همین دلیل می‌خواهیم در بنیاد سعدی با تمام توان، خود را آماده آموزش زبان فارسی به دیگران کنیم.
حداد عادل سپس درباره تاریخچه تشکیل بنیاد سعدی و اهداف آن گفت و  افزود: حدود ۱۰ سال است که بنیاد کار خود را آغاز کرده و با اینکه ۱۰ سال اخیر با شدت تحریم و مشکلات ارزی مقارن بوده است، همکارانم با سخت‌کوشی خود اجازه ندادند چراغ آموزش زبان فارسی خاموش و کم‌سو شود. همکارانم در این مدت نزدیک به ۳۰ کتاب آموزشی تدوین کردند که از لحاظ ظاهر جذاب و از لحاظ محتوایی مبتنی بر روش‌های علمی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان است. در این سال‌ها آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان به عنوان زبان دوم  به رشته دانشگاهی مستقلی تبدیل شده است و در کشور ما بیش از ۳۰ سال است رشته کارشناسی آن فعال است. بنابراین، این کتاب‌ها و نرم‌افزارها را کسانی تهیه کرده‌اند که در آموزش زبان به غیرهمزبانان تخصص دارند.
رئیس بنیاد سعدی افزود: همچنین با امکاناتی که در دهه‌های اخیر در فضای مجازی ایجاد شده است، سعی کردیم از این فضا استفاده کنیم و محدودیت‌های کرونایی موجب پیشرفت ما شد و امروز یکی از این دستاوردها را آقای دکتر علی‌عسگری رونمایی می‌کند.

می‌توانیم در تلوبیون شبکه ویژه آموزش زبان فارسی ایجاد کنیم
در ادامه عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی در سخنانی با بیان اینکه «زبان فارسی یکی از مهمترین موضوعات و ریسمان وحدت ملی ماست»، اظهار کرد: زبان فارسی موجب وحدت، همدلی و مراوده و ابزار ارتباطی ما ایرانیان است.
او با ابراز خرسندی از اینکه برای آموزش فارسی از نهایت فناوری و تکنولوژی استفاده می‌شود، افزود: مدتی قبل روسیه بودم و با مرکز اسلامی اهل سنت آنجا صحبت می‌کردم که مطلب جالبی به من گفت و آن اینکه، همه علمای این مرکز در سراسر روسیه فارسی می‌دانستند و هنوز هم ادعیه و کتاب‌های آنها فارسی است. به همین منظور در آینده برای راه‌اندازی شبکه روسی برای روسی‌زبانان آموزش زبان فارسی هم قرار می‌دهیم.
علی‌عسگری با بیان اینکه «ما حراست از زبان فارسی را یک امر اخلاقی و اساسی می‌دانیم» بیان کرد: بخش‌های مختلف صداوسیما در این حوزه واقعاً تلاش کرده‌اند چرا که زبان فارسی برآمده از تمدن کهن ایران است و یک دستاورد و سرمایه برای شکل‌دهی به تمدن جدید ماست.
او افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که برای شکل دادن به تمدن جدید آینده باید کار کنیم و یکی از ارکان شکل‌دهی به تمدن جدید آینده زبان فارسی است. ملت ایران نیز یک ملت تمدن‌ساز است که از دیرباز در تمدن بشری نقش‌آفرین بوده و در آینده نیز قادر است تمدن جدیدی با دنیای جدید شکل دهد. امیدواریم همه بتوانیم به زبان فارسی و مادری خدمت کنیم و از اینکه در این مسیر قدم می‌گذاریم، ما را همراه و همکار خود بدانید.
رئیس صداوسیما در این جلسه پیشنهاد کرد استودیو مناسبی در ساختمان بنیاد سعدی احداث شود و گفت: می‌توانیم در تلوبیون شبکه ویژه آموزش زبان فارسی با زیرساخت و پهنای باند لازم ایجاد کنیم و با توجه به استقبال چندین میلیون ایرانی خارج از کشور از تلوبیون، آنها نیز می‌توانند آن را ببینید و این می‌تواند محور خوبی برای آموزش زبان فارسی باشد. زبان فارسی زبان انقلاب، اسلام و ایران است و امیدواریم تمام ما متعهدانه برای پیشرفت آن تلاش کنیم.
فعالیت‌های بنیاد سعدی به مثابه نخ تسبیحی میان سازمان‌هاست
در ادامه مراسم، رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی نیز از "حرکت رو به جلو ایران در شرایط تهدید، تحریم، کمبودها و کاستی‌ها" صحبت کرد و گفت: بنیاد سعدی با هدف اتحاد، انسجام، همکاری و همراهی تمام دست‌اندرکاران حوزه زبان فارسی در جهان فعالیت خود را آغاز کرده است و اگر فعالیت بنیاد را بخواهم در یک جمله خلاصه کنم، به مثابه نخ تسبیحی برای سازمان‌های مرتبط است.
او در ادامه درباره فعالیت‌های بنیاد و استانداردسازی آموزش زبان فارسی‌ توضیحاتی ارائه کرد.
صحرایی با اشاره به رونمایی از سامانه وب‌محور زبان فارسی «مینا»  و رونمایی از نسخه کتاب «گام اول» ویژه دانش‌آموزان در کشور ارمنستان، گفت: نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها ما را به نقطه‌ای رساندند که کرونا اگرچه تهدید به نظر می‌رسید، اما به فرصت تبدیل شد و مفتخرم اعلام کنم تعداد فارسی‌آموزان بیشتر از دوران حضوری شد و در بعضی کشورهای آفریقایی که نمی‌توانستیم به دلیل سیاسی کلاس داشته باشیم، همزمان ۲۰ کلاس داریم. آنچه انجام شده در راستای سند جامعه نقشه علمی کشور برای تسهیل روش‌های یادگیری زبان فارسی چه با کتاب و نرم‌افزار است که ما در این مسیر حرکت می‌کنیم.

رونمایی از نسخه دوم نرم افزار اکسین؛ به زودی
احسان طوفانی‌نژاد، مدیر آموزش مجازی بنیاد سعدی نیز در این مراسم گفت: همزمان با شیوع کرونا و در اسفندماه ۱۳۹۸ دوره مجازی روش تدریس زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان را طبق استانداردهای بین‌المللی برگزار کردیم که حدود ۶۰۰ نفر از علاقه‌مندان به تدریس زبان فارسی در این دوره شرکت کردند.
او به برگزاری کلاس‌های مجازی همزمان در رایزنی‌های ایران اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۰۰ کلاس آموزش فارسی در جهان را که قبلاً حضوری برگزار می‌شد، به صورت مجازی ادامه دادیم و در اسفندماه سال ۹۹ بسته چندرسانه‌ای تعاملی «گام اول» را بر اساس کتاب گام اول تهیه کردیم و در اختیار علاقه‌مندان برای یادگیری زبان فارسی قرار دادیم. همچنین در تیرماه امسال نیز از «سامانه آموزش زبان فارسی چارچوب»، با تأکید بر ساختار و دستور زبان فارسی رونمایی کردیم که هم‌اکنون مدرسان و دانشجویان آن‌ها از این سامانه استفاده می‌کنند.
مدیر آموزش مجازی بنیاد سعدی خاطرنشان کرد: سامانه «مینا» یکی از ۲۰ امکان مجازی در بنیاد سعدی است که هم‌اکنون در حال استفاده یا توسعه است. بعد از رونمایی سامانه در اواخر شهریور سری دوم روش تدریس زبان فارسی را داریم و در مهرماه یک برنامه با موسسه اکو جهت آموزش زبان فارسی به فرزندان سفرای کشورهای مختلف در ایران داریم و در کنار آن نسخه دوم نرم‌افزار اکسین رونمایی خواهد شد و در اسفندماه قرار است دومین مجموعه چندرسانه‌ای خود را برای آموزش واژه رونمایی کنیم.
سامانه «مینا» براساس استاندارد مدون بنیاد سعدی طراحی شده است
در ادامه افسانه غریبی، رئیس اداره برنامه‌ریزی بنیاد سعدی به معرفی محتوایی سامانه مینا پرداخت و گفت: سامانه «مینا» یک برنامه درسی دارد و استاندارد مرجع تدوین‌شده در بنیاد سعدی، پایه، اساس و اسکلت استفاده از تولیدات ماست که یکی از آن‌ها مجموعه چهارجلدی میناست که براساس یک برنامه درسی مشخص و مطابق با اهداف عمومی فارسی‌آموز است. از لحظه‌ای که فارسی‌آموز وارد این سامانه می‌شود تا لحظه‌ای که تبدیل به یک گویشور بومی شود، باید سطح نوآموز، مقدماتی، میانی، فوق میانی و پیشرفته را بگذراند.
او در ادامه درباره ویژگی‌های نظام مینا توضیح داد.
در ادامه امیدرضا پیرنجم الدین، سرپرست فناوری و اطلاعات بنیاد سعدی درباره محتوای فنی سامانه صحبت کرد.
در انتهای این مراسم سامانه وب‌محور آموزش مجازی «مینا» با حضور و مشارکت رئیس صداوسیما کارآزمایی و رونمایی شد.
همچنین از کتاب‌های جدید بنیاد سعدی «مینا ۴» (برای فارسی‌آموزان سطح پیشرفته)، «چهارچوب ۲» (برای فارسی‌آموزان سطح میانی و فوق میانی) و «گام اول»، ویژه دانش.آموزان و فارسی‌آموزان ارمنی، رونمایی شد.
در این مراسم که به صورت زنده از شبکه رادیو فرهنگ، صفحه آپارات بنیاد سعدی و سامانه مجازی بنیاد سعدی پخش شد، مهمانانی از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی از جمله شاه‌آبادی، معاون سیما، علیدادی، معاون توسعه و فناوری سازمان، مداد، مدیرکل فنی صدا و تصویر سازمان، بخشی‌زاده معاون صدا، محمدزاده، مدیر شبکه سراسری رادیو ایران و رییس ستاد حفظ و پاسداشت زبان و ادب فارسی در صدا، احمدی افزادی، مدیر شبکه آموزش و رییس ستاد حفظ و پاسداشت زبان و ادب فارسی در سیما، ملازاده، مدیر شبکه‌های رادیویی پیام و آوا، حبیبی مدیر شبکه رادیو فرهنگ، شاهرضایی، دبیر ستاد حفظ و پاسداشت زبان و ادب فارسی در سیما، درویش نوری، مدیر تولید شبکه سحر، اسکندری، قائم مقام مدیر شبکه جهانی سحر، رنجبران، مدیر روابط عمومی، خزایی، رایزن فرهنگی ایران در پاکستان، ربانی رایزن فرهنگی ایران در هندوستان، شکراللهی رییس مرکز تحقیقات زبان فارسی بنیاد سعدی در هندوستان، الماسی معاون مرکز زبان فارسی دانشگاه علامه طباطبایی، دری، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس، سخایی، مشاور رییس بنیاد سعدی و فلاحت‌پیشه معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی حضور داشتند.
کد مطلب: 155808
برچسب ها: بنیاد سعدی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *