۰
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۰
اتحادیه اروپا:

ایران بدون تاخیر به مذاکرات برگردد

اتحادیه اروپا در جلسه شورای حکام ضمن انتشار بیانیه‌ای بار دیگر بر بازگشت طرفین به تعهدات ذیل برجام و از سرگیری مذاکرات تاکید کرد.
ایران بدون تاخیر به مذاکرات برگردد
اتحادیه اروپا در جلسه شورای حکام ضمن انتشار بیانیه‌ای بار دیگر بر بازگشت طرفین به تعهدات ذیل برجام و از سرگیری مذاکرات تاکید کرد.
به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه در جلسه حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای درباره توافق اخیر جمهوری اسلامی ایران با آژانس صادر کرد.
در بخشی از این بیانیه که توسط نماینده اتحادیه اروپا قرائت شد، آمده است: اتحادیه اروپا در این برهه زمانی حساس، بار دیگر بر تعهد قاطع و حمایت مستمر خود از اجرای کامل و موثر برجام تاکید می‌کند و مصمم است به همکاری با جامعه بین المللی برای حفظ این توافقنامه که از اهمیت راهبردی برای معماری جهانی عدم اشاعه هسته‌ای برخوردار است، ادامه بدهد. اتحادیه اروپا از همه کشور‌ها می‌خواهد تا از اجرای این توافقنامه مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد (مصوب ۲۰۱۵ میلادی) حمایت کنند.
اتحادیه اروپا از تلاش‌های فشرده دیپلماتیک در کمیسیون مشترک برجام و تماس‌های نماینده عالی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام با کلیه طرف‌های ذیربط پشتیبانی می‌کند.
تاکید اتحادیه اروپا در خصوص بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات ذیل برجام
از سرگیری مجدد مذاکرات در خصوص بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و بازگشت متناظر ایران به اجرای کامل برجام در اسرع وقت، بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. بنابراین، اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد بدون هیچ تعللی به مذاکرات وین برگردد. این امر با توجه به گسترش فراوان فعلی برنامه هسته‌ای ایران و در شرایطی که فعالیت‌های نظارتی و راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور جدی تضعیف شده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است اتحادیه اروپا به مسائل (مشکلات) ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها از سوی این کشور اذعان دارد. کنار اجرای کامل راستی آزمایی شده تعهدات هسته‌ای ایران، لغو تحریم‌های هسته‌ای بخش مهمی از توافق است. اتحادیه اروپا مایل است بار دیگر تأکید کند که به تعهدات خود از جمله لغو تحریم‌ها در برجام به طور کامل پایبند بوده است.
تکرار ادعا‌های اروپا در خصوص عدم شفافیت برنامه هسته‌ای ایران
اتحادیه اروپا در این بیانیه بار دیگر مدعی عدم شفافیت برنامه هسته‌ای ایران شد گفت: شفافیت، یکی از عناصر کلیدی برجام است. بر این اساس، اتحادیه اروپا مجدداً نگرانی عمیق خود را از تصمیم ایران مبنی بر تعلیق اجرای اقدامات (موید) شفافیت مندرج در برجام و همچنین پروتکل الحاقی که دسترسی آژانس و نظارت بر مراکز هسته‌ای این کشور را به میزان قابل توجهی کاهش داده است، اعلام می‌کند.
در این بیانیه ادعا شده است: ایران اعلامیه‌های به روز شده ارائه نکرده است و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز قادر به انجام هیچ گونه اقدام نظارتی تکمیلی تحت پروتکل الحاقی نبوده است. بیش از شش ماه است که آژانس بین المللی انرژی اتمی از بخش مهمی از اطلاعات خود درمورد فعالیت‌های ایران در کل چرخه سوخت هسته‌ای ایران محروم است. تصمیم ایران به طور قابل ملاحظه‌ای توانایی آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای تأیید اینکه مواد و فعالیت‌های هسته‌ای در ایران صرفاً برای اهداف صلح آمیز باقی می‌ماند، محدود کرده است. اتحادیه اروپا نگرانی شدید خود را از ادامه اقدامات ایران ابراز می‌دارد، اقداماتی که با برجام مغایرت و پیامد‌های جدی دارد و همچنین نگرانی درمورد فعالیت‌های تحقیق و توسعه برگشت ناپذیر اشاعه.
اتحادیه اروپا در این بیانیه مدعی شد موارد زیر مغایر با برجام است:
 -ادامه انباشت اورانیوم غنی شده، با افزایش مقادیر اورانیوم با غنای ۲۰ و ۶۰ درصد که بسیار فراتر از محدودیت‌های مندرج در برجام هستند. افزایش قابل توجه تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد به ویژه نگران کننده است.
- ادامه نصب، آزمایش و انباشت اورانیوم با سانتریفوژ‌های پیشرفته، از جمله افزایش قابل پیش بینی غنی سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد در مرکز هسته‌ای فردو.
-اصلاحات در آبشار‌های سانتریفیوژ آی آر شش IR-۶ در فردو که می‌تواند از نظر فنی غنی سازی بالاتر اورانیوم را به طور کارآمد و در کوتاه مدت امکان پذیر سازد.
- کار‌های قابل توجه روی فلز اورانیوم، از جمله تغییر شکل (هگزافلورید اورانیوم) UF۶ غنی شده و متعاقب آن، تولید فلز اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد.
اتحادیه اروپا در پایان این بیانیه بدون توجه به سنگ اندازی‌های غرب و آمریکا از ایران خواست همه فعالیت‌های مغایر با برجام را متوقف کند و بدون تأخیر به اجرای کامل آن، از جمله کلیه اقدامات شفافیت بازگردد.
گفتنی است «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته جاری (شنبه) به تهران سفر و درباره احیای برنامه جامع اقدام مشترک با «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مذاکره کرد.
کد مطلب: 155866
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *