کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ویرانگری طالبان آغاز شد

26 شهريور 1400 ساعت 17:20

در ویدیویی که در فضای مجازی منتشر شده، گمان می‌رود نیروهای طالبان با چیره شدن بر افغانستان، بار دیگر دست به ویران کردن آثار تاریخی این کشور زده‌اند.


در ویدیویی که در فضای مجازی منتشر شده، گمان می‌رود نیروهای طالبان با چیره شدن بر افغانستان، بار دیگر دست به ویران کردن آثار تاریخی این کشور زده‌اند. ویدیوی منتشر شده در فضای مجازی نشان‌دهنده‌ی ویران کردن  دژ تاریخی گرشک در ایالت هلمند افغانستان از سوی نیروهای طالبان است.
به گزارش ایسنا، برپایه‌ی ویدیویی که در فضای مجازی منتشر شده اما هنوز هیچ منبع رسمی آن را تایید نکرده، گویا طالبان که پیش از این نیز پیشینه‌ی نابود کردن میراث فرهنگی افغانستان را دارند، بار دیگر ویران کردن آثار باستانی را آغاز کرده و در حال تخریب دژ تاریخی گرشک در ایالت هلمند افغانستان هستند.
طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی نیز با حمله به موزه‌ی ملی افغانستان چندین اثر را به طور کامل نابود کرد.
رهبران طالبان در بیانیه‌ای که پیش‌تر و در ماه فوریه منتشر کردند به پیروان خود دستور می‌دهند که با قدرت از آثار تاریخی حفاظت و نگهداری کنند و همچنین حفاری‌های غیرقانونی را نیز متوقف کرده و از تمام اماکن تاریخی محافظت کنند. آن‌ها حتی ادعا کرده بودند که فروش آثار تاریخی در بازار هنر را نیز ممنوع می‌کنند.
با این وجود بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی افغانستان  نسبت به صحت این ادعاها شک و تردید دارند. «عمر شریفی» استاد علوم اجتماعی در دانشگاه آمریکایی افغانستان می‌گوید: «آن‌ها چهره‌ی خود را سفید کرده‌اند، اما هنوز یک گروه بسیار ایدئولوژیک و رادیکال هستند».
افغانستان هزاران سال به عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای فرهنگی شناخته شده و دارای میراثی پرمایه است. افغانستان میزبان ادیان و تمدن‌های گوناگونی از بودایی، زرتشتی، مسیحیت و یهودیت تا هندوها پیش و پس از اسلام بوده است. این کشور همچنین به عنوان یکی از راه‌های اصلی در جاده‌ی ابریشم هند را با ایران و چین متصل می‌کند و برجای‌مانده‌ی شهرهای باستانی، صومعه‌ها و کاروانسراها را در خود جای داده است.


کد مطلب: 155934

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/155934/ویرانگری-طالبان-آغاز

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir