۰
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۲

وزش باد شدید در شمال و غرب کشور

سازمان هواشناسی با صدور هشداری نسبت به نفوذ سامانه بارشی و وزش باد شدید در برخی مناطق کشور طی روزهای آینده خبر داد.
سازمان هواشناسی با صدور هشداری نسبت به نفوذ سامانه بارشی و وزش باد شدید در برخی مناطق کشور طی روزهای آینده خبر داد.
به گزارش ایسنا، در هشدار زرد رنگ سازمان هواشناسی آمده است: نفوذ سامانه بارشی از بعدازظهر فردا (اول مهر) و وقوع رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و کاهش نسبی دما در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، شمال آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و نیمه شمالی اردبیل و تداوم این شرایط تا جمعه (۲ شهریور) ‌پیش‌بینی می‌شود همچنین این شرایط جوی تا روز شنبه (۳ مهر) در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و شمال آذربایجان شرقی ادامه خواهد یافت.
در چنین شرایطی احتمال جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، وزش تند باد موقت، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال آبگرفتگی موقت و محدود و احتمال برخورد صاعقه به‌ویژه در ارتفاعات وجود دارد. از این رو احتیاط درتردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در جابجایی عشایر و احتیاط در چرای دام در کنار آبروها و مناطق مرتفع توصیه می‌شود.
سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار نسبت به وزش باد شدید موقتی و گاهی همراه با خیزش گرد و خاک در برخی استان‌ها از بعدازظهر فردا (۱ مهر) خبر داد و آورده است: استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان از فردا تا شنبه (۱ تا ۳ مهر) در معرض وزش باد شدید موقتی قرار خواهند گرفت که در چنین شرایطی احتمال آسیب رسیدن به تأسیسات شهری و روستایی، پرتاب اشیا و شکسته شدن درختان خشکیده بر اثر وزش باد شدید در این مناطق وجود دارد.
در چنین شرایطی لازم است از استحکام سازه‌های مرتفع و داربست‌ها اطمینان حاصل شود، سازه‌های سست و موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره تقویت و از تردد و توقف در کنار ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان خشکیده خودداری شود.
سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار زرد رنگ دیگری مبنی بر وزش باد شدید در شمال غرب کشور، آورده است: وزش باد شدید در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در ساعات بعدازظهر فردا (۱ مهر) ‌پیش‌بینی می‌شود.
در ادامه این هشدار آمده است: این شرایط روز جمعه (۲ مهر) علاوه‌بر استان‌های مذکور در استان‌های کردستان، اردبیل و زنجان نیز مورد انتظار است. در چنین شرایطی خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد بنابراین برداشت سریع میوه‌های رسیده سردرختی به‌ویژه محصول سیب و رعایت اصول فنی در برداشت میوه و حمل و انتقال آن‌ها به انبارها به علت وزش باد شدید به‌خصوص در روز جمعه (۲ مهر)، محکم کردن پوشش گلخانه‌ها و بستن دریچه‌ها هنگام وزش باد توصیه می‌شود.
به گزارش ایسنا هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.
کد مطلب: 156113
برچسب ها: هواشناسی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *