۰
پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۰
بورل در دیدار با بلینکن:

مهلت بازگشت به برجام ابدی نیست

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در نیویورک هشدار داد که مهلت بازگشت به توافق هسته‌ای ایران ابدی نیست.
مهلت بازگشت به برجام ابدی نیست
جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در نیویورک هشدار داد که مهلت بازگشت به توافق هسته‌ای ایران ابدی نیست.
به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از تارنمای اتحادیه اروپا، بورل پس از دیدار با وزیر امور خارجه ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به طرف آمریکایی تصریح کرد که توافق هسته‌ای ایران عنصر کلیدی در نظام عدم اشاعه هسته‌ای جهانی، صلح در منطقه و امنیت بین‌المللی به شمار می‌رود.
وی بر همین اساس هشدار داد که اگر بخواهیم از اجرای کامل این توافق اطمینان حاصل کنیم، مهلت بازگشت به آن ابدی نیست.
دولت «جو بایدن» به رغم وعده‌هایی که پیش از انتخابات درباره بازگشت آمریکا به برجام مطرح کرده بوده همچنان به سیاست فشار حداکثری دولت قبل و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحده ادامه می‌دهد.
آمریکا یک سال پس از آغاز اجرای برجام، کارشکنی و بدعهدی‌های خود را در قبال این توافق آغاز کرد . دولت پیشین‌آمریکا نه تنها از توافق برجام خارج شد و تحریم‌های مندرج در این توافق را اعاده کرد بلکه با در پیش گرفتن سیاست ناگزیرسازی، سایر شرکای برجام و جامعه جهانی را مجبور به قطع مناسبات اقتصادی و تحریم عملی ایران کند. در این مدت با وجود اذعان جامعه جهانی به غیرقانونی بودن اقدام‌ آمریکا، عملا اقدام عاجلی برای ایفای حقوق ایران در برجام نشده است.
بعد از گذشت یک سال از خروج‌آمریکا از برجام و بی عملی سایر شرکای برجام، ایران کاهش تعهدات برجامی خود را در پنج مرحله ‌آغاز و غلط بودن محاسبات‌آمریکایی‌ها را به طور عملی ثابت کرد. از همان زمان مخالفت‌ها با سیاست فشار حداکثری آغاز شد و رقیب دموکرات ترامپ یعنی جو بایدن سیاست تبلیغاتی خود را بازگشت به برجام عنوان کرد.
نکته قابل تامل اینکه هر  زمان که سیاست فشار حداکثری علیه تهران اعمال می‌شد، رییس جمهوری این کشور بر طبل مذاکره و گفت و گو با ایران می‌کوبید. در سطح بین‌المللی هم  برخی از مقامات کشورها تلاش کردند ایران را وارد گفت و گو با دولت پیشین‌آمریکا کنند با این حال ایران بر مواضع خود ایستادگی کرد و به مذاکره زیر فشار و تحریم تن نداد.
با شکست ترامپ و ورود جو بایدن به کاخ سفید انتظار می‌رفت آمریکا به شعارهای تبلیغاتی و تعهدات خود تحت برجام عمل کند؛ با این حال با وجود ۶ دور مذاکره نمایندگان ایران با شرکای برجام که با حضور غیر مستقیم نماینده‌آمریکا برگزارشد، مشخص شد که آمریکایی‌ها همچنان به دنبال بهره برداری از جعبه ابزار تحریم و سیاست فشار علیه تهران هستند. رویکردی که غلط بودن آن در چهارسال اخیر ثابت شده است.
کد مطلب: 156142
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *