; ?>; ?> بلیت قطار و هواپیما و اتوبوس به شرط تزریق دو دز واکسن! - مردم سالاری آنلاين
۰
جمعه ۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۹
شرط عجیب ستاد مقابله با کرونا درحالیکه فقط ۱۸ درصد مردم دو دز واکسن زده اند

بلیت قطار و هواپیما و اتوبوس به شرط تزریق دو دز واکسن!

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حالی از الزام ارائه خدمات با کارت واکسن در آینده نزدیک خبر داده که هنوز بسیاری از مردم موفق به دریافت واکسن نشده اند. به نظر می رسد این الزام نیز، همچون برخی دیگر از طرحهای ستاد ملی مقابله با کرونا، تقلیدی از کشورهای دیگر است بدون آنکه به تفاوتهای کشور ما با کشورهای دیگر در مورد زمان اجرای این طرح ها توجهی شده باشد.
بلیت قطار و هواپیما و اتوبوس به شرط تزریق دو دز واکسن!
گروه اجتماعی – فهیمه جهازیان: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حالی از الزام ارائه خدمات با کارت واکسن در آینده نزدیک خبر داده که هنوز بسیاری از مردم موفق به دریافت واکسن نشده اند. به نظر می رسد این الزام نیز، همچون برخی دیگر از طرحهای ستاد ملی مقابله با کرونا، تقلیدی از کشورهای دیگر است بدون آنکه به تفاوتهای کشور ما با کشورهای دیگر در مورد زمان اجرای این طرح ها توجهی شده باشد.
پیش از این طرح منع تردد شبانه که ماههاست در کشورمان اجرا می شود با انتقادات فراوانی مواجه شده بود چراکه این طرح اصولا برای کشورهای غربی و کشورهایی که دارای کلوپ های شبانه یا بار و مراکز تفریحی هستند اجرا شد تا از تجمع مردم در این مراکز در ساعات نیمه شب و به تبع آن گسترش کرونا جلوگیری شود اما در کشور ما که حتی در شرایط عادی هم تمام مردم پیش از نیمه شب در منزل هستند و چنین مراکزی وجود ندارد، این طرح، صرفا موجب افزایش زحمت مردم شد بطوریکه در ساعات انتهایی تردد آزاد، ترافیک در خیابانها و همچنین ازدحام در اتوبوس و مترو به شدت افزایش می یابد. اما گویا صرفا اجرای طرحی با تاثیرات مثبت بسیار اندک بدون توجه به پیامدهای منفی آن مورد توجه ستاد ملی مقابله با کرونا بود تا نشانه فعالیت این ستاد باشد. تغییر دولت نیز مانع از تغییر رفتار این ستاد و دست اندرکاران مربوطه نشده و حالا طرحی دیگر بدون توجه به شرایط کشور مطرح شده است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته: حدود دو تا سه هفته فرصت داده‌ایم تا مردم واکسن تزریق کنند و بعد از این مهلت همه خدمات در اماکن تجمعی و برای استفاده از بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس و... بر اساس ارائه کارت واکسن انجام می‌شود.
دکتر علیرضا رئیسی همچنین گفت: با افزایش تزریق واکسن‌ها می‌توانیم بسیاری از مشاغل که تعطیل بودند را بازگشایی کنیم. الان نزدیک ۲ سال است که رستوران‌ها، تالارها، باشگاه‌های ورزشی و... به خاطر کرونا در شهرهای قرمز تعطیل بودند. اکنون اگر افراد دو دُز واکسن تزریق کنند به شرط رعایت پروتکل‌ها می‌توانیم این اماکن را هم بازگشایی کنیم.
این درحالیست که کشورهای دیگر، زمانی این محدودیتها را اجرا کرده اند که واکسن به میزان کافی در دسترس عموم مردم قرار گرفته بود و برخی به دلایل شخصی تمایلی به تزریق واکسن نداشتند. اما در ایران هنوز هم واکسن به میزان کافی در دسترس عموم نیست و ایجاد چنین محدودیتهایی، تنها به معنای پاک کردن صورت مساله است.
جمعیت ایران هم اکنون حدود 85 میلیون نفر است. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور تا ظهر روز جمعه دوم مهرماه، ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۶۷۲ دُز بوده است. تاکنون در ایران، ۳۴ میلیون و ۷ هزار و ۳۸۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۵ میلیون و ۹۳ هزار و ۲۹۲ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند. بنابراین تنها کمتر از 18 درصد از جمعیت کشور هر دو دز واکسن را تزریق کرده اند و بیش از 42 درصد جمعیت کشور هنوز حتی یک دز واکسن هم نتوانسته اند تزریق کنند.
چشم انداز تزریق واکسن در کشور هم به گونه ای نیست که طی دو تا سه هفته آینده شاهد تکمیل هر دو دز واکسن تعداد زیادی از جمعیت باشیم؛ بویژه با توجه به اینکه واکسیناسیون دانش آموزان هم آغاز شده است و بخشی از واکسن هایی که در هفته های آتی تزریق می شود دز اول واکسن خواهد بود. بر مبنای آمار، تا کنون رکورد روزانه تزریق واکسن، حداکثر یک میلیون دز واکسن بوده و به جز روزهای معدود، در سایر روزها تعداد واکسن های تزریق شده، روزانه کمتر از یک میلیون دز بوده است. به عنوان مثال در 24 ساعت منتهی به ظهر جمعه دوم مهر، ۸۱۸ هزار و ۷۱۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. بنابراین در خوشبینانه ترین حالت طی سه هفته آینده حداکثر 20 میلیون دز واکسن تزریق خواهد شد که اگر نیمی از آن هم مربوط به دز دوم کسانی باشد که دز اول را دریافت کرده اند حداکثر 25 میلیون نفر هر دو دز واکسن را تکمیل خواهند کرد. در چنین شرایطی، احتمالا تا سه هفته دیگر هم هنوز بیش از 60 میلیون نفر از جمعیت کشور موفق به دریافت دز دوم واکسن نشده اند و ایجاد محدودیت برای خریداری بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس برای آنها، در حالی که واکسن به میزان کافی و در زمان مناسب تامین نشده و امکانات کشور هم برای تزریق واکسن، روزانه بیش از یک میلیون دز نیست، تنها یک طرح باری به هر جهت است که بعید به نظر می رسد سه هفته دیگر هم قابلیت اجرا پیدا کند.  در واقع ستاد ملی مقابله با کرونا، طرحی را در کشور کلید زده که در کشورهای دیگر زمانی اجرا شد که واکسن به میزان کافی برای درصد بالایی از جمعیت تدارک و تزریق شده بود اما برخی به هر دلیلی تمایلی به زدن واکسن نداشتند. این طرح، موجب ترغیب آنها به تزریق واکسن می شد. اما به نظر می رسد ستاد ملی مقابله با کرونا باید این طرح را حداقل دو ماه دیگر، آغاز کند؛ زمانی که حداقل نیمی از جمعیت کشور هر دو دز واکسن را دریافت کرده باشند.
 
کد مطلب: 156170
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *