۰
شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۵

وکیوم فرمینگ، تحولی در بهداشت و بسته بندی

امروزه خواسته های مردم به سمتی رفته است که استفاده از ظروف یک بار مصرف و ابزارهای پلاستیکی یکی از نیازهای اولیه آن‌ها شده است. با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از وکیوم فرمنیگ، ظروف و ابزارهای بسیار شیک اما یک بار مصرفی تولید میشوند که حتی در مهمانی های رسمی مانند عروسی و شرکت های مختلف استفاده میشوندوکیوم فرمینگ فرایندی میباشد که طی فرایند شکل دهی به ترموپلاستیک ها و مواد پلیمری به وجود می‌آیند و از آن برای تولید بسته بندی ها، ابزار و وسایل استفاده می‌کنند.همانطور که پیش تر گفته شد از وکیوم فرمنیگ برای تولید بسیاری از ابزارها استفاده می‌شود. به عنوان مثال در بسته بندی اسباب بازی‌ها، در کشاورزی، ساخت ظروف یک بار مصرف و ... از وکیوم فرمینگ استفاده میکنند.ما در این مقاله سعی کردیم که در رابطه با تولید ظروف شیک و بهداشتی با استفاده از وکیوم فرمینگ صحبت کنیم.
ظروف شیک ولی یکبار مصرف
همونطور که گفتم امروزه بسیاری از افراد به ویژه افراد شاغل، که وقت و زمانی برای شستن ظرف ندارند، از ظروف یکبار مصرف استفاده میکنند.
این ظروف با استفاده از بهترین و پیچیده ترین فراینده ممکن تولید میشوند. این ظروف با حرارت دادن به ورقه های وکیوم فرمینگ و سپس استفاده از مکشی بسیار قوی این ورقه های وکیوم فرمینگ را به حالت ظرف در می‌آورند، تولید می‌شوند.
بعد از انجام این عملیات این ظرف‌های شکل گرفته شده را بدون استفاده از دست توسط ماشین آلاتی که توسط طراحان ظروف یکبار مصرف برنامه ریزی شده اند شکل دهی کرده و به طراحی دلخواه خود در می آورند.
ظروف هایی که امروزه در کارخانه ها با استفاده از وکیوم فرمینگ تولید می‌شوند به قدری جذاب و شیک هستند که از آن ها در مهمانی های مختلف همانند تولد و حتی مهمانی های رسمی ماننده عروسی استفاده میکنند.
 تالارهای عروسی به دلیل انبوه مهمانی هایی که در تالار برگزار میشود معتقد هستند که استفاده از ظروف یکبار مصرفی که سالیان اخیر ساخته شده است میتواند کارهایشان نه تنها سرعت ببخشد بلکه این امکان را میدهد که با هزینه بسیار کمتر با توجه به تم مورد نظر صاحبان مهمانی ظروف یکبار مصرف سفارش داده شود.
چگونگی بهداشتی بودن ظروف یکبار مصرف
یکی از خاصیت های ظروف یکبار مصرف، بهداشتی بودن این ظروف می‌باشد. این ظروف بدون هیچ دخالت مستقیمی توسط افراد درست شده و تمامی مراحل آن توسط ماشین آلات بسیار پیشرفته تهیه می‌شود و با آخرین متود بهداشتی و با استفاده از بهترین ابزار جا به جایی کالا به سمت بازار فرستاده می‌شود.
ظروفی که با وکیوم فرمینگ به صورت یکبار مصرف تولید میشوند به قدر بهداشتی هستند که از آنها برای قنادی نیز استفاده میکنند.
استفاده از وکیوم فرمینگ در قنادی
همانطور که پیش تر هم گفتیم امروزه با استفاده از وکیوم فرمینگ ظرف های بسیار بهداشتی میتوان ساخت به طوری که در قنادی ها نیز میتوان استفاده کرد.
 در قنادی ها ابزارهای مختلفی از جنس وکیوم فرمینگ وجود دارد. به عنوان مثال زیر تمامی بسته بندی های کاکائو یا شکلات ها برای اینکه از آب شدن شکلات ها و کثیف کردن بسته بندی جلوگیری کنند از ظرف هایی با جنس وکیوم فرمینگ استفاده میکنند و شکلات یا کاکائوها را در آن بسته بندی قرار میدهند.
به غیر از شکلات‌ها امروزه  با رونق گرفتن بازار وکیوم فرمینگ و فراوان تر شدن این محصول، از وکیوم فرمینگ در ساخت جعبه هایی استفاده میکنند که میتوان به عنوان جعبه شیرینی از آن ها استفاده کرده تا شیرینی ها به بهداشتی ترین شکل ممکن به مشتری برسد.

استفاده از وکیوم فرمینگ در کشاورزی
امروزه وکیوم فرمینگ و ابزارهای کشاورزی که از این ورقه ها میسازند عضو جدایی ناپذیر کشاورزی شده است.
در حال حاضر از وکیوم فرمینگ میتوان به عنوان مهم ترین عضو کشاورزی یاد کرد. وسایل زیاد از قبیل سینی های کاشت بذر، گلدان، گلخانه های گنبدی کوچک ، کانتینر و محفظه حیوانات ظرف شیر گوساله، قطعات ماشین آلات کشاورزی، اتاقک، پوشش ماشین چمن زنی و... از جسن وکیوم فرمینگ در کشاورزی وجود دارد.
 
انواع سینی کاشت نشاء با وکیوم فرمینگ
سینی کاشت بذر جهت کاشت انواع بذر در از گلخانه ها و خانه ها توسط افرادی که به گیاهان علاقه دارند، استفاده می شود. سینی کاشت به خاطر سبک بودن وزن و اندازه های یک دست و استانداردی که دارد مناسب کاشت انواع بذر است .
سینی کاشت بذر به خاطر طراحی مناسب و استاندارد باعث رشد و توسعه مطلوب و مناسب ریشه می شود و با تهویه مناسبی که دارند شرایط کاشت بذر را به شکلی عالی مطلوب می سازد.
 سینی کاشت بذر شامل انواع مختلفی می شود که می تواند بر اساس بذر انتخاب شده و یا اندازه باب سلیقه شما متفاوت باشد. سینی کاشت اولین مرحله رشد گیاه محسوب می‌شود و باید در نظر داشت که رشد گیاه در این مرحله بسیار حساس و خاص است زیرا اگر در این مرحله از رشد به گیاه رسیدگی مناسبی صورت نگیرد می‌توان گفت که رشد گیاه در مدت زمان بسیار کوتاهی متوقف خواهد شد.
اضافه بر این موضوع باید توجه داشت که افرادی که هر نوع گیاهی را در این مرحله از رشد نگهداری می‌کنند بهتر است تا در محیطی سربسته و مجهز از آن نگهداری کنند؛ در حقیقت سینی کاشت بذر نیز به همین جهت طراحی شده است و سالیان سال‌ است که افرادی که قصد پرورش گیاهان را دارند از آن به خصوص برای رشد اولیه گیاه مورد نظرشان استفاده می‌کنند.
سینی کاشت بذر به دلیل طراحی که دارد باعث این می‌شود که گیاهان فضای لازم برای رشد و همچنین تنفس داشته باشند و همین موضوع باعث این می‌شود که در نهایت گیاه به بیماری های‌ قارچی آلوده نشود. سینی کاشت بذر همچنین قابلیت پرورش تعداد زیادی از گیاهان را در یک فضای کوچک را فراهم می‌کند تا پرورش‌دهنده گیاه بتواند با خیالی آسوده از رشد گیاهان به خصوص در مرحله کاشت، تعداد زیادی از آن‌ها را در یک سینی پرورش دهد.
ساخت انواع گلدان با دستگاه های پیشرفته
با وکیوم فرمینگ میتوان جلوه ای بی نظیری به گلدان گیاهان و کاکتوس های تزئینی افزود. این امر باعث خواهد شد تا در نگهداری و جابجایی گلدان ها دیگر مشکل شکسته شدن و از بین رفتن گیاهان نباشیم.
 علاوه بر این امروزه مردم  توجه زیادی به بسته بندی محصولات می کنند و یک بسته بندی وکیوم فرمینگ شیک می تواند تاثیر بسیار زیادی در فروش گلدانهای شما داشته باشد. همچنین بسته بندی وکیوم فرمینگ گلدان در حفظ رطوبت گلدان کمک زیادی خواهد کرد تا در مدت انبارداری و جابجایی بی رطوبتی طولانی مدت باعث از بین رفتن گیاهان نشود.
ساخت گلخانه های گنبدی شکل
گلخانه گنبدی همانطور که از نامش پیداست شکل یک نیمکره است که ساختاری قابل اعتماد می‌باشد و به لطف طراحی بی نظیر خود، بهترین شرایط را برای رشد گیاه ایجاد می کند. این گل خانه‌ها را نیز با وکیوم فرمینگ می‌سازند و با استفاده از این جنس شما نیز میتوانید به بهترین شکل ممکن یک گلخانه با تمامی استاندارد ها را برای رشد گیاه‌های خود فراهم سازید
یکی از ویژگی‌های گلخانه گنبدی، حفظ کردن دمای گرم و مطلوب برای گیاهان در فصل زمستان است. طراحی منحصر به فرد گنبد این امکان را فراهم میکند که هوای گرم شده در طول روز هنگام شب پایین بیاید و محصولات زراعی را گرم کند. اینگونه است که توده های هوا در گلخانه گردش می کنند و به طور مساوی کل فضا را گرم می کنند.
ساخت ظرف شیر گوساله با استفاده از وکیوم فرمینگ
دامداران از این ظرف ها که از جنس وکیوم فرمینگ میباشند جهت شیر دادن به گوساله ها  استفاده میکنند.
وجود وکیوم فرمینگ در این محصول باعث می شود داخل ظرف را به راحتی شست که این موضوع موجب بهبود بهداشت در این محصول نیز می‌شود. این ظرف‌ها همچنین دارای دو عدد پستانک نیز می باشد. روی بدنه ظرف شیر گوساله دارای درجه بدن می باشد. که می توان بطور دقیق میزان شیر خورده توسط گوساله را مشخص کرد. معمولا روزی 3 بار شیردهی به گوساله انجام می شود.
به علت شباهت زیاد به حالت طبیعی مکیدن شیر توسط گوساله انگیزه بیشتری در دام نوزاد برای خوردن شیر در ابتدای دوره شیر خواری ایجاد می کند.
ظرف شیر گوساله در سایز های نیم لیتری، یک لیتری، سه و نیم لیتری با پستانک های مختلف از جسن وکیوم فرمینگ تولید می شود.
استفاده از وکیوم فرمینگ در پزشکی
همون طور که پیش تر به آن اشاره شد امروزه وکیوم فرمینگ عضوی جدا ناپذیر از وسایل و ابزار آلاتی است که مردم از آن ها استفاده میکنند.
به عنوان مثال میتوان گفت که اکثر وسایل در امور پزشکی از ورقه های وکیوم فرمینگ تهیه میشوند. به عنوان ظروف جایگذاری لوازم پزشکی از وکیوم فرمینگ ساخته شده است. از دیگر محصولات پزشکی که از وکیوم فرمینگ ساخته شده اند که به منظور بهداشتی بودن ساخته شده اند میتوان به مّسکن الکترونیک، سینی‌های پزشکی، حباب قرص ها و قطعات تخت بیمارستان اشاره نیز کرد.
وکیوم پلاستیک در داروسازی
وکیوم فرمینگ آنقدر از نظر بهداشتی در سطح بالا به سر میبرد که دارو سازان از حباب ها یا نگهدارنده قرص با جنس وکیوم فرمینگ برای نگه داشتن قرص ها استفاده میکنند.
مزیت اصلی بسته بندی حبابی داروها نسبت به روش های دیگر، سالم ماندن و ماندگاری بالای محصول است. خاصیت دیگر آن امکان چاپ نوشته یا نکات بر روی قرص هایی است که باید در دوزهای مختلفی مصرف شود و یا نیاز به زمان بندی برای مصرف دارند، به این صورت است که مصرف کننده قرص می تواند طی چند هفته دارو را طبق زمان بندی درست مصرف کند.
سینی های پزشکی با جنس وکیوم فرمینگ
سینی های پزشکی از ورق پلاستیکی از جنس وکیوم ضخیم ساخته می شوند. سینی های پزشکی برای استریل و بهداشتی ماندن وسایل پزشکی در اتاق پزشکان و اتاق عمل هنگام جایگذاری وسایل مورد نیاز عمل در بیمارستان‌ها مناسب است و با بسته بندی دارویی تفاوت‌های زیادی دارد.
کد مطلب: 156199
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *