۰
شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۳۵

تهران دوباره جان می‌گیرد

«تهران دوباره جان می‌گیرد»؛ این شعاری است که شاید چندی بعد بتواند در اذهان شهروندان شریف تهرانی، تداعی‌کننده جهاد همه‌جانبه با ویروس منحوس کرونا در دوره جدید مدیریت شهری پایتخت ایران اسلامی باشد.
تهران دوباره جان می‌گیرد
«تهران دوباره جان می‌گیرد»؛ این شعاری است که شاید چندی بعد بتواند در اذهان شهروندان شریف تهرانی، تداعی‌کننده جهاد همه‌جانبه با ویروس منحوس کرونا در دوره جدید مدیریت شهری پایتخت ایران اسلامی باشد.
به گزارش ایسنا، علی نصیری - رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران - در ادامه یادداشت خود در روزنامه «همشهری» نوشت: به این منظور برنامه جامعی متشکل از ۳ سرفصل (خدمات بهداشتی و درمانی، فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی‌ و خدمات و حمایت اجتماعی) در ۱۴۰بند تدوین و تصویب شد. رویکردهای محله‌محوری و مشارکت مردمی، دسترسی مردم به خدمات شهری در نزدیک‌ترین نقطه ممکن‌ و اولویت‌دهی به پیشگیری و بهداشت، بر این برنامه مدون در شهرداری تهران حاکم هستند.
با راه‌اندازی ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری تهران و تعیین رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به‌عنوان جانشین شهردار در این ستاد، فرماندهی واحد و یکپارچه رخ داد و همه ظرفیت‌های شهرداری بسیج شدند تا فاز نخست این برنامه، یعنی افزایش ظرفیت واکسیناسیون در تهران را اجرایی کنند. در پویش اعلامی از سوی استانداری تهران، پیش‌بینی شده است که تا ۱۰مهر تمامی ساکنان بالای۱۸سال استان تهران، دوز نخست واکسن خود را دریافت کنند. بدین‌منظور باید روزانه ۷۰هزار و مجموعا ۷۰۰هزار دوز به ظرفیت موجود واکسیناسیون در تهران افزوده می‌شد. شهرداری تهران کمتر از نیمی از ایجاد این ظرفیت جدید را تقبل کرد. نخستین شهردار پزشک تهران، دیروز با تزریق واکسن به یک شهروند تهرانی، ۱۳مرکز تزریق (شهر واکسن)ثابت، ۳خودرویی و ۱۰واحدسیار (خودروی ون) را افتتاح کرد. در مجموع این۲۶ مرکز«شهرواکسن» با به‌کارگیری همزمان ۱۳۱واکسیناتور در ۲شیفت صبح و عصر، قرار است ظرفیت روزانه ۳۰هزار و تا ۱۰مهر ۳۰۰هزار دوز واکسن را به شهروندان شریف تهرانی عرضه کنند. پدیده جدید و بی‌سابقه این افتتاح، شهرواکسن‌های سیار هستند که در قالب خودروی ون، با همراهی تیمی متشکل از یک پزشک، یک مددکار اجتماعی، ۲واکسیناتور، ۴ثبت‌کننده و یک راننده و یک نگهبان، خدمات واکسیناسیون را به گروه‌های آسیب‌پذیر و توان‌یاب (مانند معتادان، خانواده کودکان کار، اتباع غیرمجاز بیگانه، معلولان و سالمندان وابسته به منزل و...) در محل استقرار ایشان (همچون گرمخانه‌ها، سامان‌سراها، پاتوق‌ها، منازل و...) عرضه می‌کنند. با این حال، شهرداری تهران قصد دارد بار مدیریت کرونا در کلانشهر تهران را از روی دوش دولت بردارد. با حضور جهادی و شبانه‌روزی مسئولان و پای کار آمدن مردم و تعقیب خانه به خانه و محله به محله کرونا علاوه بر حرکت پرشتاب به سمت ریشه‌کنی این ویروس منحوس، می‌توان امیدوار شد که تهران دوباره جان می‌گیرد.
پیش از این نیز شهرداری تهران در تامین مکان و تجهیزات ۷۲مرکز واکسیناسیون مشارکت کرده بود. هرچند این مراکز توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی، اورژانس تهران، سپاه و بسیج، گروه‌های جهادی و مانند آن اداره می‌شوند و تا امروز قریب به ۲میلیون دوز واکسن در این مراکز تزریق شده است همچنین اهم اقدامات دیگری که شهرداری تهران در زمینه مدیریت همه‌گیری کرونا انجام داده است عبارتند از: مشارکت سرای محلات در طرح محله‌محور شهید سلیمانی، ارائه خدمات بهداشتی در سامان‌سراها و گرمخانه‌ها، توزیع کمک‌های مومنانه غذایی و بهداشتی، اجرای۱۲۳ پویش و برنامه از قبیل پویش در خانه بمانیم، کارگروه سوگ و طرح سلامت‌یار، بهره‌مندی گسترده از ظرفیت تبلیغات شهری جهت آموزش سلامت، مدیریت متوفیان با استانداردهای بالا نظیر آزمایش پساب خروجی، شست‌وشوی متوفیان کرونایی با آب، عدم‌تفکیک قبور متوفیان کرونایی از سایرین و...، ارائه آموزش‌های صنفی و عمومی در سطح شهر تهران و تسهیل ارائه خدمات عمومی مرتبط با شهرداری از طریق توسعه بستر الکترونیک و فضای مجازی.
کد مطلب: 156222
برچسب ها: تهران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *