۰
يکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۷

ابزارآلات کارگاه نجاری

ابزار آلات ضروری در صنعت چوب و نجاری
همانطور که می‌دانید، هر صنعت تولیدی برای ساخت محصولات به ابزار آلات و ماشین آلات خاصی نیاز دارد. بعضی از ابزارها وجود دارد که برای تمام صنایع یکی هست و جز تجهیزات اولیه و ضروری در نظر گرفته می‌شوند. از جمله این تجهیزات می‌توان به پیچ گوشتی، کاتر، چکش و موارد مشابه دیگر اشاره کرد. هر کدام از این ابزار آلات کارگاهی انواع مختلفی دارند که با توجه به نیاز افراد و نوع کارایی انتخاب می‌شوند. البته باید بدانید که چنین مواردی علاوه بر مصارف کارگاهی در هر خانه‌ای هم کاربرد دارند و لازم است که برای تعمیر و ساخت بعضی وسایل از آنها استفاده کرد. پس زمانیکه با کارایی و عملکرد هر کدام از انواع این ابزارهای آشنا باشید، بهتر می‌توانید در مورد انتخاب مناسب این محصولات تصمیم گیری کنید. حالا با مطالب زیر همراه باشید تا نمونه‌ای از این ابزار آلات و تجهیزات کارگاهی را برایتان معرفی کنم.
انواع تجهیزات و ابزار آلات اولیه کارگاهی
بعضی از ابزار آلات و تجهیزات کارگاهی وجود دارد که افراد می‌توانند در هر جایی به جز کارگاه‌های صنعتی استفاده کنند. با این ابزارها کارها را سریع‌تر، راحت‌تر و با کیفیت بالاتری انجام خواهید داد. امروزه با توجه به پیشرفت‌هایی که در صنایع مختلف شده، ابزار آلات جدید جایگزین ابزارهای قدیمی شده‌اند که همین باعث افزایش سرعت عملکرد افراد در تولید و تعمیر وسایل مختلف شده است. به عنوان مثال می‌توان به جای ابزار پیچ گوشتی با سری‌های مختلف از دریل پیچ گوشتی برقی استفاده کرد و با تعویض سری‌های گوناگون کار را سریع‌تر و با کیفیت بالاتری انجام داد. در ادامه به معرفی نمونه‌ای از این تجهیزات اولیه کارگاهی می‌پردازیم تا بیشتر با آنها آشنا شوید.
پیچ گوشتی
ابزار پیچ گوشتی‌ از ابزارهای کاربردی در مصارف خانگی و صنایع مختلف است. برای باز و بسته کردن پیچ‌های مختلف روی محصولات چوبی، فلزی و غیره از پیچ گوشتی‌ استفاده می‌شود. پیچ گوشتی از یک دسته پلاستیکی و یک میله فلزی تشکیل شده است. با توجه به اینکه مقاومت بالا جنس پیچ گوشتی در کاربردهای صنعتی اهمیت خاصی دارد، باید با جنس مرغوب و با کیفیت تولید شوند. از طرفی خاصیت آهنربایی یا مگنت آنها نیز اهمیت دارد زیرا فرد تسلط بیشتری هنگام باز و بسته کردن پیچ‌ها در مناطق غیر قابل دسترس خواهد داشت. همچنین از سر خوردن و افتادن پیچ‌‌ هنگام بستن جلوگیری خواهد کرد.
نوک پیچ گوشتی
پیچ گوشتی جز ابزار آلات اولیه در هر خانه یا کارگاه می‌باشد که دارای سری‌های مختلفی است و افراد براساس نیاز خود حین کار از آنها استفاده می کنند. از انواع سری‌ یا نوک پیچ گوشتی می‌توان به یک سو، دو سو یا چهارسو اشاره کرد. هر کدام از سری‌های این ابزار با ضخامت‌های مختلف تولید شده‌اند. بر همین اساس افراد باید نسبت به اندازه پیچ و قطر سری دریل خود آنها را انتخاب کنند تا کارایی درست ابزار حفظ شود. در ادامه انواع نوک پیچ گوشتی را شرح خواهیم داد:
  • نوک پیچ گوشتی چهارسو به صورت علامت مثبت قابل مشاهده است. این نوع سر پیچ گوشتی کنترل بیشتری روی پیچ‌ها دارد. مهمترین کاربرد سر پیچ گوشتی چهارسو در صنایع ظریفی مانند طلاسازی تا ساخت ماشین آلات سنگین است.
    نوک پیچ گوشتی دوسو به صورت شکاف‌دار قابل مشاهده است. این نوع سر پیچ گوشتی برای پیچ‌های تخت کاربرد دارد که امکان باز و بسته کردن پیچ روی سطوح گوناگون را فراهم می‌کند. این نوع سر پیچ گوشتی نیاز به گشتاور کم دارد؛ زیرا سر پیچ گوشتی دوسو برای باز و بسته کردن پیچ به قدرت و نیروی انسانی کمی نیاز دارد.
    نوک پیچ گوشتی یک سر دوسو و یک سر چهارسو در سایزبندی‌های مختلفی از لحاظ طول و قطر تولید شده‌اند. برای مقاوم بودن این نوع سر پیچ گوشتی در هنگام تولید از ترکیب جنس وانادیوم، کروم و مولیبدنیوم استفاده می‌شود.
    نوک پیچ گوشتی خورشیدی مانند دیگر انواع سر پیچ گوشتی، کاربرد و ظاهر متفاوتی دارد. این سر پیچ گوشتی برای پیچ‌های خاص و مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوک پیچ گوشتی خورشیدی در صنایعی مانند برق و الکترونیک، مکانیک و غیره کاربرد دارد. به عنوان مثال برای تعمیر قطعات تلفن همراه یا ساعت از سر پیچ گوشتی های مخصوصی استفاده می‌شود.
    کاتر
    کاتر وسیله‌ای است که برای برش اجسام و اشیایی مثل موکت، فرش، مقوا و غیره استفاده می‌شود. به طور کلی کاترها از دو بخش مجزا تیغه و بدنه تشکیل شده است. اصولا تیغه کاتر‌ها دارای فواصل معینی هستند که در صورت کند شدن و یا شکستن قابلیت جایگزینی دارند. بدنه کاترها به دو صورت پلاستیکی و فلزی تولید می‌شوند. تیغه کاتر می‌تواند قابل تعویض و یا غیرقابل تعویض باشد. انواع مختلفی از تیغه تولید و به بازار عرضه شده که در این بین می‌توان به تیغه‌ی قلاب، تیغه‌ی عایق، تیغه‌ی سرعت اشاره کرد.کاتر تیغه ثابت قابلیت عقب و جلو رفتن تیغه را ندارد و در موقعیت خود ثابت می‌ماند. در هنگام کند شدن تیغه کاتر می‌توان آن را تعویض کرد و از تیغه تیز برای برش انواع ورقه استفاده کرد.
    کاترهای مدل تیغه متحرک مورد توجه بیشتر افراد برای کاربردهای مختلف قرار می‌گیرد. تیغه‌های متحرک آن با اهرمی که دارد باعث جابجایی تیغه به سمت بالا یا پایین می‌شود. این تیغه‌ها براساس نیاز افراد در هنگام برش کاغذ، پارچه، چرم، موکت و غیره قابل تنظیم می‌باشد. نکته مهم این تیغه متحرک امکان قفل و ثابت کردن آن حین کار است تا در هنگام برش و جابجایی دچار مشکل و بریدگی نشود.
    کاتر قلمی باریک در کارهایی که نیاز به برش ظریف و دقیق دارد، استفاده می‌شود. به عنوان مثال برای برش انواع مقوا، چرم، چوب، پارچه و موارد دیگر کاربرد دارد.
    کاتر دوار جز ابزار آلات هنری برای برش انواع پارچه و چرم است. هنگام استفاده از این نوع کاتر و برش باید به این نکته توجه کرد که سطح صفحه برش مخصوص را در نظر گرفت. تیغه این کاتر قابلیت برش هلالی دارد که قابل تعویض نیز می‌باشد و در صورت نیاز و کند شدن تیغه حین کار می‌توان آن را تعویض کرد.
    چکش
    اگر بخواهیم از کاربرد ابزاری مثل چکش در صنعت چوب و نجاری بگیم، می‌توانیم به اجرای طرح روی چوب اشاره کنیم که برای این کار به ابزارهای خاصی نیاز است تا کار برجستگی یا فرورفتگی طرح روی چوب انجام شود. برای این کار باید از طریق چکش ضربه‌هایی را روی ابزاری مثل مغار وارد کرد تا به عمیق مورد نظر از آن طرح روی چوب برسد. از چکش می‌توان برای ضربه زدن به دسته ابزارهایی مانند مغار و چاقو استفاده کرد. از انواع این ابزار می‌توان به چکش فیبری، چکش حکاکی، چکش سر تخم مرغی و چکش منبت کاری اشاره کرد.چکش فیبری یک ابزار ضروری برای منبت کاری و حکاکی روی چوب است که دارای دسته فلزی با پوشش پلاستیک می‌باشد. با استفاده از این نوع چکش فیبری می‌توانید بدون ایجاد سر و صدا به کار حکاکی و ضربه زدن به مغار بپردازید. چکش فیبری با پوشش پلاستیک روی دسته مانع از سر خوردن و عرق کردن دست می‌شود. سر فیبری چکش حکاکی را می‌توان بعد از استفاده و از بین رفتن تعویض کرد تا کارایی آن حفظ شود.
    در هنرهای روی چوب مثل حکاکی باید از مغارهای نجاری خاصی استفاده کرد که نیاز است جهت کنده کاری چوب ضربه‌هایی را به آن وارد کرد. با استفاده از چکش حکاکی دو سر تخت لاستیکی به راحتی این کار را انجام دهید. این نوع چکش حکاکی از یک کلگی لاستیکی دو سر تخت و یک دسته چوبی تشکیل شده است.
    چکش تخم مرغی یک ابزار بسیار کاربردی برای افرادی است که به هنر طلاسازی و مجسمه سازی مشغول هستند. با استفاده از سر گرد این نوع چکش تخم مرغی می‌توانید برای خم کردن و شکل دادن به فلز استفاده نمایید. چکش تخم مرغی دارای بدنه‌ی کاملا فلزی می‌باشد که در قسمت دسته‌ آن روکش پلاستیکی برای جلوگیری از سر خوردن و تعریق دست قرار داده است. این مدل چکش سر گرد دارای یک طرف سر تخت نیز می‌باشد.
    مغار منبت کاری برای ضربه زدن به انتهای مغار استفاده می شود و به دلیل گرد بودن بدنه، امکان استفاده از تمام آن وجود دارد. از ویژگی‌های کوبه منبت کاری می‌توان به بدنه کاملا متقارن کوبه اشاره کرد که استفاده از آن را راحت‌تر می‌کند. همچنین کوبه در قسمت دستگیره دارای روکش مخصوصی است که از دست سر نمی‌خورد و به راحتی در دست جای می‌گیرد.
    قیمت انواع ابزار آلات ضروری کارگاهی
    همان‌طور که در این مقاله گفته شده انواع ابزار آلات ضروری کارگاهی وجود دارد که هر کدام با توجه به نوع و امکاناتی که دارند از قیمت متفاوتی برخوردار می‌باشند. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی چوبینر انواع متنوعی از تجهیزات کارگاهی را مشاهده نمایید. جهت کسب اطلاعات لازم درباره قیمت خرید می توانید از طریق راه های زیر با چوبینر ارتباط برقرار کنید:
    09021235626 – 02166563048 – 02634647972
    Choobiner.ir
     
     
کد مطلب: 156232
برچسب ها: چوب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *