۰
شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۵

حضور انسان درماسوله به ۴۰۰۰سال رسید

پیشینه حضور انسان در منطقه ماسوله و کوهستان‌های اطراف آن، دست‌کم تا چهارهزار سال به عقب رفت.
حضور انسان درماسوله به ۴۰۰۰سال رسید
پیشینه حضور انسان در منطقه ماسوله و کوهستان‌های اطراف آن، دست‌کم تا چهارهزار سال به عقب رفت.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، محمد سنایی، مدیر پایگاه پژوهشی میراث‌فرهنگی ماسوله با اعلام این خبر گفت: با بررسی مقدماتی امکان‌سنجیِ باستان‌شناسی که در راستای تکمیل پرونده ثبت جهانی ماسوله، با حضور باستان‌شناسانی از موزه ملی ایران، پایگاه ملی پژوهشی میراث‌فرهنگی ماسوله و اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان انجام شد، شواهد جدیدی از فرهنگ‌های اواخر پیش از تاریخی، تاریخی و دوره‌های اسلامی در ارتفاعات کوهستانی بالای ۲۵۰۰ متر ماسوله کشف شده است.
وی افزود: طبق نظر باستان‌شناسان، یافته‌های جدید نشان می‌دهد که انسان دست‌کم از اواخر دوره مفرغ از این مناطق مرتفع به طور فصلی استفاده می‌کرده و شواهد دوره‌های آهن یک و  آهن سه، دوره اشکانی، آل بویه، سلجوقی و ایلخانی نیز حاکی از تداوم این الگوی سکونتی در چهار هزار سال گذشته را دارد.
مدیر پایگاه پژوهشی میراث‌فرهنگی ماسوله گفت: انجام یک برنامه بررسی فشرده و گسترده باستان‌شناسی در حریم منظری ماسوله می‌تواند در تکمیل و تقویت پرونده ثبت جهانی ماسوله بسیار مؤثر باشد.

ولی جهانی، معاون اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان نیز اظهار کرد: این یافته‌های جدید می‌تواند ما را در تکمیل اطلس باستان‌شناسی غرب گیلان خصوصا در مناطق مرتفع البرز یاری کند و کشف آثار سکونت در چنین ارتفاعات بالایی، جنبه جدیدی از انطباق جوامع انسانی در دوره‌های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در مناطق کوهستانی گیلان را به نمایش می‌گذارد.
فریدون بیگلری، سرپرست هیأت باستان‌شناسی نیز در این‌باره گفت: با توجه به مشاهدات تیم مستقر، در این بررسی، امکان‌سنجی و کشف چند دست‌تراش سنگی، احتمال وجود آثار قدیمی‌تر در منطقه را بسیار قوت بخشیده است.
متخصص پارینه‌سنگی از موزه ملی ایران افزود: در صورت انجام بررسی پیمایشی و فشرده می‌توان انتظار داشت شواهد مطمئنی از حضور انسان‌های دوران پارینه‌سنگی در منطقه پیدا شود.
کد مطلب: 156443
برچسب ها: ماسوله
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *