۰
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۴
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

باید به اجرای کامل برجام بازگردیم

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: باید به اجرای کامل برجام بازگردیم که به معنی بازگشت آمریکا به توافق با برداشتن تحریم‌ها است.
باید به اجرای کامل برجام بازگردیم
جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: باید به اجرای کامل برجام بازگردیم که به معنی بازگشت آمریکا به توافق با برداشتن تحریم‌ها است.
بورل در گفت وگو با روزنامه عرب نیوز گفت که توافق هسته‌ای همچنان یک دستاورد امنیتی است.
درحالیکه ایران بارها هدف فعالیت تاسیسات هسته‌ای خود را در راستای کاربرد مسالمت آمیز اعلام کرده، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که نگران مسیر منفی فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. وی این مساله را برای ادامه مذاکرات در وین و از همان نقطه که در 20 ژوئن ترک شد، مهم دانست. 
این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا اظهار داشت: پیام من به (حسین) امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در نیویورک سیتی ساده بود؛ دیپلماسی راه حل است بیایید بدون تاخیر به وین بازگردیم.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر تصریح کرده است: گفت‌وگوها باید تامین‌کننده منافع عالیه مردم و ایران باشد که بارها با نقض مکرر آمریکا و بی‌عملی اروپا این منافع تامین نشده است.
وی با اشاره به جریان انتقال دمکراتیک قدرت در ایران انتقال دموکراتیک در ایران افزود: طرف آمریکایی باید بداند با ذهنیت دوران ترامپ نتیجه‌ای جز شکست حداکثری کسب نمی‌کند. آنها باید با دستور کار واقعی به وین بیایند و برجام را بی کم و کاست انجام دهند. این مساله ما را سریع به احیای برجام و توافق کمک می‌کند.
بورل در مصاحبه با عرب نیوز ضمن اشاره به اینکه دیپلماسی تنها مسیر برای رسیدگی به مسائل در منطقه خلیج فارس و میان همسایگان است، بیان کرد: نمی‌توانم به جای دولت‌های دیگر صحبت کنم اما به گفتمان بیشتری بین کشورها در منطقه اشاره کردم.
این مسئول بلند پایه اروپا افزود:کنفرانس بغداد در روز 28 اوت و مذاکرات دو جانبه بین ایران و عربستان نمونه‌هایی از این قبیل است. این تحولات خوشایند هستند و خوشحالم در رویداد متعاقب اخیر در نیویورک مشارکت کردم.
بورل تصریح کرد که اتحادیه اروپا آماده حمایت از کشورهای منطقه خلیج فارس برای تقویت احساس مشترک امنیت و همکاری است و در این مضمون توافق هسته‌ای ایران نیز مهم به شمار می‌آید.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: باید به اجرای کامل برجام برگردیم که به معنی بازگشت آمریکا به توافق همراه با لغو تحریم‌های مرتبط این کشور و تعهد کامل ایران به تعهدات هسته‌ای است.
وی با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای همچنان یک دستاورد امنیتی مهم است، ادعا کرد که بدون توافق ایران می‌توانست تا کنون تسلیحات هسته‌ای را تولید کند و یک منبع بی ثباتی دیگر برای منطقه باشد. 
دیپلمات‌های ارشد گروه ۴ به‌علاوه یک، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمده تا درباره احیای برجام گفت‌وگو کنند. جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که مذاکرات وین را ترک نکرده و سرگرم مطالعه و مرور سوابق ادوار پیشین مذاکرات است.
کد مطلب: 156469
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *