۰
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۵
سخنگوی کاخ سفید:

ما آماده بازگشت به مذاکرات وین‌ هستیم

سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری شب گذشته اش به سوالات خبرنگاران درباره از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین پاسخ داد.
سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری شب گذشته اش به سوالات خبرنگاران درباره از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین پاسخ داد.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری شب گذشته اش که در پی رایزنی یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با مقامات آمریکایی درباره برنامه هسته ای ایران و مذاکرات هسته ای انجام شد، در پاسخ به این که مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین اکنون در چه مرحله ای قرار  دارد و آیا نظری درباره زمان از سرگیری آن دارد یا نه، گفت: ما مسلما شرکایمان را در جریان اقداماتمان در جهت دست یافتن به مسیری دیپلماتیک در مذاکرات ۱+۵ با ایران می گذاریم. بنابراین، مطمئنا، در این باره [با مقامات اسرائیلی] گفت و گو شده است. 
ساکی ادامه داد: ما باور داریم دیپلماسی همیشه انتخاب اول است و باید این طور باشد. 
سخنگوی کاخ سفید با اشاره به سخنان آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا درباره فرصت باقی مانده برای از سرگیری مذاکرات گفت: فکر می کنم همه ی شما شاهد بودید وزیر امور خارجه آخر هفته ای که گذشت گفته بود زمان نامحدود نیست، هنوز هم همین است. اما ما به دنبال کردن مذاکرات ادامه می دهیم. تیم ما آماده بازگشت به دور دیگری از مذاکرات است، اما اطلاعات جدیدی درباره این که چه زمانی خواهد بود، ندارم. 
ساکی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به ابراز نگرانی وزیر امور خارجه اسرائیل به مشاور امنیت ملی آمریکا درباره این ادعا که ایران در حال نزدیک تر شدن به دستیابی به یک سلاح هسته ای است، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در صورت عدم همراهی ایران با مسیر دیپلماتیک به این موضوع واکنشی نشان خواهد داد و آن را در ژنو مطرح خواهد کرد یا نه، گفت: هدف ما پیش رفتن در مسیر دیپلماتیک است. بحثی هم در این نیست که ما به خاطر خروج دولت قبلی [آمریکا] از توافق هسته ای و از بین بردن امکان نمایان بودن ظرفیت و توانی که آن ها[ایران]  داشتند، در وضعیت فعلی مان قرار داریم. 
او در این راستا ادامه داد: اما تمرکز ما روی این است که ببینیم آیا می توانیم به دور دیگری از مذاکرات وین بازگردیم یا نه.فراتر از این حدس و گمانی را مطرح نمی کنم. 
بر اساس این گزارش، اظهارات سخنگوی کاخ سفید درباره مذاکرات وین و توافق هسته ای در پی این مطرح می شود که  توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی(آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه) منعقد شد اما پس از خروج یک‌جانبه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا از این توافق و در پی آن، با فاصله گرفتن تدریجی ایران از عمل کردن به تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق که در نتیجه متحمل‌ شدن تحریم‌های آمریکا و عدم بهره‌مندی از منافع تعیین شده در برجام رخ داد، تا کنون به مرحله اجرایی شدن کامل نرسیده است.
پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱  آمریکا و تشکیل دولت جدید در کاخ سفید، موضوع بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، طبق وعده انتخاباتی او در دستورکار سیاست خارجی دولت بایدن قرار گرفت. قدرت های جهانی از جمله آمریکا، در ماه‌های گذشته شش دور مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته ای در وین را برگزار کردند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا درمحل مذاکرات برگزار شد. البته ایران و آمریکا مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می گرفتند.
برگزاری دور هفتم این مذاکرات تا پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به تاخیر افتاد. زمان دقیق از سرگیری مذاکرات مشخص نیست، اما ایران اخیرا هم‌زمان با برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفته که این مذاکرات می تواند در آینده نزدیک از سر گرفته شود. مذاکرات وین در این راستا پیش می رود که بتواند از طریق اقداماتی هماهنگ شده، موجب بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای شود.
کد مطلب: 156738
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *