۰
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۵
مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو:

آب معدنی‌های موجود در بازار آب شرب است!

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: بسیاری از آب معدنی های موجود در بازار آب معدنی نیست و آب شرب است و نباید مردم را گمراه کرد.
آب معدنی‌های موجود در بازار آب شرب است!
مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: بسیاری از آب معدنی های موجود در بازار آب معدنی نیست و آب شرب است و نباید مردم را گمراه کرد.
به گزارش خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا، حسین عزیزی روز چهارشنبه در نشست خبری آنلاین افزود:درباره وضعیت پایش سلامت آب های معدنی و تفاوت آنها گفت: تمام محصولاتی که به کشور وارد یا تولید می شود از جمله آب معدنی تحت نظارت سازمان غذا و دارو قرار دارند و بصورت ادواری نمونه برداری می شوند و اگر عدم انطباق داشته باشند با شرکت مربوطه برخورد می شود.
وی افزود: تصمیم گیری درباره پرداخت یارانه برای غذا به عهده وزارت بهداشت نیست و وزارت بهداشت هشدارها را در این زمینه داده و تاکنون به نان یارانه تخصیص داده شده است.
وی اظهار داشت: قول هایی برای افزایش یارانه های غذایی در دست اقدام است تا پنج دهک اول که قشر آسیب پذیر هستند، از یارانه غذایی استفاده کنند.
عزیزی درباره تبلیغات فود تسترها در فضای مجازی که اغلب مواد غذایی چرب و مضر را تبلیغ می‌کنند، تصریح کرد: نمی توانیم در این زمینه دخالتی داشته باشیم و رستوران ها اغلب از این افراد برای تبلیغات موادغذایی مضر استفاده می کنند و تبلیغات فود تسترها را تایید نمی کنیم، چون غذاهای تبلیغ شده موادغذایی مضر هستند و اکنون قوانین و دستورالعملی برای برخورد با این افراد نداریم و شاید نیاز به ورود دستگاه ها و وزارتخانه هایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشیم.
وی در مورد دپوی ۵۰۰ تن ماده اولیه شیرخشک گفت: یک کارخانه در کشور شیر خشک بدون چربی برای نوزاد تولید می کند و این کارخانه به وزارت صنعت مراجعه کرده و اعلام داشته که می تواند همه مواد اولیه شیرخشک های داخلی را تامین کند.
تصریح کرد: وزارت صنعت نیز بر اساس اعلام تولید کننده ارز شیرخشک را از ترجیحی به نیمایی تغییر داده و تا تعرفه ارز محموله ۵۰۰ تن شیرخشک را دولتی بگیرد و وزارت صنعت آن را نپذیرفته و این شیرخشک ها در گمرک مانده است و احتمال فاسد شدن آنها وجود دارد.
مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در این نشست از گرانی و مشکلات اقتصادی و کوچک شدن سفره غذایی مردم سخن گفت و افزود: این وضعیت در دوران کرونا بیشتر احساس می شود و سازمان غذا و دارو با امکانات کمی که دارد در مورد معرفی جایگزین های مواد غذایی با همکاری صدا و سیما اطلاع رسانی می کند.
وی خاطرنشان گرد: با توجه به اینکه برنج گران شده می توان ماکارونی را جایگزین مصرف آن کرد یا تخم مرغ را به جای گوشت استفاده کرد اما برای شیر جایگزینی وجود ندارد و به دنبال آن هستیم ارزان‌تر به دست مردم برسد.
عزیزی خاطرنشان کرد: اگر غذای سالم به دست مردم برسد بار ابتلا به بیماری‌ها نیز کمتر می شود و هزینه های درمان کاهش می یابد، دولت باید به غذای مردم بیشتر توجه کند و تخصیص یارانه و مالیات می تواند قیمت مواد غذایی را کاهش دهد تا همه دسترسی به این مواد داشته باشند.
به گفته وی، در حال حاضر مواد غذایی تولیدی دارای استانداردهای ملی و بین المللی هستند و بسیاری از محصولات صنعتی که سابقه سنتی و بومی ندارند نیز دارای استاندارد هستند.
عزیزی افزود: برخی از مواد غذایی تولیدی دارای نمک یا شکر بیشتری هستند که هشدارهای لازم در این زمینه به تولیدکنندگان داده شده و مردم نیز باید این مواد را کمتر مصرف کنند.
وی به بحث استفاده از پالم در لبنیات اشاره کرد و گفت: استفاده از پالم در لبنیات ممنوع شده و فقط در تاپینگ  پیتزا یعنی پنیر روی پیتزا از روغن گیاهی استفاده می شود که ۳۰ درصد آن پالم بوده است.
مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: بر خلاف ذهنیت عمومی روغن های گیاهی از روغن های حیوانی بهتر بوده است.
عزیزی تصریح کرد:  ۱۶ اکتبر روز جهانی غذا است و همه کشورها این روز را جشن می گیرند و برنامه هایی در جهت رفع گرسنگی ، تولید غذای سالم و رساندن غذا به همه طبقات جامعه دارند و ما تیز ۲۴ مهر را مصادف با روز جهانی غذا می دانیم.
وی اضافه کرد: وزارت بهداشت وظیفه خاصی در زمینه سلامتی غذا دارد و برنامه های متنوع را برای روز جهانی غذا داشته و به مردم نیز اطلاع رسانی می کند که به سمت مصرف رژیم غذایی سالم بروند.
عزیزی خاطرنشان کرد: زیاده روی در مصرف غذاهای حاوی نم، چربی ، شکر و غیره باعث بروز بیماری غیرواگیر ، دیابت، قلبی و غیره می شود.
به گفته وی،  سازمان غذا و دارو سالهاست که روی مواد بر چسب غذایی توانگر رنگی با عنوان چراغ راهنما گذاشته که شامل سبز، زرد و قرمز بوده و سبز به معنای سالم بودن مواد غذایی، زرد به معنای متوسط و قرمز هشدار است.
مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو افزود: افراد باید به این نشانگرها توجه  کرده و غذایی مصرفی خود را انتخاب کنند.
عزیزی در باره سند امنیت غذایی گفت: سندهای بسیاری در دوره های مختلف در مورد امنیت غذایی توسط وزارتخانه های  بهداشت و جهاد کشاورزی نوشته شده و اخیرا نیز سندی از طرف کمیسیون جهاد کشاورزی مجلس در این زمینه پیشنهاد شده باید توجه داشت موضوع امنیت غذایی که بیشتر به تولید و تامین غذا بر می گردد بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بوده و باید ایمنی غذا را از موضوع امنیت غذا جدا شود و جداگانه به این موضوعات پرداخته شود.
وی با اشاره به اینکه تبلیغات فودتسترها در فضای مجازی مناسب نیست، گفت: فودتسترها اغلب غذاهای چربی و مضر را تبلیغ می کنند و نمی توانیم در این زمینه دخالتی داشته باشیم  و رستوران ها و فست‌فودها برای فروش و تبلیغات بیشتر از محصولات فودتسترها  استفاده می کنند که تایید نمی کنیم.
وی تاکید کرد: قوانین و دستورالعملی برای فود تسترها نداریم و نیاز به ورود نهادها و وزارتخانه هایی مانند وزارت ارشاد است.

 شایعه ماجرای مرغ های تریاکی
 مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره ماجرای مرغ های تریاکی گفت: این موضوع شایعه بوده و صحت ندارد و فقط این گونه مطالب موجب تشویق اذهان عمومی می شود.
عزیزی توضیح داد: به مرغ ها هورمون یا تریاک داده نمی شود و فقط آنتی بیوتیک به آنها داده می شود که بیمار نشوند و به دلیل اینکه رشدشان سریع بوده همراه غذا آنتی بیوتیک می خورند و در حد مجاز بوده است.
وی تاکید کرد: همه مرغ ها در صحت سلامتی بوده و مشکلی وجود ندارد، مردم به این گونه شایعات توجه نکنند.
 ارزیابی سلامت مواد غذایی
عزیزی درباره لبنیات سنتی ، گفت: ارزیابی سلامت مواد غذایی به صورت زنجیره وار از سازمان غذا دارو، کارخانه ها، کارگاه‌ها و وزارت خانه های مربوطه انجام می شود و با نظارت معاونت بهداشتی عرضه می شوند .
وی ادامه داد: تعامل خوبی با سازمان دامپزشکی انجام شده و دامداری‌ها و مراکزی که پروتئین حیوانی شامل شیر، گوشت ، مرغ و ماهی را تولید می کنند کاملا کنترل شده و مشکلی وجود ندارد.
مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اظهار داشت:  تعداد مغازه هایی که لبنیات سنتی عرضه می کنند زیاد است و با تمایل زیاد، علاقه دارند تحت نظارت و کنترل قرار گیرند و سازمان غذا و دارو و معاونت بهداشتی از این موضوع استقبال کرده  و سر و سامان می گیرند.
عزیزی تاکید کرد: در مورد سلامت نان نیز سازمان غذا و دارو نظارت داشته و از نظر سلامتی گندم بعد از آنالیز شدن تحت نظارت ما قرار دارد  ولی از نظر قیمت آن دخالتی نداریم.
وی گفت: کاشت محصولات تراریخته ربطی به وزارت بهداشت ندارد و مجوز کاشت را وزارت جهاد کشاورزی صادر می کند و تاکنون هیچ محصول تراریخته در کشور کاشت و تولید نشده است و عمده این محصولات واردات ذرت برای خوراک دام، طیور و سویا است و اندکی واردات کلزا تراریخته داریم.
وی ادامه داد:  وزارت بهداشت درباره محصولات تراریخته ممتنع است و تولید یا واردات آن را تشویق نمی کنیم و مراجع بالاتر اجازه واردات این محصولات را می دهند و ما فقط سلامت آنها را بررسی می کنیم.
عزیزی تاکید کرد : روی برچسب فرآورده هایی که تراریخته است ذکر می شود تا مصرف کننده آگاهی داشته باشد  و روی روغن ها نیز اصطلاح تراریخته را درج می کنیم و از استانداردها اروپایی برای این محصولات پیروی می کنیم.
کد مطلب: 156748
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *