۰
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۹

کرونا و انواع بهترین دستگاه کمک تنفسی برای بیماران

با شیوع بیماری کرونا در تمام کشورهای دنیا باید به خوبی با روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کووید 19، نحوه درمان و مراقبت‌های پزشکی آشنا شوید‌. بیماران کرونایی که حال وخیمی دارند، با مشکلات شدید تنفسی رو به رو می‌شوند و ریه این افراد به دلیل درگیری شدید با ویروس، بخش زیادی از کارکرد مفید خود را از دست می‌دهد. تنها شانس زنده ماندن بیماران بدحال استفاده و خرید انواع دستگاه کمک تنفسی مانند ونتیلاتور، اکسیژن ساز، سی پپ و بای پپ می‌باشد. دستگاه کمک تنفسی به جای سیستم تنفسی بیمار اکسیژن مورد نیاز بدن بیمار را تأمین می‌کند. برای خرید دستگاه‌های کمک تنفسی با کیفیت باید به یک فروشگاه تجهیزات پزشکی معتبر مراجعه کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع دستگاه کمک تنفسی آشنا کنیم و در پایان به معرفی بهترین فروشگاه تجهیزات پزشکی را برای خرید این دستگاه‌ها بپردازیم.
 

دستگاه کمک تنفسی چیست؟
هشتاد درصد از افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند،‌ بدون بستری شدن در بیمارستان بهبود می‌یابند. فقط بیست درصد از این افراد به مشکلات حاد تنفسی دچار می‌شوند و حتماً باید در بیمارستان بستری شوند. ریه بیمارانی که حال وخیم دارند، به شدت آسیب می‌بیند و تنفس برای این افراد سخت می‌شود‌. برای حل این مشکل از دستگاه کمک تنفسی استفاده می‌کنند تا با فشار هوای حاوی اکسیژن را از طریق دهان یا بینی به سمت ریه‌های بیمار بفرستد. استفاده از این دستگاه برای تمام بیمارانی که از نارسایی‌ قلبی و تنفسی رنج می‌برند، الزامی است.‌ از انواع مختلف دستگاه‌های کمک تنفسی در مراکز درمانی، بیمارستان و حتی در منازل برای بیماران مبتلا به کرونا استفاده می شود‌. این دستگاه جزء تجهیزات و لوازم پزشکی بسیار مهم هستند و جان بسیاری از بیماران را از مرگ حتمی نجات می‌دهند. از مهمترین و پرکاربردترین دستگاه‌های کمک تنفسی می‌توان به ونتیلاتور، اکسیژن ساز، بای پپ و سی پپ اشاره کرد. در ادامه درباره کارکرد هر یک از دستگاه‌ها توضیح خواهیم داد.

دستگاه ونتیلاتور چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟‌
 ونتیلاتور (Venilator) یک نوع دستگاه کمک تنفسی است که هوای پر از اکسیژن را به ریه‌های بیماران پمپاژ می‌کند. اغلب بیماران کرونایی بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه ICU به دستگاه کمک تنفسی ونتیلاتور نیاز دارند. با افزایش شیوع بیماری کرونا نیاز به دستگاه‌های کمک تنفسی نیز افزایش یافته است و بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تقاضای خرید این دستگاه‌ها را دارند.‌ این دستگاه انواع مختلفی دارد و پزشک با توجه به حال عمومی بیمار یکی از آن‌ها را تجویز می‌کند. این دستگاه جان بسیاری از بیماران داخل آمبولانس، منزل و بیمارستان‌ها را نجات می‌دهد. با کاهش ورود اکسیژن به بدن آسیب‌های زیادی به بدن فرد بیمار وارد می‌شود. این آسیب‌ها عبارتند از آسیب به مغز، احتمال بروز سکته‌، آسیب‌های نخاعی، ایست قلبی، فلج اطفال، سندرم ARDS یا دیسترس حاد تنفسی و غیره.‌ بعضی از بیماران کرونایی دچار دیسترس حاد تنفسی می‌شوند. انوع ونتیلاتور شامل دستگاه اکسیژن تنفس مکانیکی، دستگاه اکسیژن ساز با ماسک، دستگاه اکسیژن‌ساز تراکئوستومی و کیف احیا دستی. دستگاه‌های تهویه ماسک صورت با قرار گرفتن روی دهان و بینی، بر خلاف دستگاه‌های تراکئوستومی و مکانیکی که با کمک لوله فرو رفته به گلوی بیمار کار می‌کنند، حالت غیر تهاجمی دارند.
 

دستگاه اکسیژن ساز چیست و چگونه کار می‌کند؟
دستگاه اکسیژن سازhttps://tavanino.com/search-products/category-oxygen-concentrators یا غلیظ کننده اکسیژن یکی از انواع دستگاه کمک تنفسی است که اکسیژن مورد نیاز بیماران مبتلا به کرونا را تامین می‌کند. نحوه استفاده از این وسیله پزشکی خانگی بسیار آسان است و به تخصص خاصی نیاز ندارد. هوای معمولی حاوی 78 درصد نیتروژن، 21 درصد اکسیژن و یک درصد گازهای دیگر است. دستگاه اکسیژن ساز با کمپرس هوای اتاق اکسیژن خالص بالای 95 درصد را برای تنفس بیماران مبتلا به کرونا آماده می‌کند. نوع خانگی و ثابت این دستگاه با ظرفیت‌های سه الی ده لیتر در دقیقه به فروش می‌رسند‌ نوع پرتابل و قابل حمل این دستگاه برای بیرون از خانه کاربرد دارد و در ظرفیت‌های دو الی پنج لیتر در دقیقه به فروش می‌رسند. اجزای سازنده دستگاه کمک تنفسی اکسیژن‌ساز عبارتند از فیلترها، کمپرسور هوا، شیربرقی یا دریچه متحرک، سیلندرهای زئولیت، مخزن اکسیژن، فلومتر و لیوان مرطوب‌کننده.
نحوه کار کردن این دستگاه به این صورت است که هوای اتاق پس از عبور از فیلترها به سمت کمپرسور پیستونی می‌رود. کمپرسور بعد از فشرده سازی هوا آن را به  سیلندرهای زئولیت می‌فرستد. هوای وارد شده به سیلندرهای زئولیت به وسیله گرانول‌ها تجزیه می‌شود‌‌. مولکول‌های نیتروژن بزرگ هستند و به گرانول‌ها جذب می‌شوند. اما مولکول‌های کوچک اکسیژن با عبور از تخلخل‌ها به بخش خروجی ستون می‌رود‌ و گاز نیتروژن با برگشت به ورودی ستون، تخلیه می‌گردد. کمپرسور تا وقتی زئولیت از گاز نیتروژن اشباع نشده، تخلیص اکسیژن را ادامه می‌دهد. پس از اشباع ستون اول کمپرسور روی ستون دیگری سوئیچ می‌کند و هوا را به داخل آن وارد می‌کند. در این فاصله نیتروژن ستون قبلی تخلیه می‌شود. این سیکل تخلیص اکسیژن به همین روال در این دستگاه ادامه پیدا می‌کند. اکسیژن پس از خروج از ستون زئولیت به سمت تانک ذخیره کننده اکسیژن هدایت می‌شود و پس از عبور از یک فیلتر به طرف سنسور خلوص و فلومتر می‌رود‌. اکسیژن انتقال یافته به فلومتر تنظیم جریان با تنظیمات انجام شده توسط مصرف کننده به طرف خروجی و لیوان مرطوب کننده و نازل اکسیژن حرکت می‌کند و در انتها از طریق سیستم تنفسی وارد بدن بیمار می‌شود.

دستگاه سی پپ چیست و چگونه کار می‌کند؟
 


دستگاه سی پپ (Cpap) یکی دیگر از انواع دستگاه کمک تنفسی است که برای درمان مشکلات آپنه انسدادی خواب یا OSA در بیماران قلبی و کرونایی کاربرد دارد. این اختلال تنفسی باعث می‌شود که در طول خواب شبانه راه‌های تنفسی دچار انسداد شوند و فرد بیمار به مدت چند ثانیه نتواند نفس بکشد. این دستگاه در دو نوع فشار خودکار و فشار ثابت تولید می‌شود‌ و با وارد کردن هوا به داخل شش‌های بیمار آپنه انسدادی خواب را درمان می‌کند. دستگاه سی پپ از سه بخش موتور،‌ شلنگ و ماسک تشکیل شده است. موتور cpap در واقع یک کمپرسور کوچک بی‌صدا است که با قرار گرفتن در دمای اتاق به آرامی باعث بالا رفتن فشار هوا می‌شود تا بتواند سیستم تنفسی انسداد یافته را باز کند. در قسمت ورودی هوا یک فیلتر تعبیه شده تا گردوغبار هوا را جدا کند. Cpap‌های جدید دارای مخزن آب نیز هستند و هوا را مرطوب می‌کند. شیلنگ هوای تولید شده توسط موتور را به سمت ماسک و دهان بیمار هدایت می‌کند‌. ماسک Cpap در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند تا هر بیمار ماسک مناسب صورت خود را استفاده کند. راه‌اندازی این دستگاه کمک تنفسی بسیار ساده است و اکثر کسانی که از آن استفاده می‌کنند از عملکرد آن رضایت کامل دارند. مزایای استفاده از این دستگاه عبارتند از درمان خر و پف، درمان تنفس نامنظم، بهبود خواب شبانه، پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی،‌ جلوگیری از افزایش فشار خون و کاهش خواب آلودگی در طول روز.‌

دستگاه بای پپ چیست و چگونه کار می‌کند؟‌
دستگاه کمک تنفسی بای پپ (Bipap) یکی از لوازم پزشکی است که در منازل و بیمارستان برای کاهش مشکلات تنفسی بیماران استفاده می‌شود. قطعات Bipap شامل ماسک صورت، موتور و لوله‌ای است که موتور را به ماسک وصل می‌کند. این دستگاه با کشیدن هوای اتاق به داخل خود آن را فیلتر کرده و تحت فشار قرار می‌دهد. سپس هوا را به وسیله لوله و ماسک به سمت مجاری تنفسی هدایت می‌کند. فشار هوا در این دستگاه کمک تنفسی دو طرفه است. به طوری که هم باعث باز شدن راه‌های تنفس و جذب اکسیژن می‌شود و هم به بازدم و خروج دی‌اکسیدکربن از ریه‌ها کمک می‌کند. این دستگاه برای درمان بیماران مبتلا به کرونا که میزان اکسیژن خون آن‌ها به دلیل آسیب‌های وارد شده به ریه کاهش یافته، نیز بسیار مفید است‌. تنظیم فشار دستگاه Bipap در دو سطح باعث افزایش توانایی بیمار در جذب اکسیژن و دفع دی‌اکسیدکربن می‌شود. همه بیماران کرونایی که وضعیت وخیمی دارند به تجهیزات پزشکی و دستگاه‌های کمک تنفسی مانند بای پپ نیاز شدیدی دارند. مزایای استفاده از این دستگاه عبارتند از: کمک به داشتن خوابی راحت، جلوگیری از بیدار شدن‌های پی در پی به دلیل قطع تنفس در خواب، تنظیم کردن چرخه خواب، کمک به درمان کامل خر و پف و باز شدن انسداد تنفسی،‌ کمک به تنفس طبیعی بیمار، افزایش میزان هوشیاری در طول روز.

دستگاه کمک تنفسی مورد نیاز خود را از فروشگاه تجهیزات پزشکی توانی نو خریداری کنید
برای خرید هر یک از دستگاه‌های کمک تنفسی می‌توانید به سایت فروشگاه تجهیزات پزشکی توانی تو با آدرس اینترنتی https://tavanino.com/ مراجعه کنید. این فروشگاه فعالیت خود را از سال 1397 آغاز کرد و یک مرجع تخصصی برای فروش بهترین و باکیفیت‌ترین برندهای لوازم و تجهیزات پزشکی به شمار می‌رود. در سایت توانی نو علاوه بر فروش تجهیزات و لوازم پزشکی در مورد همه بیماری‌ها و روش‌های درمانی آن‌ها اطلاعات جامعی در اختیار کاربران قرار گرفته است. همه محصولات ارائه شده توسط فروشگاه تجهیزات پزشکی توانی نو دارای مجوز‌های رسمی هستند و فعالیت  سایت فروشگاه از قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران تبعیت می‌کند‌. با مراجعه به سایت توانی نو می‌توانید به سادگی و بدون اتلاف وقت محصول مورد نظر خود را به صورت آنلاین و با قیمتی مناسب خریداری کنید و در اسرع وقت تحویل بگیرید. تیم پشتیبانی این فروشگاه‌ در تمام ساعات شبانه روز آماده ارائه مشاوره به مشتریان هستند.
کد مطلب: 156851
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *