۰
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۳

گروسی طی چند روز آینده به تهران می‌آید

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واشنگتن ابراز امیدواری کرد که ظرف چند روز آینده به تهران سفر و با مقام‌های ارشد ایران دیدار کند.
گروسی طی چند روز آینده به تهران می‌آید
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واشنگتن ابراز امیدواری کرد که ظرف چند روز آینده به تهران سفر و با مقام‌های ارشد ایران دیدار کند.
به گزارش فارس، رافائل گروسی که برای دیدار با مقام‌های آمریکایی به واشنگتن رفته است، در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی این کشور درباره وضعیت جاری در رابطه با برجام و قصد خود برای سفر به ایران طی چند روز آینده خبر داد.
شبکه «بلومبرگ» در ابتدای این مصاحبه از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  سوال کرد: «شما با بلینکن وزیر خارجه (امریکا) دیدار کردید، همچنین با (اعضای) کمیته روابط خارجی مجلس سنا دیدار داشتید. این هفته برای شما چطور پیش رفت. چه کسی ابتکار انجام این دعوت (سفر به آمریکا و دیدار با وزیر خارجه و سناتورهای کمیته روابط خارجی) را انجام داد؟»
رافائل گروسی در جواب گفت: «خوب این بخشی از کار عادی من است که با کشورهای عضو (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) در تماس و تعامل باشم. البته که ایالات متحده یکی از شرکای کلیدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  است و البته که مسائل مهمی هم وجود دارد که ما شاید درباره آنها بخواهیم صحبت کنیم، ایران و دیگر موضوعات که ایالات متحده درباره آنها سهم داشته باشد در نتیجه منطقی است که من (به آمریکا) بیایم و درباره این مسائل صحبت کنم».
گروسی: طبیعی است به آمریکا سفر کنم
در ادامه این مصاحبه، مجری شبکه بلومبرگ نظر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را درباره تفاوت‌های دولت کنونی آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن و دولت سابق به ریاست جمهوری دونالد ترامپ جویا شد.
مجری این شبکه آمریکایی سوال کرد: «شما به طور مکرر با مایک پامپئو وزیر خارجه سابق دیدار کردید. اساسا چه تفاوتی بین سیاست دولت کنونی و سابق در قبال ایران وجود دارد؛ سیاست‌هایی که تفاوتشان بزرگ است؟»
رافائل گروسی به این سوال اینطور جواب داد: «(بین دو دولت کنونی و سابق آمریکا در قبال ایران) سیاست متفاوتی وجود دارد و این در نظام‌های دموکراتیک، موضوعی طبیعی است اما یک چیزی که من می‌توانم بگویم این است که حمایت ایالات متحده از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستحکم بوده است و بدون در نظر گرفتن اینکه یک جمهوری‌خواه یا دموکرات در کاخ سفید باشد، این حمایت بسیار دائمی بوده است».
مدیرکل آژانس: کار من گزارش‌دهی است
مجری بلومبرگ از ارائه گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آمریکا در دولت ترامپ سوال کرد و پرسید: ایا این گزارش‌ها (در دولت بایدن) هم ادامه دارد؟»
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش تصریح کرد: «(ارائه گزارش) کار و شغل من است، این کار من است. دوباره بگویم که بدون لحاظ اینکه چه فردی اینجا در کاخ سفید نشسته است، ما باید اطلاعات بدهیم، ما یک تلاش بزرگ بازرسی در همه جهان به ویژه در ایران داریم، ما همچنین گزارش فصلی داریم و علاوه بر این، اگر اتفاق مهمی افتاد ما باید (به دیگر کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) اطلاع بدهیم تا افراد اطلاع داشته باشند و شاید کشورها بتوانند موضعی درباره آنها اتخاذ کنند».
مجری شبکه تلویزیونی بلومبرگ در ادامه این مصاحبه از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوال کرد: «شما اخیرا با ایران توافقی کردند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند (در ایران) درباره آنچه که واقعا در جریان است، نظارت انجام دهد. این توافق در ماه سپتامبر انجام شد. شما چه زمانی می‌خواهید به تهران برگردید؟
حمایت آمریکا از آژانس مستحکم بوده است
رافائل گروسی به سوال فوق اینطور جواب داد: «طی چند روز (آینده) من امیدوارم که به ایران برگردم. در ماه سپتامبر ما توافق کردیم که من (به ایران برگردم) چرا که ما آن زمان یک گفت‌و‌گو و مذاکره فنی داشتیم اما مشخص است که موضوع یک موضوع گسترده است که نه تنها ملاحظات فنی دارد بلکه همچنین موضوعات عمیق سیاسی هم وجود دارد که ما باید درباره آنها صحبت کنیم و به یک تفاهم و درک مشترک برسیم».
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «یک دولت جدید در ایران است، دولتی که برخاسته از گروهی است که اظهارنظرات بسیار سرسختانه‌ای درباره برنامه هسته‌ای (ایران)، همکاری با سازمان‌‎های بین‌المللی از قبیل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد در نتیجه ما باید با هم سازگار شویم. در هر رابطه‌ای اینطور است اما من هنوز از این فرصت برخوردار نشده‌ام به همین دلیل من (به ایران) برخواهم گشت».
مجری شبکه آمریکایی از رافائل گروسی سوال کرد: «یعنی شما در روزهای آینده قصد بازگشت (به ایران) را دارید؟» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جواب گفت: «بله».
امیدواری گروسی به دیدار با رئیس‌جمهور ایران
مجری بلومبرگ در ادامه این سوال را مطرح کرد که «شما در تهران با چه کسی دیدار خواهید کرد؟»
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «خوب این موضوعی است که آنها (مقام‌های ایرانی) باید تصمم گیری کنند. البته ما دیدارهایی در سطح بالای سیاسی خواهیم داشت...در سطح وزیر خارجه».
مجری شبکه آمریکایی خطاب به رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفقت: «آیا احتمال دیدار با رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی وجود دارد؟»
رافائل گروسی گفت: «شاید البته اگر او (ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران) آنقدر مهربان باشد که با من دیدار کند».
نظر مدیرکل آژانس درباره تفاوت دولت رئیسی و روحانی
مجری بلومبرگ در ادامه از گروسی سوال کرد: «من از شما درباره تفاوت دولت ترامپ و بایدن سوال کردم. تفاوت بین رژیم کنونی با (حسن) روحانی و تیمش چیست؟»
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پرسش فوق اینطور جواب داد: «خوب مشخص است و این موضوع موضعی محرمانه نیست که آنها با نظراتی انتقادی درباره همه چیز از برجام گرفته تا موضوعاتی که اتفاق افتاد، دارند و به طور کلی آنها رویکردی متفاوت دارند. در شرایطی که ما هم اکنون صحبت می‌کنیم هنوز از هر دو سو این نیت وجود دارد، منظور من گروه ۱+۵ که پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمکان ملل و آلمان تحت هماهنگی اتحادیه اروپا هستند و طرف دیگر ایران، هنوز این نیت برای بازگشت به مذاکرات توافق (برجام) وجود دارد البته من روی این کلمه «هنوز« تاکید کردم. من هنوز در موقعیتی هستم که این ایده وجود دارد که (دو طرف) به مذاکرات (برجامی) برگردند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه این توافق، نقض تضمین کننده (اجرای تعهدات هسته‌ای) را ایفا می‌کند و ما ناظر و بازرس هستیم».
مجری بلومبرگ در ادامه خطاب به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «شما به عنوان ضامن و بازرس برجام هستید و با همه طرف‌های آن در ارتباط هستید. نظر شما درباره وضعیت منفی موجود درباره (برجام) چیست؟»
رافائل گروسی در جواب گفت: «ببینید به نظر من مراحل و فازهایی وجود دارد وقتی که یک موضوعی برای مدتی طولانی ادامه یابد، اجتناب ناپذیر است که شما شاهد فراز و نشیب و لحظاتی تلخ باشید. در حال حاضر، در یک مرحله بلاتکلیفی هستیم چرا که قرار بود این فرایند ادامه داشته باشد اما در همان زمان شاهد بن بست یا وقفه هستید البته من مفسر و ناظر صحبت‌های مذاکره‌کنندگان (ایران و گروه ۱+۵) نیستم و من باید وظایف خودم (به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) را انجام دهم».
کد مطلب: 156957
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *