۰
جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۱۳

افتتاح پزشکی قانونی حیات وحش

اولین مرکز پزشکی قانونی حیات وحش شرق کشور با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مشهد افتتاح شد.
افتتاح پزشکی قانونی حیات وحش
اولین مرکز پزشکی قانونی حیات وحش شرق کشور با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مشهد افتتاح شد. 
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، علی سلاجقه ضمن بازدید از بانک ژن اداره کل حفاظت محیط زیست استان، اولین مرکز پزشکی قانونی حیات وحش شرق کشور را افتتاح کرد.
تورج همتی، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، در این مراسم اظهار کرد: بانک ژن اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اولین و کاملترین بانک ژن در خصوص ذخیره‌سازی بافت‌های مختلف گونه‌های حیات وحش در کشور است. 
وی با اشاره به وجود بیش از ۱۵۰۰ نمونه بیولوژیک متعلق به ۲۷۰ پرنده، ۵۰ پستاندار، ۷۱ خزنده و ۲۰۰ بی‌مهره در بانک ژن اداره کل که با رعایت اصول علمی نگهداری می‌شوند، افزود: یکی از کاربردهای مهم و مفید این مرکز، امکان تشخیص گونه‌ها از یکدیگر با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته مولکولی است؛ به طوری که امکان تشخیص انواع بافت‌ها و بقایای جانوری وجود داشته و می‌توان هویت آن را مشخص کرد. 
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تهیه بانک پر ازگونه‌های پرنده استان بیش از ۶۰۰ نمونه، بارکدینگ پرندگان استان بیش از ۹۰ گونه، تهیه دستورالعمل و کتابچه اصول و روش‌های تهیه بافت از حیات وحش  و تشخیص گونه‌های مکشوفه از سراسر کشور برای پیگیری مباحث حقوقی قانون شکار و صید و اثبات تخلفات قانونی از فعالیت‌های شاخص استان در حوزه بانک ژن است. 
 افتتاح پروژه برق رسانی کلیه پاسگاه های محیط بانی استان با استفاده از سلول‌های خورشیدی  
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در مراسم بهره‌برداری از پروژه برق‌رسانی ۲۳ پاسگاه محیط بانی استان با استفاده از پنل خورشیدی، با اشاره به اینکه محیط زیست باید در تمامی زوایا و سطوح الگو باشد، بیان کرد: یکی از رویکردهای حوزه انرژی کشور استفاده از انرژی‌های نو از جمله انرژی باد و انرژی خورشید است. امروزه متاسفانه ما ازظرفیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌رغم وجود پتانسیل‌های فراوان در اقصی نقاط کشور بهره‌مند نیستیم. 
سلاجقه بیان کرد: کشورهای اتحادیه اروپا با وجود اینکه خودشان آلودگی‌های فراوانی برای کره زمین به‌جود آورده‌اند، اما به ما درخواست خریداری مولدهای انرژی‌های پاک را می‌دهند. ما باید اول ازخودمان الگوسازی را شروع کنیم و با توجه به جایگاه حاکمیتی بخش‌های مختلف اجرایی کشور را به این امر مهم ترغیب کنیم. 
تورج همتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: ۲۵ پاسگاه و اداره حفاظت محیط زیست استان در راستای اصلاح الگوی مصرف و استفاده صحیح و بهینه ازانرژی و فرهنگ‌سازی در استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر و مزیت‌های طبیعی استان، این کار در دستور کار قرار گرفت و امروز با حضور مقام محترم عالی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به بهره‌برداری رسید. 
وی افزود: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک در سطح ادارات و پاسگاه‌ها علاوه بر کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، می‌تواند در کاهش آلودگی هوا و کاهش گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین و رفع کمبود مشکلات محیط‌بانی‌ها موثر باشد. 
هوشمندسازی واحدهای تابعه و تعدادی از پاسگاه‌های محیط بانی به دوربین حفاظتی مدار بسته 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی همچنین در مراسم بهره‌برداری آنلاین از پایش تصویری واحدهای تابعه و تعدادی از پاسگاه‌های محیط بانی افزود: ادارات حفاظت محیط زیست واحدهای تابعه و تعدادی از پاسگاه‌های حفاظتی محیط زیست استان از طریق نصب دوربین مداربسته هوشمندسازی شدند. فاز اول تجهیزات دوربین مدار بسته به همراه تجهیزات وابسته با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خریداری و نصب و راه‌اندازی شد.
 همتی گفت: در راستای برقراری امنیت، کنترل و نظارت پاسگاه‌های محیط بانی استان، تعدادی از پاسگاه‌های محیط بانی و واحدهای تابعه استان مجهز به دوربین مداربسته شدند. زیرساخت‌های مناسب و داشتن پاسگاه‌های محیط بانی مجهز یکی از مسائل مهم حفاظت محیط زیست استان است. 
بهره برداری از پاسگاه محیط بانی تیوان درگز 
همتی در مراسم بهره‌برداری از پاسگاه محیط بانی تیوان درگز که به صورت آنلاین برگزار شد، نیز با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی در حوزه محیط زیست طبیعی پتانسیل های  بالایی  دارد، گفت: پارک ملی تندوره از نظر جمعیت‌های حیات وحش یکی از زیست‌بوم‌های حیات بخش استان است و حفظ زیستگاه و جلوگیری از تغییر کاربری‌ها و تخریب محیط زیست در این منطقه ضرورت دارد. تصمیم گرفته شد این پاسگاه محیط بانی فعال، در این منطقه تعمیر،مرمت و احیا شود. 
وی با بیان اینکه پاسگاه محیط‌بانی تیوان درسردترین نقطه استان واقع شده و در سرتاسر زمستان یخبندان و سرمای بسیار زیادی وجود دارد، افزود: این ساختمان در دهه‌های گذشته برای کنترل و حفاظت از گونه‌های ارزشمند این منطقه به بهره‌برداری رسید و اکنون پس از گذشت ۳۳ سال از ساخت این پاسگاه محیط بانی ، به دلیل شرایط نامناسب و فرسودگی نیاز به بازسازی و مرمت داشت ، که نهایتا  با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال با رعایت کلیه استانداردهای لازم مرمت و بازسازی شد .
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی افزود: پاسگاه محیط‌بانی ایوان  در حال حاضر یکی از مجهزترین  پاسگاه‌های حفاظتی در سطح کشور است و کارکردهای حفاظتی پارک ملی تندوره را تقویت می نماید.
کد مطلب: 157032
برچسب ها: زیست‌بوم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *