۰
دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۸

کودتای نظامی در سودان

نیروهای مسلح سودان بامداد امروز دوشنبه تعدادی از وزرا و سیاستمداران سودانی را دستگیر کردند. همزمان گزارش‌هایی مبنی بر حبس خانگی نخست وزیر سودان و وقوع "کودتای نظامی" جدید منتشر شده است.
کودتای نظامی در سودان
نیروهای مسلح سودان بامداد امروز دوشنبه تعدادی از وزرا و سیاستمداران سودانی را دستگیر کردند. همزمان گزارش‌هایی مبنی بر حبس خانگی نخست وزیر سودان و وقوع "کودتای نظامی" جدید منتشر شده است.
به گزارش ایسنا، دختر ابراهیم الشیخ ، وزیر صنعت سودان به الجزیره گفت که نیروهای نظامی سحرگاه امروز پدرش را بازداشت کردند.
همسر ایمن نمر ، فرماندار خارطوم نیز به الجزیره گفت که نیروهای مسلح فرماندار را از منزلش دستگیر کردند.
شبکه العربیه نیز اخباری از حبس خانگی عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان را منتشر کرده است.
همچنین منابعی از خانواده فیصل محمد صالح، مشاور رسانه‌ای عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان، به رویترز گفتند یک نیروی نظامی مسلح اوایل امروز دوشنبه به خانه صالح حمله کرده و او را دستگیر کردند.
علاوه بر این گزارش‌هایی مبنی بر دستگیری "هاشم حسب الرسول"، وزیر ارتباطات، "حمزه بلول" ، وزیر اطلاعات، "خالد عمر یوسف"، وزیر امور کابینه و "محمد الفکی "، عضو شورای حاکم سودان،"عمر دقبر،" رئیس حزب کنگره سودان ، "علی الریح السنهوری"، دبیرکل حزب بعث سودان و "جعفر حسن" سخنگوی نیروهای آزادی و تغییر هم وجود دارد.
رویترز اعلام کرد بیشتر اعضای کابینه و شمار زیادی از رهبران احزاب حامی دولت دستگیر شده‌اند.
شاهدان عینی به رویترز گفتند که ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در خیابان‌های خارطوم، پایتخت این کشور مستقر شده‌اند و رفت و آمد غیرنظامیان را تحت کنترل دارند.
همزمان «تجمع کادرهای حرفه‌ای» سودان با تأکید بر اینکه آنچه در کشور رخ می‌دهد یک تلاش نظامی برای قبضه کردن قدرت است، از مردم و نیروهای انقلابی خواست که به خیابان‌ها بیایند و در برابر هرگونه "کودتای نظامی" مقاومت کنند و آن‌ها را به بستن جاده ها و اعتصاب عمومی و عدم همکاری با کودتاگران دعوت کرد.
تجمع کادرهای حرفه‌ای در بیانیه دوم خود تأکید کرد که اکثر اعضای هیئت دولت و شورای حکومتی بازداشت شده‌اند و قرار است اینترنت در سراسر سودان قطع شود و از نیروهای انقلابی و سیاسی و اصناف و مردمی خواست که آماده هر سناریویی باشند.
حزب سوسیالیست سودان نیز خواهان نافرمانی مدنی و اعتصاب سراسری در پی بازداشت‌های گسترده شد.
فعالان در رسانه‌های اجتماعی هم گزارش دادند که اینترنت و خدمات تلفن همراه در بیشتر نواحی سودان قطع شده و ارتباطات در برخی مناطق در خارطوم پایتخت تحت تأثیر قرار گرفته است.
فعالان همچنین عکس‌ها و فیلم‌هایی را پخش کردند که نشان می‌داد معترضان در اعتراض به دستگیری وزیران و مقامات، برخی از جاده‌های خارطوم را مسدود کرده و لاستیک ماشین آتش می‌زنند.
شاهدان عینی گفتند که نیروهای مسلح سودان در میان استقرار گسترده ارتش تعدادی از پل های ارتباطی خارطوم را بستند.
شبکه تلویزیونی الحدث هم در خبری فوری اعلام کرد که عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت سودان درباره آخرین تحولات این کشور بیانیه ای ارائه خواهد کرد.
این حوادث تنها چند ساعت پس از آن رخ می‌دهد که جفری فلتمن، فرستاده ویژه آمریکا در امور شاخ آفریقا، در سفر به خارطوم با شماری از مقامات حکومت انتقالی سودان دیدار و پیشنهادهایی برای بحران سیاسی ناشی از کودتای ناکام ۵ هفته پیش (۲۱ سپتامبر) در این کشور مطرح کرد.
کد مطلب: 157097
برچسب ها: سودان کودتا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *