۰
جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۷

معتقد به بازگشت مشترک به برجام هستیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که ما همچنان معتقد و علاقه مند به بازگشت مشترک متقابل به تعهدات برجام هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که ما همچنان معتقد و علاقه مند به بازگشت مشترک متقابل به تعهدات برجام هستیم.
ند پرایس روز پنج شنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در ادامه ادعاهای آمریکا علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران که بارها مورد تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته است، افزود که  معتقدیم بازگشت متقابل مشترک به برجام بهترین وسیله برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران است.
وی با بیان اینکه برجام ابزارهای مهمی برای ما از جمله امکان نظارت و راستی آزمایی را فراهم می کند، مدعی شد که نخستین اولویت ما این است ببینیم می توانیم در مورد بازگشت متقابل به تعهدات برجام به عنوان وسیله ای قابل تایید برای اطمینان از عدم دائمی دستیابی ایران به سلاح  اتمی مذاکره کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود گفت که بندهایی در برجام وجود دارد که بعد از ۱۵ تا ۲۵ سال منقضی می شوند اما این بند که ایران هیچگاه به سلاح اتمی دست نیابد، منقضی نمی شود.
ادعاهای تکراری مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی درخصوص دستیابی ایران به سلاح هسته ای و فضاسازی ها درحالی مطرح می شود که جمهوری اسلامی ایران در عالی ترین سطح بارها تاکید کرده است که سلاح هسته ای را حرام می داند.
به گزارش ایرنا، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه شب به وقت ایران در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا (معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا)، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم های غیرقانونی و غیر انسانی، در روز ۸ آذر در وین مورد موافقت قرار گرفت.
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه  به وقت محلی (واشنگتن) در نشست خبری در پی اعلام معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و اتحادیه اروپا مبنی بر اعلام تاریخ آغاز مذاکرات افزود که ما از اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه آنها با تمام طرفها صحبت کرده اند، استقبال می کنیم و هفتمین دور مذاکرات برای پایبندی متقابل و مشترک به تعهدات برجامی در روز دوشنبه ۲۹ نوامبر از سر گرفته خواهد شد.
وی تصریح کرد که (رابرت/راب ) مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ریاست هیات آمریکایی را در این مذاکرات (غیر مستقیم) به عهده خواهد داشت.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که معتقدیم چنانچه ایرانی ها جدی باشند می توانیم در مدت زمان کمی به توافق برسیم.
ند پرایس ادامه داد که معتقدیم از طریق بستن مسایلی که در پایان دور ششم مذاکرات باقی ماند بود، امکان بازگشت به پایبندی مشترک به تعهدات برجامی و اجرایی کردن آنها امکان پذیر است.
این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد اگر قرار باشد مذاکرات به نتیجه برسد و اختلافات پیشین در طول شش دور قبلی به نتیجه برسد، باید از نقطه قبلی خود در ششمین دور از مذاکرات آغاز شوند.
پس از روی کار آمدن دولت دموکرات بایدن در ژانویه ۲۰۲۱،  دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمدند تا درباره احیای مفاد برجام گفت‌وگو کنند.
این مذاکرات از تیرماه گذشته بدلیل تداوم بدعهدی های آمریکا درباره لغو تحریم ها و ندادن تضمین درباره نقض دوباره برجام، همزمان با تغییر دولت در ایران متوقف شد. دولت دموکرات بایدن که از منتقدان خروج دونالد ترامپ رئیس  جمهور سابق امریکا از برجام است،به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده اما همچنان می گوید به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.
پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.
اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.
ایران بارها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.
کد مطلب: 157463
برچسب ها: برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *