۰
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۱
خط خوردن مهدی طارمی از تیم ملی فوتبال ایران واکنش های بسیاری را برانگیخت

تکرار داستان قدیمی مربی سالاری یا بازیکن سالاری

داستان قدیمی است: چه کسی باید حرف آخر را در یک تیم فوتبال بزند. مربی یا بازیکن؟ این سوال در مقاطع مختلف در فوتبال ایران و جهان شکل گرفته است. هر بار که یک مربی، یک بازیکن بزرگ را از لیست تیمش خط زده است طرفداران تیم دو دسته شده اند.
تکرار داستان قدیمی مربی سالاری یا بازیکن سالاری
داستان قدیمی است: چه کسی باید حرف آخر را در یک تیم فوتبال بزند. مربی یا بازیکن؟ این سوال در مقاطع مختلف در فوتبال ایران و جهان شکل گرفته است. هر بار که یک مربی، یک بازیکن بزرگ را از لیست تیمش خط زده است طرفداران تیم دو دسته شده اند. عده ای خط خوردن بازیکن بزرگ را ضربه به تیم تفسیر کرده اند و خواسته اند که مربی از تصمیمش منصرف شود؛ و عده ای موفقیت، یکدستی و نظم تیمی را بسیار با اهمیت تر از یک بازیکن دانسته اند، حتی اگر آن بازیکن ستاره بی بدیل تیم باشد.
این داستان در فوتبال ملی ایران یک نمونه عجیب دارد: تیم ملی فوتبال ایران بعد از بازی های آسیایی ۱۹۸۶ سئول ۱۴ ستاره خود را به علت استعفا از دست داد .احمد سجادی، محمد پنجعلی، مرتضی فنونی زاده، اصغر حاجیلو، شاهین بیانی، شاهرخ بیانی، حمیددرخشان، ضیا عربشاهی، مرتضی یکه، ناصر محمد خانی، عبدالعلی چنگیز، فتح آبادی، فرشاد پیوس ومهدی ابطحی ۱۴ ستاره ای بودند که به خاطر اعتراض به سیاست های دهداری،از تیم ملی استعفا دادند. این استعفا در واقع اهرم فشاری بود برای کوتاه آمدن مرحوم دهداری یا برکناری وی؛ اتفاقی که برخلاف تصور بسیاری نیفتاد! دهداری سفت و محکم ایستاد و جوانانی جویای نام را به جای این افراد دعوت کرد که بسیاری از آنان ستاره های آینده تیم ملی فوتبال ایران شدند.
حالا داستان دعوت نشدن مهدی طارمی به تیم ملی فوتبال ایران؛ ان هم در روزهایی که طارمی در اوج آمادگی است و مهره بزرگی برای تیم ملی به حساب می آید یکبار دیگر حاشیه ساز شده است: از طرفی حدس و گمانهایی درباره چرایی خط خوردن طارمی شنیده می شود؛ و از طرف دیگر عده ای به تبعات خطرناک این کار هشدار می دهند و توقع دارند که اسکوچیچ بدون فوت وقت کار خود را تصحیح کند و طارمی را دعوت کند!
گمانه زنی های رسانه ای، علت خط خوردن طارمی را سخنان او در مصاحبه با یک نشریه پرتغالی  یا یک توئیت انتقادی وی می دانند. موضوع از این قرار است که سرمربی تیم ملی بعد از بازی با کره‌جنوبی در جملاتی کم سابقه و برخلاف تعریف و تمجیدهای گذشته - به خصوص از بازیکنانی مانند آزمون و طارمی که آن‌ها را در سطح رئال مادرید قلمداد کرده بود - ایرانی‌ها را از نظر تاکتیک‌پذیری مورد انتقاد قرار داد و گفت: «فوتبالیست‌های ایرانی به لحاظ تکنیکی و فیزیکی قدرتمند هستند و در سطح رشک برانگیزی قرار دارند. چیزی که آن‌ها فاقدش هستند و من در آن جای پیشرفت می‌بینم، توانایی تاکتیکی است. بازیکنان ایران هنوز در توانایی تاکتیکی آن‌قدرها خوب نیستند ولی در بلند مدت می‌توان آن را آموخت.»
طارمی هم در اتفاقی غیر منتظره که و بدون نام آوردن از سرمربی تیم ملی در توئیتر خود نوشت: «باید عرض کنم که بازیکنان ایرانی علاوه بر تکنیک فردی و جنگندگی و … از لحاظ دانش فوتبال و تاکتیک خیلی درک بالایی دارند ولی متاسفانه مشکلات جایی دیگر است. زنده‌باد ایران.»
ایسنا در این خصوص نوشت: او نامی از اسکوچیچ نیاورده بود اما پیداست که روی سخنش با دراگان اسکوچیچ است که بعد از بازی‌های تیم ملی مقابل سوریه، عراق، امارات و کره‌جنوبی که از قضا با پیروزی‌هایی هم همراه بود، مورد انتقاداتی از سوی کارشناسان قرار گرفته بود.
بعد از این صحبت‌ها آزمون، بهترین گلزن کنونی تیم ملی ایران در گفت‌وگویی سعی در جمع کردن اختلافات داشت و به مشکلات ترجمه اشاره کرد که به علت تغییر چندباره، احتمالا منظور اسکوچیچ را وارونه منعکس کرده است. هر چند اگر اسکوچیچ منظور دیگری داشت، شک و تردیدی در معنای جملات طارمی نیست.
 یکی دیگر از رسانه ها در این باره نوشت: پس از توئیت چندی پیش مهدی طارمی و به توصیه فدراسیون فوتبال، دراگان اسکوچیچ تلاش کرد رابطه خود با ستاره پورتو را بهبود ببخشد. برهمین اساس سرمربی کروات تیم ملی ایران شخصا با مهدی طارمی در پرتغال تماس گرفت تا ضمن توضیح در خصوص مصاحبه خودش با یک سایت در کرواسی با او صحبت کرده و سوء تفاهم به وجود آمده را مرتفع کند اما... ظاهرا هر چه قدر دراگان اسکوچیچ با مهدی طارمی تماس می‌گیرد ستاره پورتو جواب تلفن سرمربی تیم ملی را نمی‌دهد و پیام‌های مرد کروات هم افاقه نمی‌کند!
در ادامه دراگان اسکوچیچ از وحید هاشمیان درخواست می‌کند که با مهدی طارمی تماس بگیرد و ضمن گلایه بابت بی پاسخ گذاشتن تماس تلفنی سرمربی تیم ملی کمک کند سوء تفاهم به وجود آمده به پایان برسد. گویا در کمال تعجب ستاره ملی پوش و ایرانی پورتو جواب تماس تلفنی و پیغام وحید هاشمیان را هم نمی‌دهد تا این دو مربی تیم ملی به فکر وسط انداختن کریم باقری بیفتند. دراگان اسکوچیچ تصور می‌کند با توجه به سابقه آقا کریم در تیم ملی و پرسپولیس امکان ندارد مهدی طارمی جواب تلفن مربی سابق خودش را ندهد ولی باز هم تماس‌ها یک طرفه و بی فایده است!
شنیدیم مهدی طارمی که متوجه شده است کریم باقری به خاطر دراگان اسکوچیچ با او تماس گرفته، تماس مربی فعلی پرسپولیس و تیم ملی را هم بی جواب می‌گذارد! برهمین اساس سرمربی کروات تیم ملی تصمیم نهایی را می‌گیرد که قید مهدی طارمی را بزند چرا که آن توئیت و این رفتار توجیهی نداشته و باعث به وجود آمدن حواشی بیشتر در تیم ایران خواهد شد.
حشمت مهاجرانی سرمربی سالهای دور تیم ملی فوتبال ایران درباره خط خوردن مهدی طارمی از لیست تیم ملی پس از اختلافی که میان او و دراگان اسکوچیچ به وجود آمد، اظهار داشت: با توجه به اینکه در فضای ایران نیستم، از گوشه و کنار شنیدم که چه اتفاقاتی رخ داده بود. با این حال این وظیفه سرپرست تیم و دستیاران سرمربی بوده است که اجازه ندهند این مسائل حاشیه‌ای بین بازیکن و مربی به وجود بیاید.
وی افزود: در فوتبال ما مُد شده است که می‌گویند قبل از بازی انتقاد نکنید که حاشیه می‌شود و بعد از بازی هم می‌گویند تیم برنده شده است و نباید چیزی بگویید. شما نمی‌توانید منکر یکسری مسائل شوید که خصوصیات تیم حریف تاکتیک را به مربی نشان می‌دهد و انتخاب تاکتیک، مسئولیت بزرگی است که بر عهده مربی قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به تجربه بازیکنان تیم ملی گفت: بازیکنان تیم ملی تجربه بین‌المللی بالایی دارند که در میادین مختلف بودند و نمی‌توان گفت آن‌ها تاکتیک‌پذیر نیستند. این مسئله باید بیشتر بررسی شود و شاید یکسری صحبت‌ها که بعداً مشکل ایجاد کرد، حاشیه ایجاد کند، اما از نظر من بزرگ‌ترین تاکتیک باید دوستی و رفاقت باشد. ما تاکتیکی برتر از دوستی و رفاقت نداریم که این دوستی را سرپرست و مربی تیم باید ایجاد کنند.
سرمربی سابق تیم ملی با اشاره به اینکه رسانه‌ها نیز به‌عنوان بخشی تأثیرگذار به حل شدن مسئله میان اسکوچیچ و طارمی کمک کنند، اظهار داشت: امیدوارم این سوءتفاهم به هر صورت برای بازی‌های بعدی برطرف شود. دو سه هفته پیش صحبتی شده و به این صحبت پاسخ داده شده است، اما نباید به گذشته برگردیم و باید امیدوارم باشیم این مشکل برای بازی‌های بعدی حل شود.
فرشاد پیوس نیز در اظهار نظری خواهان دخالت فدراسیون در موضوع دعوت نشدن طارمی به تیم ملی شد.
او درباره خط خوردن مهدی طارمی از تیم ملی گفت: اسکوچیچ اشتباه کرده چون طارمی حرفی هم نزد و به نظر من فدراسیون فوتبال باید دخالت کند و مهدی طارمی را باید به تیم ملی برگرداند. ما به نظرات اسکوچیچ احترام می‌گذاریم اما لجبازی به درد تیم ملی نمی‌خورد. طارمی تجربه بالایی دارد و باید صحبت کنند تا این مشکل حل شود.
مهدی مهدوی‌کیا، مشاور فنی رئیس فدراسیون فوتبال هم در واکنش به اینکه اگر جای اسکوچیچ بود، چه رفتاری را با طارمی انجام می‌داد، گفت: «مربی کارش را می‌کند. تیم هم نتایج خوبی گرفته است. در همه جای دنیا این تنش‌ها هست. باید مدیریت شود تا آرامش تیم ملی بهم نخورد.»
اما خداداد عزیزی نظر دیگری دارد. او  با اشاره به اتفاقات روی داده میان اسکوچیچ و طارمی اظهار داشت: همانطور که اسکوچیچ می‌تواند آزادانه درباره تیم ملی ایران و بازیکنان شاغل در این تیم صحبت و نظرش را مطرح کند، مهدی طارمی و سایر بازیکنان هم می‌تواند بدون هیچ منعی درباره تیم ملی نظر شخصی خود را بیان کنند. طارمی اشتباهی مرتکب نشده که به واسطه آن فرصت حضور در تیم ملی را از دست بدهد بلکه اسکوچیچ مرتکب اشتباه بزرگی شد و قطعاً در صورت پافشاری بر این نظر تیم ملی ملی متضرر خواهد شد.
بهر حال فعلا طارمی برای این اردو و بازی با لبنان و سوریه غایب است اما بعد از این دو دیدار، زمان رویارویی با سایر رقبا فراخواهد رسید. مشخص نیست در شرایطی که سرمربی و مسئولان و مدیران فدراسیون سکوت اختیار کرده‌اند، چه زمانی این مشکل حل خواهد شد و طارمی چطور به قلب اسکوچیچ راه پیدا خواهد کرد! آیا بزرگان تیم ملی یا فدراسیون فوتبال زمینه بازگشت طارمی و آشتی دادن دادن اسکوچیچ با مهاجم تیم ملی را فراهم خواهند کرد یا این ماجرا سر دراز خواهد داشت؟
مدیررسانه‌ای تیم ملی فوتبال هم در این باره گفت که اسکوچیچ به زودی درباره ابهاماتی که درباره عدم دعوت از مهدی طارمی به وجود آمده است توضیح خواهد داد.
محمودرضا رضایی با اشاره به حواشی خط خوردن مهدی طارمی از لیست تیم ملی برای 2 بازی پیش رو مقابل لبنان و سوریه گفت: به نظر بنده اتفاق خاصی رخ نداده و این حوزه مربوط به سرمربی تیم ملی است. ایشان لیست بازیکنان مورد علاقه خود را در اختیار بنده یا روابط عمومی فدراسیون قرار خواهد داد و ما هم وظیفه اطلاع رسانی آن را برعهده داریم و اینکه بازیکنی در لیست ایشان باشد یا نه جزو اختیار آقای اسکوچیچ بوده و اگر نیاز به توضیح فنی باشد باید ایشان در رابطه با این موضوع صحبت کرده و توضیحات لازم را ارائه بدهند. به نظر من حرفه‌ای‌ترین کار را آقای اسکوچیچ انجام خواهد و امیدوارم رسانه ها تا آن زمان صبر کنند و از اظهارنظرهای اشتباه پرهیز کنند تا سرمربی تیم ملی در این باره توضیحات لازم را ارائه دهد.


محمدحسین یزدی
کد مطلب: 157546
برچسب ها: فوتبال
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *