۰
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۶
سخنگوی وزارت خارجه:

گروسی به‌زودی به تهران سفر می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه تاریخ سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به مدیر کل آژانس اعلام شده و وی به زودی به تهران سفر می‌کند، گفت: گروسی در این سفر علاوه بر رئیس سازمان انرژی اتمی با وزیر امور خارجه هم دیداری خواهد داشت.
گروسی به‌زودی به تهران سفر می‌کند
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه تاریخ سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به مدیر کل آژانس اعلام شده و وی به زودی به تهران سفر می‌کند، گفت: گروسی در این سفر علاوه بر رئیس سازمان انرژی اتمی با وزیر امور خارجه هم دیداری خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: امروز میزبان وزیر خارجه ترکیه در تهران هستیم و او علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود، با رییس جمهور هم دیدار و گفت و گو می‌کند.
 سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین از سفر مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به تهران خبر داد و درباره محور مذاکرات ایران با ترکیه در سفر وزیر خارجه این کشور به تهران گفت: تمرکز اصلی ما پیگیری برخی توافقات از قبل صحبت شده با ترکیه است.
 وی یادآورشد: وزیر خارجه ترکیه در این سفر علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود با رییس جمهوری هم دیدار خواهد کرد.
 به گفته خطیب زاده، گسترش روابط همکاری‌های اقتصادی، روابط مرزی، وضعیت در شامات، افغانستان و قفقاز از محورهای رایزنی‌های وزیر خارجه ترکیه در تهران خواهد بود البته امیدوارم وقت محدود، کفاف این دستور کار طولانی را بدهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعاهای رسانه‌های خارجی درباره نیروهای مستشاری ایران در سوریه گفت: خبرسازی رسانه‌های صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر موضوع تازه ای نیست. روابط ایران و سوریه از عمق و دامنه گسترده ای برخوردار است. فرمانده مستشاری ایران در سوریه مورد تقدیر وزیر دفاع سوریه قرار گرفت و مدالی دریافت کرد.
خطیب زاده یادآورشد: همه از روابط ایران و سوریه را  اطلاع دارند و این اظهارات چیز تازه ای نیست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به وسالی درباره افتتاح سد ایلیسو ترکیه و موضوع حقابه آن گفت: موضوعات مرزی و مربوط به مدیریت آب‌های مشترک یکی از موضوعات سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران است.
وی با اشاره به اهمیت موضوع آب در منطقه اظهار کرد: سد اشاره شده در رود دجله است که به خلیج فارس می ریزد و همه کشورهای پایین دست از آن متاثر می شوند.
این دیپلمات عالیرتبه کشورمان ادامه داد: بخشی از مدیریت جهانی آب داشتن رویکرد مشترک و طبیعت حقابه است. باید جهانی فکر کرد و مشترک تصمیم گرفت. چنین موضوعاتی را باید از نگاه و تصمیم منطقه ای مدیریت کرد چون در بلندمدت تاثیر منطقه ای خواهد داشت.
خطیب زاده خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه با بحران‌های زیست محیطی مواجه هستند و با ایجاد این سدها بحران‌ها شدیدتر شده و موجب افزایش ریزگردها می‌شود.
مراودات فنی ایران وآژانس مثل همیشه در مسیر خوبی قرار دارد
 سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران گفت: آقای گروسی مراودات بسیار نزدیک را هم با سازمان انرژی اتمی ما و هم دوستان ما در سفارت ایران در وین دارند.
از ایشان دعوت شده و تاریخ هم برای سفر ایشان پیشنهاد شده و به زودی انشاءالله ایشان عازم ایران خواهند بود و منتظر پاسخ ایشان هستیم.
 وی با بیان اینکه مراودات فنی ایران و آژانس مثل در مسیر بسیار خوبی در جریان است،‌ گفت: ایشان در این سفر هم اگر پاسخ تاریخ ما را بدهند، علاوه بر رئیس سازمان انرژی اتمی با وزیر امور خارجه هم دیداری خواهند داشت.
 خطیب زاده افزود: باید اجازه داد این روابط در مسیر عادی خودش این ادامه پیدا کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه مبنی بر اینکه‌آیا در سفر باقری به اروپا، طرفین درباره مذاکرات به جمع بندی رسیدند، گفت: بررسی ها به جمع بندی رسید و در گفت و گو با اعضای ۱+۴ درباره تاریخ مذاکرات به توافق رسیدیم‌.
وی با بیان اینکه بر اساس این جمع بندی،‌گفت و گوها  ادامه خواهد یافت، گفت: توافق این است که تحریم‌هایی که بعد از ۲۰۱۷ و خروج ترامپ از برجام به صورت یکجانبه و فراسرزمینی به مردم ایران تحمیل شد، یکجا برداشته شود.البته  اختلافاتی در ۶ دور مذاکره بوده که همه اینها مورد بررسی قرار گرفت.
خطیب زاده یادآور شد: نیت و حرف‌های ایالات متحده را شنیدیم که مایلند به اعضای ۱+۴ بپیوندند اما برای ما رفع تحریم‌ها، اطمینان از رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی مهم است که همه اینها در فرایند بررسی جمع بندی شده و در گفت و گوها مورد تاکید قرار گرفته است.
این دیپلمات عالیرتبه کشورمان همچنین درباره اظهارات فیصل فرحان وزیر خارجه عربستان مبنی بر متتفی نشدن برقراری کنسولگری دو کشور گفت: تحول جدیدی شکل نگرفته است و منتظر اراده جدی طرف مقابل هستیم.
وی درباره محور گفت و گوهای باقری در کشورهای اروپایی گفت: سفر معاون سیاسی وزارت خارجه به کشورهای اروپایی شامل انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا در جایگاه معاونت سیاسی انجام شد.اما چون آقای باقری مذاکره کننده ارشد هستند طبیعی است بخشی از گفت و گوها به مذاکرات وین اختصاص پیدا کرد.
سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین در پاسخ به ایرنا درباره بحث دریافت طلب ایران از این کشور و پیگیری این موضوع در سفر آقای باقری به انگلیس گفت: عمده بحث ما با انگلیس موضوع روابط دوجانبه است و یکی از موضوعات دوجانبه بدهی ۴ دهه ای انگلیس به ایران است که هر بار به هر بهانه ای این پرداخت به تعویق افتاده است.
خطیب زاده مسائل دوجانبه، منطقه و مذاکرات را سه محور گفت و گوهای باقری در اروپا عنوان کرد و گفت: معاون وزیر امور خارجه در این سفر با مسئولان روابط دو جانبه این کشورها هم نشست‌هایی داشته است.
اینکه گفتگوهای از چه جایی باید آغاز شود موضوعی بی‌اهمیت است/ رفع تحریم ها برای ما مهم است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات مقام آلمانی مبنی بر اینکه گفت و گوها از جایی باید آغاز شود که تفاهم نشد، گفت: آنچه برای ما مهم است این است که چگونه به توافق خوبی در وین دسترسی پیدا کنیم. اینکه از کجا گفت و گوها در وین شکل بگیرد موضوع کم اهمیت‌تر است.
وی ادامه داد: ایالات متحده باید رویکرد خود را برای اطمینان به ما تغییر دهد.
خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی درباره برگزاری رزمایش رژیم صهیونیستی و آمریکا و برخی کشورهای منطقه گفت: جمهوری اسلامی نسبت به ثبات در منطقه تاکید دارد و به دنبال این هستیم ثبات منطقه به هم نخورد. 
وی افزود: نفس اینکه برخی کشورهای منطقه با ریشه‌ ترور و ناامنی در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی همراه شوند، مذموم است اما اطمینان می‌دهم جمهوری اسلامی در سطحی از ثبات و اقتدار است که همه می‌دانند نباید به آن نزدیک شوند.
در حال آزادسازی تدریجی منابع کشور هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ آزادسازی سه و نیم میلیارد دلار از منابع ایران در خارج از کشور گفت: ما در شرایط تحریم اطلاعات ریز به کسی نمی‌دهیم البته بانک مرکزی اگر مصلحت بداند این موارد را خواهد گفت.
 خطیب زاده اظهار کرد: ما منابع متعددی در خارج از کشور داشتیم و داریم که خود شما عزیزان متوجه شدید که ما در حال آزادسازی تدریجی آنها هستیم و به صورت تدریجی هم وارد چرخه اقتصاد شدند. هم اینکه امروز کالای اقتصادی وارد کشور می‌شود یعنی همه اینها به تدریج وارد می‌شوند و تنها هم از یک منبع نبودند و اجازه بدهید در همین حد بسنده کنم.
 وی همچنین در پاسخ به  سوالی درباره ادعای گروگانگیری در یمن از اعضای سفارت آمریکا گفت: از جزییاتی که گفتید شخصا مطلع نیستم. اما انصارالله و دولت نجات ملی یمن تا امروز مسئول بوده و براساس این مسئولیت تا امروز کشور را به درستی اداره کرده است.
سفارتخانه‌های ایران پناهگاه مردم هستند 
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مشکل به وجود آمده برای جمعی از شهروندان ایرانی در مرز بلاروس و لهستان گفت: سفارتخانه‌های ما در کشورهای خارجی فارغ از هر ملاحظه‌ای که اتباع چگونه و چرا گرفتار شده‌اند، بعد از اینکه مشکلاتشان را متوجه می‌شوند به کمک این اتباع می‌شتابند.
وی افزود:همکاران ما فارغ از بی‌توجهی هموطنان به همه هشدارهای وزارت خارجه که بارها هشدار دادیم مراقب باشند، قاچاقچیان در دمای چندین درجه زیر صفر برخی را رها می کنند، به آنها کمک می‌کنند.
خطیب زاده تاکید کرد: سفارتخانه‌های ایران پناهگاه مردم هستند اما به مردم هشدار می‌دهم مراقب قاچاقچیانی باشند که با وعده‌های توخالی،  بعضا آنها را به جاهای خطرناک می‌برند که حتی نمی‌توانیم پیدایشان کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگار چینی درباره مذاکرات مجازی چین و ایالات متحده و تحریم چین توسط آمریکا و آیا این مذاکرات بر روابط ایران و چین تاثیر دارد، گفت: اگر ایالات متحده متوجه شود دنیا نمی‌تواند با یکجانبه گرایی این کشور به گروگان گرفته شود و به رویکرد همگرایی با جامعه جهانی روی بیاورد و اگر بپذیرد سلاح تحریم علیه کشورها به ویژه چین را نباید به کار بگیرد، قطعا دنیای بهتری پیش رو خواهیم داشت. باید دید کدام گفت و گوها به نتیجه عملی می‌رسد.
 دیپلمات عالیرتبه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره حضور نیروهای نظامی ترکیه در سوریه اظهار کرد: در روند استانه ایران، ترکیه و سوریه شریک هستند و قطعا در همین سفر وزیر خارجه ترکیه هم یکی از محورهای مذاکرات، روند استانه و موضوعات پیش رو است.
وی درباره امنیت مرزهای ایران و ترکیه گفت: مرزهای ایران و ترکیه در این منطقه بیش از ۴۰۰سال دارای ثبات بوده و مثال و الگویی است برای اینکه دو کشور چگونه می‌توانند مرزهای با ثبات داشته باشند.
خطیب زاده درباره سفر کاظمی قمی به کابل گفت: کاظمی قمی به عنوان نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در افغانستان انتخاب شد و این سفر هم در همین جایگاه  انجام می‌شود و گفت و گوهایی با هیات حاکمه افغانستان خواهد داشت.
وی با بیان اینکه مردم افغانستان به طور جدی در مضیقه هستند، گفت: تلاش کردیم مردم این کشور کمترین تاثیر را از خروج فاجعه بار آمریکا داشته باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: ما خیلی نگران افراط و رشد تروریسم هستیم که بدترین شکل تروریسم هم حمله به نمازگزاران است.
خطیب زاده یادآورشد: هیات حاکمه افغانستان مسئولیت دارد از مردم و گروه‌ها محافظت کند. متاسفانه گزارشی از حضور داعش در آنجا داریم که بسیار نگران کننده است.
کد مطلب: 157793
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *