کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پرتاب موشک از دل دریا توسط چین

24 آبان 1400 ساعت 13:52

چین در حال ساخت یک کشتی مخصوص برای پرتاب موشک از دریا به فضا است.


چین در حال ساخت یک کشتی مخصوص برای پرتاب موشک از دریا به فضا است.
به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، کشور چین با هدف افزایش ظرفیت پرتاب ماهواره و بازیابی قطعات موشک‌ها قصد دارد یک سکوی پرتاب در دریا بسازد.
این سکوی جدید ۱۶۲.۵ متر طول و ۴۰ متر عرض دارد و قرار است در بندر فضایی جدید چین در هایانگ در استان شاندونگ مورد استفاده قرار بگیرد.
انتظار می‌رود این کشتی جدید در سال ۲۰۲۲ آغاز به کار کند.
به گفته‌ی کانال‌های شبکه اجتماعی این بندر، این کشتی دارای تجهیزات پشتیبانی پرتاب خواهد بود و می‌تواند پرتاب موشک‌ لانگ مارچ ۱۱، موشک‌های تجاری بزرگ‌تر مانند اسمارت دراگون(Smart Dragon) و در آینده موشک‌هایی با سوخت مایع را تسهیل کند.
از این کشتی می‌توان برای بازیابی مرحله اول موشک‌ها در آینده احتمالا با روشی مشابه بازیابی بخش‌هایی از موشک فالون ۹ و سوپرهوی شرکت اسپیس‌ایکس، استفاده کرد.
چین تاکنون دو پرتاب از میان آب‌های دریای زرد انجام داده است که آخرین آن در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ انجام گرفت. این ماموریت‌ها چین را تبدیل به سومین کشوری کرد که پرتاب‌هایی از دریا به فضا انجام داده‌اند. دو کشور دیگری که موفق به انجام چنین کاری شدند روسیه و ایالات متحده آمریکا هستند.

پیمانکار اصلی سفرهای فضایی چین در ابتدای سال جاری اعلام کرد که دو تا سه پرتاب دریایی توسط موشک لانگ مارچ ۱۱ انجام خواهد شد اما تاکنون هیچ پروازی به وقوع نپیوسته است و مشخص نیست که دلیل تاخیر این پروازها ساخت سکوی پرتاب آبی جدید است یا خیر.
تاکنون در سال جاری چین ۴۱ پرتاب فضایی انجام داده است و رکورد پرتاب مداری ملی خود در یک سال را شکسته است. ایالات متحده نیز ۳۹ پرتاب داشته است.
با ظهور شرکت‌های تجاری جدید و شبکه‌های ماهواره‌ای گسترده در حال ساخت و همچنین آماده‌سازی ایستگاه‌های فضایی، پرتاب از دریا راه‌های بیشتری برای رسیدن به مدار فراهم می‌کند.
پرتاب از دریا مزایای دیگری نیز برای چین دارد. مکانیابی انعطاف‌پذیر به انتخاب مسیرهایی که از فراز سایر کشورها عبور نمی‌کند کمک می‌کند و همچنین چین می‌تواند از عدم برخورد بقایای موشک به خشکی اطمینان حاصل کند. بقایای موشک‌های چین گاهی اوقات به خشکی برخورد می‌کنند و گاهی این خشکی‌ها نزدیک به مناطق پر جمعیت هستند.
سکوی دریایی امکان پرتاب موشک در فاصله‌ای نزدیک به خط استوا را فراهم می‌کند. از آن جا که سرعت حرکت وضعی زمین در این نقطه بیشتر است سوخت کمتری برای رسیدن به مدار استفاده می‌شود.
پروژه بندر شرقی چین به رهبری آکادمی فناوری وسایل نقلیه پرتابی (CALT) انجام می‌شود.


کد مطلب: 157797

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/157797/پرتاب-موشک-دل-دریا-توسط-چین

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir