۰
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۰

دیدار مجازی روسای جمهور آمریکا و چین

نشست مجازی چهار ساعته رهبران چین و آمریکا با سلام گرم از سوی هر دو آغاز شد و شی جینپینگ، به بایدن گفت که از دیدن "دوست قدیمی" خود خوشحال است. بایدن به نوبه خود گفت: شاید باید رسمی‌تر شروع کنم، اگرچه من و شما هرگز با یکدیگر رسمی نبوده‌ایم.
دیدار مجازی روسای جمهور آمریکا و چین
نشست مجازی چهار ساعته رهبران چین و آمریکا با سلام گرم از سوی هر دو آغاز شد و شی جینپینگ، به بایدن گفت که از دیدن "دوست قدیمی" خود خوشحال است. بایدن به نوبه خود گفت: شاید باید رسمی‌تر شروع کنم، اگرچه من و شما هرگز با یکدیگر رسمی نبوده‌ایم.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت: ما دو تا همیشه بسیار صادقانه و صمیمانه با یکدیگر ارتباط برقرار کرده‌ایم.
شی هم گفت که دو کشور باید «ارتباطات» را بهبود بخشند و «با هم» با چالش‌ها روبرو شوند.
رسانه‌های دولتی چین گفتند که او همچنین گفت که روابط سالم چین و آمریکا برای رویارویی با چالش‌های جهانی مانند تغییرات آب و هوایی و کووید-19 ضروری است.
شی گفت: بشریت در دهکده‌ای جهانی زندگی می کند و ما با چالش‌های متعددی روبرو هستیم. چین و ایالات متحده نیاز به افزایش ارتباطات و همکاری دارند. من آماده همکاری با شما هستم، آقای رئیس جمهور، تا روابط چین و آمریکا را در جهتی مثبت به جلو ببرم. او همچنین خواستار احترام متقابل شد، انتقادی ضمنی از نحوه مدیریت روابط دولت بایدن.
بایدن نیز در ابتدای این نشست گفت که"هر دوی آن‌ها (شی و بایدن) به عنوان دو رهبر مسئولیت دارند اطمینان حاصل کنند که روابط بین چین و ایالات متحده به درگیری آشکار تبدیل نشود".
به گفته بایدن، رقابت بین دو کشور، خواه خواسته یا ناخواسته، نباید به درگیری تبدیل شود.
بایدن به شی گفت : ما باید با عقل سلیم در جایی که با هم اختلاف داریم، شفاف و صادق باشیم و در جایی که منافع ما تلاقی می‌کند، با هم کار کنیم، به ویژه در مورد مسائل حیاتی جهانی مانند تغییرات آب و هوایی. به نظر می رسد مسئولیت ما، به عنوان رهبران چین و ایالات متحده، این است که اطمینان حاصل کنیم که رقابت بین کشورهایمان، چه خواسته یا ناخواسته، به درگیری تبدیل نشود.  ما معتقدیم - و من و شما در این مورد صحبت کرده ایم - همه کشورها باید طبق یک قاعده در این مسیر بازی کنند و به همین دلیل است که آمریکا همیشه از منافع و ارزش‌های  متحدان و شرکای خود دفاع می کند. به نظر می رسد که اظهارات بایدن اشاره‌ای به تایوان باشد - نقطه اختلاف فزاینده بین هر دو کشور.
شی در سخنان آغازین خود لحنی آشتی جویانه داشت و گفت: اگرچه ما نمی توانیم همدیگر را رو در رو ببینیم، اما این نیز بد نیست. از دیدن دوست قدیمی‌ام بسیار خوشحالم.
شبکه تلویزیونی دولتی چین گزارش داد که شی «آمادگی خود را برای همکاری با بایدن برای ایجاد اجماع و برداشتن گام‌های فعال برای حرکت رو به جلو در جهت مثبت ابراز کرد. »
به گفته رسانه‌های دولتی چین، شی به بایدن گفت که زمین برای توسعه چین و آمریکا به اندازه کافی بزرگ است و رهبران نباید بازی‌های حاصل جمع صفر را انجام دهند. 
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، مشاور امنیت ملی، جیک سالیوان، وزیر خزانه داری، جانت یلن، کرت کمپبل، هماهنگ کننده هند و اقیانوس آرام، لورا روزنبرگر و جان سین، مدیر ارشد چین، در کنار بایدن در این دیدار حضور داشتند.
شی برای سخنان مقدماتی به تنهایی روی پرده ظاهر شد، اما طبق یک لیست رسمی، دیگر شرکت کنندگان چینی عبارت بودند از دینگ ژوئینگ، دبیر کل حزب کمونیست، معاون نخست وزیر لیو هه، یانگ جیچی، رئیس روابط خارجی حزب و  وانگ یی، وزیر خارجه و معاونش، زی فنگ.
بر اساس گزارش ها، بایدن به شی گفت که ایالات متحده به سیاست "چین واحد" پایبند است و از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند.
هم واشنگتن و هم پکن تاکید کرده‌اند که نباید به نتایج فوری مهم این نشست امیدوار بود.
این سومین باری است که این دو رهبر از زمان تحلیف بایدن در ژانویه با هم صحبت می کنند. شی تقریباً دو سال است که از زمان شیوع همه‌گیری کووید-19، چین را ترک نکرده است. روابط چین و آمریکا برای هر دو طرف و جهان گسترده‌تر حیاتی است، به طوری که پکن مکررا از دولت جدید واشنگتن خواسته است تا روابطی را که در دوران سلف بایدن، دونالد ترامپ، بدتر شده بود، بهبود بخشد.
کد مطلب: 157823
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *