۰
سه شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۸

شنیدن صداهایی گمشده در تاریخ در «پنهان»

سپیده ابطحی فیلمساز می‌گوید مهاجرت در ایران یک مساله جدی است و حداقل در 20 سال اخیر بعد از هر دوره انتخابات کشور با موج خروج نخبه ها و افراد عادی که ترک وطن می کنند، روبه رو بوده است به همین دلیل مستند «برندگان» حتما باید دیده شود. 
شنیدن صداهایی گمشده در تاریخ در «پنهان»
سپیده ابطحی فیلمساز می‌گوید مهاجرت در ایران یک مساله جدی است و حداقل در 20 سال اخیر بعد از هر دوره انتخابات کشور با موج خروج نخبه ها و افراد عادی که ترک وطن می کنند، روبه رو بوده است به همین دلیل مستند «برندگان» حتما باید دیده شود. 
سپیده ابطحی فیلمساز و تدوینگر در گفتگو با مردم سالاری آنلاین با اشاره به اینکه مسایلی مانند مهاجرت و جلای وطن و ملیت مفاهیمی هستند که بهم مربوط می شوند، درباره بسته مستند «پنهان_برندگان» که این روزها روی پرده سینماهای هنروتجربه است، بیان کرد: زمانی که یک نفر درباره دیوار برلین، مرزبندی و ملیت صحبت می کند قطعا توجه ذهن به سمت بقیه مفاهیم مانند مهاجرت نیز هدایت می‌شود بنابرین تصور من این است که اکران این دو مستند در یک بسته فکر درستی بوده است و مخاطب را با خود همراه می کند. 
وی ادامه داد: مستندهای «پنهان» به کارگردانی شیرین برق نورد و «برندگان» به کارگردانی امید عبدالهی روی سوژه‌های خوبی متمرکز شده‌اند به عنوان مثال «برندگان» به مهاجرت پرداخته است، مساله ای که هر ایرانی بعد از انقلاب 57 بارها و بارها به شکل های گوناگون با آن مواجه شده است البته بستگی دارد از چه نسلی می آید و چه چیزهایی را تجربه کرده است اما اغلب و در بهترین حالت جنگ و تنگناهای سیاسی باعث شده است که مهاجرت مورد توجه قرار بگیرد و انگار تبدیل به بخشی از سرنوشت ما شده است که به مقوله مهاجرت و ترک وطن فکر کنیم.
مشاور کارگردان مستند «میدان جوانان سابق» تاکید کرد: فیلم‌های بسیار کمی را در سینمای داستانی و مستند می شناسم که روی این موضوعات کار کرده باشند اگرچه این موضوعات زنده هستند و به جراحاتی می‌مانند که ادامه دارد و هنوز درمان نشده است در حقیقت باید به این مسایل پرداخت و داستان افراد را روایت کرد تا دید مخاطب چه چیزی را از آن برداشت می کند. 
ابطحی با اشاره به اینکه هر 2 فیلمساز موفق بوده اند من را به عنوان یک تماشاگر با مستندهای خود همراه کنند، درباره مستند «پنهان» گفت: مخاطب با این مستند به گونه‌ای همراه می‌شود که انگار خود پای دیوار برلین راه می رود و صداهایی را می شنود که  گمشده در تاریخ هستند در حقیقت یک جور مراقبه تاریخی در این مستند اتفاق می‌افتد همچنین از طریق مولف خاطره ها و خرده داستان‌هایی با مخاطب به اشتراک گذاشته می‌شود تا اجازه پیدا کند که خود به این امر دچار شود و با کمال میل پای دیوار راه برود.  
وی ادامه داد: نحوه مواجه دوربین فیلمبردار با دیوار برلین که مانند عابری است که به ظاهر اتفاقی گذر می کرده اما امری تاریخی با او به اشتراک گذاشته می‌شود، برای من تجربه جذاب، شاعرانه و کاملی را در «پنهان» رقم زد این مستند ورای مرزها مخاطب را دعوت می کند تا ببیند جهان پیرامونش چه دیوارهای ناپیدایی دارد و اگر می‌بیند آیا می تواند با آن مواجه شود و از آن عبور کند یا نه.  
این تدوینگر با بیان اینکه در «برندگان» هم کارگردان موفق شده است او را به عنوان تماشاگر با هفت خوان مهاجرت مواجه کند، اظهار کرد: این مستند مخاطب را با دنیایی که برای خودش ساخته است، تصمیمی که برای مهاجرت می‌گیرد و غم ها و شادی هایی را تجربه می کند، مواجه می سازد اما سوال من اینجاست که چرا ما هر 8 سال یکبار با مقوله مهاجرت مواجه می شویم.
ابطحی افزود: همچنین بسیار تعجب می کنم که «برندگان» در دولت تدبیر و امید که ما به آن رای دادیم به حصر رفت و حال که دولتی بر سر کار آمده که اقتدارگراتر، سختگیرتر و ایدئولوژیک تر از دولت قبلی است، این مستند اکران شده است. اصلا چرا باید این فیلم دچار سانسور و حذف شده باشد در حالی که باید به مقوله مهاجرت به صورت جدی فکر کنیم. 
وی تاکید کرد: مهاجرت در ایران یک مساله جدی است و کشور ما حداقل در 20 سال اخیر بعد از هر دوره انتخابات با موج خروج نخبه ها و افراد عادی که ترک وطن می کنند، روبه رو بوده است به همین دلیل مستند «برندگان» حتما باید دیده شود و حتی زودتر هم باید اکران می شد.
ابطحی در پایان خاطرنشان کرد: دردناک است که وقایع تلخی را با فکر کردن به مقوله مهاجرت مرور کنیم به همین دلیل این مستندها سانسور می‌شوند چراکه هیچ دولت و حکومتی نمی خواهد بگوید سرزمین من به گونه ای است که مهاجرت در آن زیاد اتفاق می افتد بنابراین فکر می کنم دلیل اینکه این مستند اهمیت دارد این است که از چیزی صحبت می کنم که راز مگوست و نباید درباره آن حرف زد. توصیه من به مخاطبان سینما این است که «برندگان» را حتما ببینند چراکه بسیاری از افراد به مهاجرت فکر می کنند و این روزها به لحاظ تاریخی بیشتر از همیشه نیاز داریم تا با مقوله مهاجرت روبه رو شویم.
کد مطلب: 158036
برچسب ها: فیلم مستند
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *