۰
پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۵۸

واشنگتن مقابل آنکارا کوتاه آمد

ترکیه اعلام کرد که آمریکا درخواست جدیدی برای کاهش خرید نفت این کشور از ایران مطرح نکرده است.
تانر ییلدیز - وزیر انرژی ترکیه - گفت: آنکارا درخواست تازه‌ای از واشنگتن برای کاهش خرید نفت از ایران دریافت نکرده و سطح کنونی واردات نفت از ایران را ادامه خواهد داد.
ییلدیز گفت: هیچ درخواست جدیدی از سوی آمریکا به منظور کاهش واردات نفت از ایران وجود ندارد. ما طبق روال فعلی به خرید نفت خام از ایران ادامه خواهیم داد.
آمار رسمی تجاری ماه گذشته نشان داد که واردات نفت ترکیه از ایران در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر کاهش یافته و به ۷۵ هزار و ۲۸۱ بشکه در روز رسیده است.
از سوی دیگر ترکیه ۹۰ درصد صادرات گاز ایران را به خود اختصاص می‌دهد و ایران پس از روسیه دومین تامین کننده گاز ترکیه است.
وزیر انرژی ترکیه در جمع خبرنگاران در مجلس گفت: ترکیه در این خصوص مذاکرات را با آمریکا انجام داده و واشنگتن با مستثنی شدن واردات گاز ترکیه از ایران از تحریمها موافقت کرده است.
وی افزود: به آنها گفتیم اگر بگویید که از ایران گاز نخریم، این یک تحریم علیه ترکیه خواهد بود نه ایران. آنها موافقت کردند که توافقنامه‌ها در زمینه گاز طبیعی را از تحریمها مستثنی کنند.
ییلدیز گفت: ترکیه در ازای گاز وارداتی از ایران لیره می‌پردازد و تهران با استفاده از لیره از این کشور طلا می‌خرد. این محموله‌های طلا ابتدا به دوبی و از آنجا به ایران منتقل می‌شوند.
واشنگتن در ماه ژوئن ترکیه و شش کشور دیگر را در ازای کاهش ۲۰ درصدی خرید نفت از ایران، به مدت شش ماه از تحریم‌های مالی ناشی از تجارت نفت با ایران معاف کرد.
وزیر انرژی ترکیه همچنین گفت: سرمایه‌گذاری‌های ترکیه در عراق در زمینه انرژی طبق برنامه ادامه دارد.
ییلدیز این سخنان را در شرایطی مطرح کرد که روز گذشته دولت عراق به هواپیمای حامل وی به مقصد کردستان عراق برای حضور در یک کنفرانس، اجازه فرود نداد.
دولت مرکزی عراق با دولت منطقه کردستان در خصوص حقوق نفت و اراضی اختلاف دارد و از اقدامات اخیر ترکیه برای برقراری مناسبات نزدیک با کردها خشمگین است.
کد مطلب: 15808
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *