۰
يکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۳۴

درخواست‌های جامعه معلولان از شورای شهر

مدیرعامل جامعه معلولان خراسان رضوی مناسب‌سازی شهر، فرهنگ‌سازی در زمینه بهره‌مندی بهتر معلولان و رفتار بهتر با آنان و همچنین احیای برخی مصوبات از این قشر را از عناوین درخواست‌های جامعه معلولان از شورای شهر مشهد دانست.
درخواست‌های جامعه معلولان از شورای شهر
 مدیرعامل جامعه معلولان خراسان رضوی مناسب‌سازی شهر، فرهنگ‌سازی در زمینه بهره‌مندی بهتر معلولان و رفتار بهتر با آنان و همچنین احیای برخی مصوبات از این قشر را از عناوین درخواست‌های جامعه معلولان از شورای شهر مشهد دانست.
محمد ایمانی‌راد در چهاردهمین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که امروز در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: جامعه معلولان خراسان رضوی از سال ۵۶ به عنوان سازمان مردم نهاد و متکی به افراد دارای معلولیت آغاز به فعالیت کرده است. در حال حاضر این مجموعه در سطح مشهد حدود ۴۵۰۰ عضو دارد و فعالیت‌هایی مانند برگزاری کلاس‌های تئاتر، مشاوره و... برای افراد دارای معلولیت در دستور کار این جامعه است.
وی با بیان اینکه هنوز هم معلولان مشکلات عدیده‌ای برای زندگی در شهر دارند، ادامه داد: بخش عمده این مشکلات مربوط به قابلیت در دسترس بودن و همچنین ایجاد فرصت‌های دسترسی به همه اماکن است. امروز در دنیا دسترس‌پذیری به عنوان یکی از استانداردهای پیشرفت شهرها در نظر گرفته می‌شود.
مدیر عامل جامعه معلولان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از همین منظر هر سال شهرهای مختلف دنیا از جهت میزان دسترس‌پذیری بررسی و بهترین‌ها معرفی می‌شود؛ مثلا در سال ۲۰۱۸ برلین، پایتخت آلمان، به عنوان شهری که توانسته دسترس‌پذیری خود را به ۹۴ درصد برساند، معرفی شد. متاسفانه در شهر مشهد علی‌رغم تلاش‌های خوب همچنان مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد.
ایمانی‌راد افزود: شهر مشهد در زمینه مناسب‌سازی چندین سال در سطح کشوراول بود اما آنچه تاکنون انجام شده در برابر آنچه هنوز پیاده نشده، قابل قیاس نیست. باید توجه داشت همه حتی سالمندان در شهر دسترس‌پذیر زندگی راحت‌تری دارند. برخی تصور می‌کنند موضوع دسترس‌پذیری فقط مربوط به معلولان است اما این دیدگاه صحیح نیست و دست‌پذیری امکانی است که باید برای همه از جمله سالمندان فراهم باشد.
وی یادآور شد: نباید از یاد برد که امکان دسترس‌پذیری در شهر یک لطف نیست بلکه یک وظیفه بر ‌جای مانده از گذشته است. امیدواریم کسانی که این حق از آنان سلب شده، بتوانند حقوق خود را استیفا کنند.
مدیر عامل جامعه معلولان خراسان رضوی با اشاره به تصویب لایحه حمایتی از افراد دارای معلولیت در سطح شهر بیان کرد: یکی از مسائلی که بعضا به چشم می‌خورد این است که عملیات و نتیجه اجرای برخی طرح‌ها با آنچه در نقشه وجود داشته متفاوت است؛ مثلا در نقشه یک پروژه احداث رمپ تعریف می‌شود اما پس از اجرای پروژه رمپ مزبور قابل استفاده نیست و پیمانکار در اجرای پروژه مزبور تنها از خود رفع تکلیف کرده است. بهتر است برای جلوگیری از بروز این مشکلات قبل از افتتاح پروژه‌ها یک متخصص یا کسی که دارای تجربه معلولیت است، از آن دیدن کند تا مشکلات موجود قبل از بهره‌برداری رفع شود.
ایمانی‌راد با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی در زمینه بهبود امکانات سطح شهر برای معلولان بیان کرد: شهرداری‌ها به عنوان یکی از موثرین بهبود مولفه‌های فرهنگی در هر شهری شناخته می‌شوند. توقع ما از شورا و شهرداری مشهد این است که این فرهنگ‌سازی را تنها محدود به ایام روز جهانی معلولان نکنند بلکه در طول سال چنین فعالیت‌هایی را دنبال نمایند. به عنوان مثال ممکن است یک راننده خودروی خود را در مسیر نابینایان پارک کند؛ در واقع احتمالا او اطلاع دقیقی ندارد یک فرد معلول قرار است از آن مکان استفاده کند. به همین دلیل اگر به شهروندان آموزش‌های لازم ارئه شود داده شود، چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد.
وی افزود: همچنین یکی از دیگر از مشکلات ما این است که برخی بخشنامه‌ها در دوره‌های گذشته شورا تصویب شده اما یا بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده یا به هر دلیل دیگری اجرا نشده است. بنابراین بهتر است اجرای این مصوبات برسی مجدد شود. علاوه بر این گاهی پیش آمده که خیلی از فرصت‌های شغلی از معلولان گرفته می‌شود. در این زمینه اگر شورا می‌تواند از افراد دارای معلولیت استفاده کند، بهتر است این کار را انجام دهد.
کد مطلب: 158218
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *