۰
جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۰۵

دعوت به اعتصاب عمومي در تونس

" حسين العباسي " دبير كل اتحاديه مشاغل تونس گفت : انتظار داشتيم اعضاي دولت ، مخالفان و احزاب حاكم در مراسم سالروز ترور فرحات حشاد حضور يابند؛ اما دشمنان آزادي ، دمكراسي و عدالت اجتماعي چهره خود را نشان دادند و در اين روز تلاش خود را براي ضربه زدن به اتحاديه كه اهرمي فشار براي دولت قلمداد مي شود ، به كار بستند.
العالم: در پي درگيري ميان طرفداران جنبش النهضه تونس با كاركنان اصناف و مخالفان دولت ، اتحاديه عمومي مشاغل تونس با محكوم كردن اقدام هاي خشونت آميز ، تهديد كرد كه دست به اعتصاب عمومي خواهد زد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه العالم در شرايطي كه در آستانه دومين سالگرد انقلاب تونس ، بحران سياسي و اجتماعي اين كشور را فرا گرفته است ، ترتيب دهندگان مراسم شصتمين سالرور ترور " فرحات حشاد" بنيانگذار اتحاديه مشاغل تونس ، اميدوار بودند اين مراسم در فضايي آرام و به طور مسالمت آميز برگزار شود؛ اما با آغاز درگيري ميان طرفداران جنبش النهضه و كاركنان اتحاديه مشاغل و نيزآنهايي كه خواهان سرنگوني دولت هستند ، اين مراسم به خشونت كشيده شد.

اتحاديه عمومي مشاغل تونس اين حادثه را خطرناك دانست و اعلام كرد: چنين حوادثي باب درگيري ميان اتحاديه را با جنبش النهضه مي گشايد.

به باور اتحاديه مشاغل تونس ، دولت درصدد تسليم كردن اين سازمان مهم در برابر خواسته هاي خود است .

" حسين العباسي " دبير كل اتحاديه مشاغل تونس گفت : انتظار داشتيم اعضاي دولت ، مخالفان و احزاب حاكم در مراسم سالروز ترور فرحات حشاد حضور يابند؛ اما دشمنان آزادي ، دمكراسي و عدالت اجتماعي چهره خود را نشان دادند و در اين روز تلاش خود را براي ضربه زدن به اتحاديه كه اهرمي فشار براي دولت قلمداد مي شود ، به كار بستند.

راهپيمايي كه قرار بود به سمت ميدان القصبه " مزار فرحات حشاد" برگزار شود ، تا پراكنده شدن طرفداران دولت از سوي نيروهاي امنيتي به سبب بيم از تكرار درگيري ها، به تاخير افتاد .

" طاهر ذاكر" از جمله فعالان اتحاديه مشاغل تونس در اين باره به شبكه خبري العالم گفت: گروههاي موسوم به انجمن "حمايت از انقلاب "، با شعار "پاكسازي اتحاديه "درصدد حمله به اين اتحاديه برآمدند .

به گفته طاهر ذاكر ، شبه نظاميان حزب حاكم تشكيل دهنده اعضاي اين انجمن و ايفاگر نقش موازي با دستگاه حاكمه هستند.

تونس ي ها كه تا پيش از اين خواستار پاكسازي دستگاه حاكمه از وجود بازماندگان نظام سرنگون شده زين العابدين بن علي بودند؛ امروز به دو دسته تقسيم شده اند كه يك گروه پاكسازي اتحاديه عمومي مشاغل تونس و گروهي هم سرنگوني كامل دولت را خواهانند.

درهمين حال اتحاديه عمومي مشاغل تونس، اصلي ترين اتحاديه صنفي اين كشور با انتشار بيانيه اي در صفحه فيس بوك خود براي برگزاري اعتصاب عمومي در سرتاسر كشور در سيزدهم دسامبر (۲۳ آذر) فراخوان داد.

اين اتحاديه مي گويد در نظر دارد به حمله سازماندهي شده روز سه شنبه مهاجمان حامي دولت به مقر اين اتحاديه در پايتخت تونس اعتراض كند.

اتحاديه عمومي مشاغل تونس تاكنون دو بار، يك بار در سال هزار و نهصد و هفتاد و هشت و بار دوم در دوازدهم ژانويه دو هزار و يازده يعني دو روز پيش از سقوط حكومت زين العابدين بن علي براي اعتصاب عمومي فراخوان داده است.

خواسته اصلي اتحاديه عمومي مشاغل تونس انحلال «اتحاديه محافظت از انقلاب»، گروهي از لباس شخصي هاي حامي دولت است كه به گفته اين اتحاديه، در خشونت ها عليه مقر اين اتحاديه دست دارند.

اين اتحاديه با نيم ميليون عضو، بزرگترين سازمان تونس است. اين سازمان در مبارزه با استعمار فرانسه و نيز در براندازي حكومت بن علي نقشي كليدي ايفا كرد.

حزب اسلامگراي النهضه كه قدرت حاكم را در تونس در اختيار دارد، اتحاديه عمومي مشاغل را به مداخله در سياست هاي دولت و دست داشتن در تنش هاي اجتماعي در سرتاسر كشور متهم مي كند.

گروهی از فعالان وابسته به جنبش النهضه الاسلامی تونس روز گذشته به تظاهرات اتحادیه عمومی کارگران تونس حمله کردند که این حمله منجر به زخمی شدن دهها تن شد.

اتحادیه عمومی کارگران تونس که بزرگترین اتحادیه کارگری در این کشور به شمار می رود، روز گذشته برای برگزاری سالگرد ترور «فرحات حشاد» بنیانگذار این اتحادیه روبروی مقر این اتحادیه تجمع کرده بودند که مورد هجوم گروهی وابسته به نهضت اسلامی تونس واقع شدند.

پلیس تونس پس از وقوع درگیری ها، وارد عمل شد اما درگیری ها منجر به زخمی شدن دهها تن از شرکت کنندگان در این تجمع انجامید.

در همین حال وزارت کشور تونس با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: شماری از اعضای اتحادیه عمومی کارگران تونس روز سه شنبه در میدان «محمد علی» و و گروهی دیگر از شهروندان که اغلب آنها از اعضای انجمن صیانت از انقلاب این کشور بودند در این مکان تجمع کردند که تجمع آنها به خشونت و پرتاب سنگ و چوب به طرف یکدیگر منجر شد.
کد مطلب: 15826
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *