۰
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۳۷

ایران جدی است

طی روزهای گذشته هیات مذاکره کننده ایرانی در وین با تاکید بر اینکه خواهان برگزاری یک مذاکره جدی برای لغو تحریم های غیر قانونی و ظالمانه آمریکا است، وارد گفتگو با نمایندگان 4+1 گردیده است.
ایران جدی است
طی روزهای گذشته هیات مذاکره کننده ایرانی در وین با تاکید بر اینکه خواهان برگزاری یک مذاکره جدی برای لغو تحریم های غیر قانونی و ظالمانه آمریکا است، وارد گفتگو با نمایندگان 4+1 گردیده است.
به گزارش ایسنا، حسن اوجی، کارشناس مسائل بین الملل در یادداشتی در این باره نوشت: در گفت‌وگوی تلفنی اخیر رییس جمهور کشورمان با رییس جمهور فرانسه، ایشان تاکید کرد که "تحریم‌ها نتوانسته مسیر پیشرفت ایران را متوقف کند و امروز همه دنیا می‌دانند ناقضان برجام چه کسانی هستند و آن ها باید به تعهدات خود بازگردند."
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در گفتگوی تلفنی با گوترش دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که جمهوری‌ اسلامی ایران با وجود بدعهدی و بی‌عملی آمریکا و سه کشور اروپایی، با حسن‌نیت و جدیت وارد مذاکرات شده ‌است. وی بر لزوم بازگشت طرف‌های مقابل به تعهدات کامل خود در برجام تأکید کرد و افزود، در این صورت است که ایران نیز اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد.
علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین نیز در دیدار با نمایندگان روسیه و چین اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران با یک اراده جدی و تدارک قوی برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه وارد گفت‌وگوها شده است.
اظهارات فوق عزم جدی جمهوری اسلامی ایران را برای لغو تحریم‌های غیر قانونی نشان می دهد. در همین راستا، نشست های کارشناسی در زمینه لغو تحریم ها و سپس موضوع فعالیت های هسته‌ای آغاز گردیده و طرفین با جدیت برای دسترسی به توافق مذاکرات خود را ادامه خواهند داد.
ایران به عنوان کشوری متعهد در زمینه اجرای تعهدات بین المللی، در طول تاریخ خود همواره خود را ملزم به تعهدات بین المللی و تاریخی خود دانسته است اما در ارتباط با برجام، علیرغم آنکه ایران خود را ملزم به رعایت مفاد آن نموده بود، آمریکا با نقض تعهدات خود و خروج از این توافق، اقدام به بازگرداندن تحریم های لغو شده و افزایش تحریم های جدید علیه ایران نمود. با این حال، ایران هوشمندانه همچنان در برجام باقی ماند و تعهدات خود را ادامه داد و صحنه بین الملل را به گونه‌ای رقم زد که آمریکای دوره ترامپ در عرصه بین المللی و سازمان ملل منزوی گردید. هم اکنون نیز کشورمان تصمیم جدی دارد تا در گفتگو با طرفهای مقابل نسبت به احیای برجام اقدام کرده و زمینه را برای رفع تحریم های ظالمانه امریکا علیه مردم ایران فراهم کند.
در شرایط فعلی توپ در زمین آمریکا و طرفهای غربی است. ولی چنانچه دموکرات ها می خواهند به سرنوشت ترامپ دچار نشوند، بایستی هرچه زودتر زمینه بازگشت به برجام و لغو تحریم های غیرقانونی علیه ایران را فراهم نماید. جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده که در مقابل زورگویی مقاومت کرده و پیشرفت های هسته ای صلح آمیز خود را با جدیت دنبال خواهد کرد. در جریان مذاکرات وین نیز ایران بدنبال حقوق هسته ای خود بر اساس قوانین بین المللی و رفع کامل تحریم های تحمیلی آمریکا می باشد.
از طرف دیگر، ایران بدنبال ضمانت عدم خروج طرف مقابل از تعهدات و لزوم جبران ضرر و زیان‌های وارده به اقتصاد خود بواسطه خروج ترامپ از برجام می باشد.آمریکا و کشورهایی که بعد از خروج ترامپ از برجام مبادرت به نقض تعهدات خود کرده و با اعمال تحریم‌های ظالمانه، فشارهای اقتصادی مضاعفی را به مردم ایران وارده کرده اند، بایستی ضمن جبران خسارت های وارده به ایران و عدم تکرار چنین اقداماتی در آینده، ضمانت های اجرایی برای عدم خروج مجدد از تعهدات خود ارائه دهند.
بدیهی است توافق میان ایران و 4+1 و اجرایی شدن مفاد برجام و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی آن، کمک بزرگی به حل بحران های منطقه ای و برقراری ثبات در منطقه خاورمیانه نیز خواهد کرد. اولویت دولت جدید جمهوری اسلامی ایران تنش زدایی در منطقه و  تعامل سیاسی و اقتصادی و فرهنگی با همسایگان و سایر کشورهای جهان می باشد. طرفهای مقابل باید بدانند که دولت ایران برای پیشبرد مذاکرات وین، بگونه ای که منافع ملت ایران تامین گردد، بسیار جدی است و در این راه حمایت همه آحاد مردم کشور برای احقاق حقوق حقه خود را نیز به همراه خواهدداشت.
کد مطلب: 158306
برچسب ها: تحریم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *