۰
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۹

ثبت جهانی سیر همدان در آینده نزدیک

حسین فضلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:سیر استان همدان با توجه به‌ کیفیت بالا  دارای برند خاص بوده و ثبت ملی کشور شده  که ثبت جهانی آن نیز در دست پیگیری است و به زودی سیر استان همدان ثبت جهانی خواهد شد.
ثبت جهانی سیر همدان در آینده نزدیک
حسین فضلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:سیر استان همدان با توجه به‌ کیفیت بالا  دارای برند خاص بوده و ثبت ملی کشور شده  که ثبت جهانی آن نیز در دست پیگیری است و به زودی سیر استان همدان ثبت جهانی خواهد شد.
 وی همچنین از ایجاد شهرک صنعتی و اختصاصی سیر در استان همدان  در آینده نزدیک خبر داد و افزود:زمین و اقدامات اولیه و استعلامات این امر انجام شده و مشکلات آن مرتفع شده است و با پیگیری های صورت گرفته به زودی شهرک اختصاصی سیر راه اندازی می شود و با راه اندازی آن بحث فرآوری و حتی ایجاد کارخانه های واحدهای بسته بندی و سورتینگ و صادرات سیر  در این شهرک رفع خواهد شد.
فضلی گفت:در حال حاضر تعاونی سیر سولان و تعاونی سیر و صیفی کاران استان همدان متولی این طرح برای راه اندازی شهرک اختصاص سیر هستند.
وی در ادامه سطح زیر کشت سیر استان همدان را 3هزار 626هکتار با تولید 48هزار و984تن برشمرد و تصریح کرد: مقدار صادرات سیر تولیدی امسال  استان از ابتدای سال تاکنون 7هزار و 521 تن با ارزش صادرات 6.9میلیون دلار بوده است.
فضلی خاطر نشان کرد:روسیه ،ترکیه ،کشورهای حوزه خلیج فارس ،افغانستان، پاکستان از جمله کشورهایی است که سیر استان همدان به این کشورها صادر می شود.
وی با بیان اینکه سیر همدان در کشور و دنیا معروف است ،ادامه داد:عدم وجود کارخانه سورتینگ و بسته بندی و بسته بندی سیر  یکی از مشکلات موجود سیر تولید شده استان به شمار  می رود که در همین رابطه سیر تولید شده به صورت دستی و سنتی از طریق نیروهای انسانی بسته بندی می شود.
فضلی با اشاره به اینکه سولان همدان به عنوان منطقه خاص در رابطه با سیر دارای فعالیت است گفت:سولان بارانداز اصلی سیر همدان در نظر گرفته شده است به نحوی که سیر استان هایی چون  آذربایجان و زنجان نیز  به منطقه سولان و مریانج آمده و و بسته بندی و سورت شده و صادر می شود.
وی اضافه کرد: عدم وجود کارخانه فرآوری سیر در استان به منظور صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر،عدم وجود سردخانه مناسب برای نگهداری سیر،عدم وجود شرکت های صادراتی در استان برای بازاریابی در کشورهای هدف برای کل محصولات کشاورزی استان از جمله سیر از اهم مشکلات موجود استان همدان در رابطه با سیر تولید شده منطقه به شمار می رود.
فضلی با اشاره به اینکه  در حال حاضر بسته بندی و سورتینگ شیر در ایتان همدان به سورت دستی و سنتی در واحدهای کوچک خانگی روستایی در سولان ،مریانج و همدان انجام می شود ،گفت:این امر اشتغال خانگی مناسبی را بویژه برای زنان سولان ،مریانج ایجاد کرده است.
وی در رابطه با موسیر نیز تصریح کرد: از چهارسال پیش به سورت خودجوش برخی از بهره برداران با گرفتن بذر موسیر از منابع طبیعی اقدام به کشت موسیر در مزارع کوچک و پراکنده سطح استان همدان کرده اند.
وی گفت: در حال حاضر 400تا 450هکتار کشت موسیر در استان همدان بویژه در منطقه سولان و مریانج و همدان انجام شده است.
کد مطلب: 158447
برچسب ها: سیر همدان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *